گزارش/

جهان ورزش در سال 2022

1401/10/11 - 07:52 - کد خبر: 84421
فوتبال

نصر: در طول سال 2022 میلادی رویداد های مختلف ورزشی از فشار جامعه جهانی بر کشور روسیه تا قهرمانی تاریخی آرژانتین در جام جهانی و مرگ اسطوره برزیلی اتفاق افتاد.

به گزارش نصر، سال 2022 میلادی هم با اتفاقات شیرین و تلخ به پایان رسید و رویداد های زیادی در این سال به وقوع پیوست. در این سال که بیماری منحوس کرونا پس چند سال عذاب بالاخره به پایان رسید، رویداد های ورزشی هم رونق یافتند و مردم جهان با خیال راحت به سراغ رویداد های ورزشی رفتند. پایان سال 2022 میلادی هم بهانه ای شد تا به مهم ترین وقایع ورزشی این سال پرداخته شود؛ سالی که در آن اتفاقات مختلفی همچون قهرمانی آرژانتین، حضور مهدی طارمی در جمع سه نامزد نهایی جایزه پوشکاش و مرگ اسطوره برزیلی در آن اتفاق افتاد.

ژانویه تاریخی برای ایرانیان
پنجم ژانویه 2022 فیفا سه نامزد نهایی جایزه پوشکاش ۲۰۲۱ را تایید کرد و اریک لاملا، پاتریک شیک و مهدی طارمی نامزدهای نهایی این جایزه بودند. با وجود اینکه گل مهدی طارمی به چلسی گل منتخب سال نشد اما برای اولین‌بار بود که یک بازیکن ایرانی نامزد یک جایزه معتبر از سوی فیفا شده بود.

تحریم روسیه در فوریه پر حادثه
پس از شروع جنگ روسیه علیه اوکراین در 24 فوریه، این کشور با خشم بین‌المللی مواجه شد و اتحادیه اروپا، ایالات متحده و بریتانیا تحریم‌های مالی سختی را علیه مسکو اعمال کردند. باشگاه‌ها و تیم‌های ورزشی روسیه نیز از حضور در تمامی مسابقات بین‌المللی محروم شدند. در همین راستا باشگاه فوتبال انگلیسی چلسی که به مدت ۱۹ سال تحت مالکیت رومن آبراموویچ، میلیاردر روسی بود، به کنسرسیومی به رهبری تاد بوهلی، تاجر آمریکایی فروخته شد. همچنین فیفا و یوفا مداخله نظامی روسیه در اوکراین را محکوم کردند و در همین راستا اوکراین لیگ دسته اول فوتبال خود را پس از اعلام حکومت نظامی به حالت تعلیق درآورد. فدراسیون فوتبال فرانسه نیز خواستار اخراج روسیه از جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ به دلیل مداخله در اوکراین شد. البته این پایان کار تحریم ها علیه روسیه نبود و ورزشکاران پارالمپیک روسیه و بلاروس از شرکت در بازی‌های زمستانی پارالمپیک ۲۰۲۲ پکن منع شدند و  فرمول یک قرارداد خود را با گرندپری روسیه در بحبوحه جنگ روسیه و اوکراین لغو کرد. همچنین آدیداس همکاری خود با اتحادیه فوتبال روسیه را به دلیل جنگ روسیه و اوکراین به حالت تعلیق درآورد. فیفا هم به بازیکنان و مربیان خارجی در باشگاه‌های روسیه اجازه داد تا قراردادهای کاری خود را به طور یک جانبه فسخ کنند تا خروج آنها از روسیه تسهیل شود و لیگ برتر انگلیس یک میلیون پوند (۱.۳ میلیون دلار) به اوکراین برای جنگ با روسیه کمک کرد.
البته می توان گفت شیرین ترین اتفاق فوریه برای سنگالی ها رقم خورد و اولین قهرمانی سنگال در جام ملت‌های آفریقا را پس از شکست ۴ بر ۲ مصر در ضربات پنالتی در فینال به دست آمد.

از ایست قلبی فوتبالیست معروف تا ادامه فشار ها علیه روسیه در ماه مارس
۱۵ مارس امسال بود که کریستین اریکسن، بازیکن دانمارکی پس از ایست قلبی در جریان مسابقه یوفا یورو ۲۰۲۰ دوباره به زندگی بازگشت. در ادامه حواشی علیه روسیه، سرگئی کاریاکین، استاد بزرگ شطرنج روسی به دلیل ابراز حمایت خود از جنگ روسیه علیه اوکراین، شش ماه از شرکت در مسابقات محروم شد. همچنین در این ماه کانادا برای اولین‌بار پس از ۳۶ سال جواز حضور در جام جهانی را به دست آورد.

آوریل غم انگیز برای رونالدو
یکی از بدترین اتفاقات زندگی کریستیانو رونالدو، فوق ستاره تیم ملی پرتغال در سال 2022 رخ داد و ۱۹ آوریل 2022 رونالدو پس از به دنیا آمدن دوقلوهای خود، از مرگ پسرش در حین زایمان خبر داد. شیرین ترین اتفاق این ماه هم برای ترابزون اسپور ترکیه رخ داد و این تیم  پس از تساوی مقابل آنتالیا اسپور در هفته ۳۵، قهرمان سوپر لیگ ترکیه شد که اولین قهرمانی این باشگاه در لیگ از سال ۱۹۸۴ محسوب می شد.

قهرمانی رئال مادرید و میلان در ماه می
رئال مادرید در سال 2022 بازهم با شکست یک بر صفر لیورپول قهرمان لیگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۲۲ شد. این دیدار پر حاشیه به دلیل وارد شدن هواداران بدون بلیت با تاخیر آغاز شد. پلیس پاریس برای متفرق کردن تماشاگرانی که بلیت در دست داشتند و موفق نشده بودند به ورزشگاه وارد شوند درگیر شد. هم‌چنین میلان در این ماه اولین قهرمانی خود در سری آ ایتالیا را پس از ۱۱ سال به دست آورد. در ادامه تحریم های فیفا علیه روسیه باشگاه‌های فوتبال این کشور از حضور در رقابت‌های فصل آینده یوفا از جمله لیگ قهرمانان اروپا محروم شدند و تیم ملی روسیه نیز از مسابقات یورو ۲۰۲۲ زنان یوفا محروم شد و پرتغال جایگزین آن‌ها شد.

از تاریخ سازی ولز و هنگ کنگ تا قهرمانی آرژانتین
یک ژوئن 2022 آرژانتین با شکست ۳ بر صفر ایتالیا در فینال جام قهرمانان، عنوان قهرمانی (فینالیسما) را به دست آورد. هم‌چنین در این ماه تیم ملی فوتبال ولز بعد از ۶۴ سال به جام جهانی راه یافت. ولز به رهبری گرت بیل در پلی آف که در شهر کاردیف در قطر ۲۰۲۲ برگزار شد، اوکراین را ۱ بر صفر شکست داد. در ادامه هم هنگ کنگ برای اولین‌بار پس از ۵۵ سال به جام ملت‌های آسیا صعود کرد.

تبرئه رئیس اسبق فدراسیون فوتبال در جولای
سپ بلاتر، رئیس پیشین فیفا و میشل پلاتینی اسطوره فوتبال فرانسه، توسط دادگاه جنایی فدرال سوییس در یک محاکمه کلاهبرداری فیفا تبرئه شدند. همچنین سادیو مانه ستاره سنگالی بایرن مونیخ برای دومین‌بار برنده جایزه بهترین بازیکن سال آفریقا در سال ۲۰۲۲ شد.

ادامه روزهای درخشان رئال مادرید در سال 2022
۱۰ آگوست امسال رئال مادرید ۲ بر صفر آینتراخت فرانکفورت را شکست داد و قهرمان سوپرکاپ یوفا ۲۰۲۲ شد. همچنین کریم بنزما کریم بنزما مهاجم فرانسوی رئال مادرید به عنوان بهترین بازیکن سال یوفا انتخاب شد.

اولین توپ طلای بنزما در اکتبر
کریم بنزما، مهاجم فرانسه و رئال مادرید، برای نخستین بار برنده توپ طلای مردان ۲۰۲۲ شد. الکسیا پوتلاس، ستاره بارسلونا نیز توپ طلای زنان را به دست آورد. همچنین کریستیانو رونالدو، مهاجم پرتغالی منچستریونایتد به اولین بازیکن تاریخ فوتبال تبدیل شد که در ۲۰ سال دوران حرفه‌ای خود به رکورد ۷۰۰ گل زده باشگاهی رسید.

شروع جام جهانی در قطر
یکی از زیباترین جام های جهانی سال 2022 در قطر برگزار شد و به گفته کارشناسان فوتبال این جام یکی از بهترین تورنمنت های تاریخ فوتبال شد. تیم آرژانتین پس از باخت تکان دهنده ۲-۱ مقابل عربستان سعودی، شروعی کابوس وار در مرحله گروهی جام جهانی فوتبال داشت اما بخت با این تیم یار بود تا پس از مارادونای افسانه ای مسی و یارانش در یک فینال هیجان‌انگیز فرانسه را در ضربات پنالتی شکست داد و قهرمان جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ شد. همچنین تیم ملی مراکش به تیم تاریخ ساز این جام تبدیل شد وبرای نخستین بار در تاریخ به 4 تیم نهایی جام راه یافت. البته این جام برای ایرانیان نیز خاطره انگیز بود و در سومین دوره حضور پیاپی خود شکست تلخ 6 بر 2 مقابل انگلیس را تجربه کردند و در ادامه پس از پیروزی مقابل ولز و شکست مقابل آمریکا از این جام وداع کردند.

پایان سال با وداع اسطوره فوتبال
پله، اسطوره برزیلی فوتبال جهان (۲۹ دسامبر) در ۸۲ سالگی درگذشت که در پی این اتفاق در برزیل ۳ روز عزای عمومی اعلام شد. پله با ۳ قهرمانی در جام جهانی پرافتخارترین فوتبالیست در تاریخ این رقابت‌هاست.
انتهای پیام/

پژوهشیار