گزارش نصر از مشکلات کارشناسان فضای سبز شهرداری تبریز:

لزوم بازنگری در قوانین دفترچه پیمان فضای سبز

1401/10/09 - 23:16 - کد خبر: 84359
فضای سبز

نصر: پیمانکار انتظار دارد کارشناس طرفدار او باشد و از کم کاری هایش چشم پوشی کند و هزینه های واجب برای اصلاح و نگهداری فضای سبز را هم نادیده بگیرد و از پیمانکار طلب نکند که این امر برای کارشناسان دلسوز و دارای وجدان کاری مشکل ساز می گردد.

به گزارش نصر، با پیشرفت شهرسازی و بالا رفتن میزان ساخت و سازها، فضای سبز توجه ویژه‌ای طلبیده و جای خالی پارک‌های بزرگ منطقه‌ای در جای جای شهر به چشم می‌خورد، درختان و گل‌ها در تلطیف روحیه شهروندان چه تاثیر به سزایی دارد و در عین حال در زیباسازی شهر مبلمان، نما‌ها و ساختمان ها، و درختان جزو عناصر تشکیل دهنده و پیکره شهر هستند.
شهر تبریز از نظر عمرانی و ساخت و ساز در حال پیشرفت است، اما کمبود فضای سبز و به خصوص پارک های محله ای خود را به خوبی نشان می دهند و مردم شهر و جوانان ناراضی از نبود یک پارک زیبا برای گذراندن اوقات فراغت خود در آن هستند، فضای سبز شهری به عنوان بخش جاندار محیط شهری مکمل بخش بی جان شهر، یعنی ساختار کالبدی شهربوده و نقش مثبتی در سلامتی شهروندان، بر عهده دارند.
کلانشهر تبریز از دیرباز به علت داشتن باغات زیاد و فضاهای سرسبز نام باغ شهر را به خود گرفته، اما متاسفانه در طول یکصد سال گذشته شاهد نابودی تدریجی باغ ها و فضاهای سبز در شهر بوده و هستیم.
شهر تبریز با توجه به اینکه یکی از آلوده ترین شهرهای کشور محسوب می شود، ضرورت دارد که برای تمیز نگه داشتن هوای آن تا حد ممکن در مناطق مختلف فضای سبز ایجاد شود.

خاطره سرزمینی سبز با باغ های سبزتر
شهری که در روزگاری نه چندان دور «باغ‌‌شهر» نامیده می‌شد و نام معروف‌ترین محلات آن از قبیل تپلی‌باغی، کوچه‌باغ، قره‌باغی‌ها، باغمیشه، باغ‌شمال، قرمزی‌باغ و... با عنوان «باغ» گره خورده بود، امروز تنها خاطراتی دوردست از آن دوران سرسبز، در بساط دارد.
سال‌ها ‌گذشت، جمعیت هر روز بیشتر و شهر روز به روز بزرگ‌تر شد؛ تا غول ساختمان سازی هر روز تکه‌ای از باغ‌شهر تبریز را ببلعد.
تبریز به مثابه سرزمینی سبز با باغ‌هایی به وسعت یک زندگی سبزتر بود که مردمان بسیاری را به سوی خویش می‌کشاند و طراوت را به هر رهگذری می‌بخشید.
حکایت آن روزگاران تبریز‏ اما حالا رفته‌رفته رو به فراموشی سپرده می‌شود به نحوی که امروز یکی کلانشهر کشور است که با فقر فضای سبز مواجه است.
از این رو از دهه‌ها پیش، کارشناسان و قانون‌گذاران حوزه مدیریت شهری با تعریف و تفکیک کاربری‌های ویژه در شهر سعی کردند، ساز و کاری را ایجاد کنند که هیچ کلنگی بر محدوده‌های فضای سبز فرود نیاید. اما این راه هم کارساز نبود و نتوانست غول بی‌شاخ‌ و‌ دم قصه ما را سر جایش بنشاند.
کارشناسان فضای سبز یکی از مهمترین عوامل در اجرای قوانین و نظارت بر فضای سبز شهری هستند که متاسفانه در تبریز قوانین مندرج در دفترچه های پیمانی به درستی اجرا نمی شود.
از این رو با چند تن از کارشناسان فضای سبز در این رابطه گفتگو کردیم؛

حمیدی یکی از کارشناسان فضای سبز در شهرداری است، وی در گفتگو با خبرنگار نصر، گفت: یکی از مهمترین مشکلات تعریف نشدن کارشناسان در دفترچه پیمان و برآورد هر ناحیه ای است که به صورت پیمان به پیمانکار واگذار می‌شود درست است که در هر دو صورت حقوق کارشناسان توسط شهرداری پرداخت می گردد تنها تفاوت این است که اگر در برآورد هر ناحیه عنوان کارشناس یا سرپرست کارگاه همانند سبز بان و معمول چگونه ذکر گردید دیگر پیمانکار نمی‌تواند در حقوق کارشناس دستکاری نماید این امر به نفع شهرداری نیز می باشد که مانع دزدی از بیت المال می گردد و کارشناسان نیز در نهایت آرامش و به دور از استرس کم شدن حقوق و ترس از بیکار شدن و بدون طرفداری از پیمانکار و دلسوزانه تنها برای آبادی و اصلاح فضای سبز شهرمان خواهند کوشید.
وی ادامه داد: از دیگر مشکلات کارشناسان ثابت نبودن کار در فصول مختلف است که باعث می شود پیمانکار در تابستان که فضای سبز بسیار شلوغ و حجیم است حقوق کارشناس را بدون اضافه کار رد می کند به امید اینکه در زمستان حقوقش را کامل پرداخت کند ولی متاسفانه در زمستان نیز حقوقش را نصف یا به یک سوم کاهش می دهد و یا حتی به کارشناس می گوید که بدون حقوق تنها بیمه برایش رد می کند.
حمیدی اضافه کرد: این در حالی است که دستگاه نظارت هیچکدام از زایل شدن حقوق کارشناس را متوجه نمی شود چون کارشناس بعد از پرداخت حقوق کامل بقیه پول را به پیمانکار بر می‌گرداند و بدلیل عدم حمایت از طرف سازمان و از ترس بیکار شدن چیزی نمی گوید!
وی خاطرنشان کرد: در هر حال دزدی از حق و حقوق کارشناس صورت می گیرد و همیشه قشر آسیب پذیر کارشناس می باشد، پیمانکاران با هم متحد شده و کارشناسی را که حق و حقوق خود را طلب می کند از چرخه کار حذف می کنند.
یکی دیگر از کارشناسان فضای سبز در گفتگو با نصر گفت: سازمان پارک‌ها و شهرداری ها طبق تعریف شان در دفترچه پیمان از هر رشته کارشناس فضای سبز قبول می‌کنند در حالی که بعضی از این رشته‌ها ارتباط چندانی با کار و فضای سبز ندارد و خود فارغ التحصیلان رشته فضای سبز و رشته‌های تقریباً مرتبط مثل باغبانی و تولیدات گیاهی و... بیکار می مانند و نمی‌توانند در رشته خود فعالیت نمایند، این در حالی است که هر سال به تعداد فارغ التحصیلان رشته های مختلف اضافه می شود، در حالی که شهرداری می تواند از رشته های مختلف دیگر نیز در امور مربوطه استفاده نماید.
وی که نخواست نامش فاش شود، ادامه داد: تعریف نشدن شغل کارشناسان در دفترچه پیمان یکی دیگر از دغدغه ها است که به این ترتیب که هر کس یک دیدگاهی نسبت به شغل کارشناس فضای سبز دارد مثلا پیمانکار از کارشناس انتظار دارد علاوه بر این که وظیفه نظارت بر کار و کارگر را دارد، خودش نیز گاهی به عنوان کارگر کار کند، حتی پیمانکار تمام وظایف خود را از کارشناس انتظار دارد هم امور دفتری، اداری حسابداری، بیمه و دارایی و هم کار نظارت، امور کارگری و سرکارگری و هیچ مسئولیت مشخص و تعریف شده ای برای کارشناس وجود ندارد.
وی اضافه کرد: پیمانکار انتظار دارد کارشناس طرفدار او باشد و از کم کاری هایش چشم پوشی کند و هزینه های واجب برای اصلاح و نگهداری فضای سبز را هم نادیده بگیرد و از پیمانکار طلب نکند که این امر برای کارشناسان دلسوز و دارای وجدان کاری مشکل ساز می گردد.
زرین یکی دیگر از کارشناسان فضای سبز در ارتباط با خبر  «نصر» در واکنش به سنگ فرش کردن درختان بلوار استاد شهریار توسط منطقه یک گفت: مسئولین ارشد سازمان فضای سبز انتظار دارن کارشناسان به روز باشن و هر سال در کلاس‌های سازمان حضور داشته باشن و در آزمون‌های هرساله باید نمره قبول بگیرند و در صورت قبول نشدن حق کار کردن ندارند!
وی ادامه داد: سابقه کارشناس مد نظر نیست در صورتیکه هیچ وقت سازمان و ناظرین از کارشناسان نظر کارشناسی نگرفته و کارشناس را سر کارگر می‌دانند و ما کارشناسان می‌دانیم اندازه تشتک درخت باید به اندازه تاج درخت باشد یعنی اندازه سایه انداز درخت چون تار های کشنده و کلاهک‌های فعال و جاذب ریشه چه هوا چه آب و چه املاح در این قسمت فعال هستن و آبیاری طوقه جز ایجاد قارچ و بیماری فایده ای برای درخت ندارد.
زرین اظهار داشت: از طرفی، مخصوصا که پیمانکار در حدی بسیار کم درختان را آبیاری می‌کند پس درختان در مدت کوتاه شادابی و کیفیت خود را از دست خواهند داد و در مدت نسبتا طولانی خشک خواهند شد، فلذا این کلاس‌ها بیشتر از کارشناسان برای مسئولین و ناظرین مورد نیاز است!

"احد صادقی" رئیس کمیسیون خدمات و فضای سبز شهرداری تبریز در رابطه با وجود مشکلات کارشناسان فضای سبز، گفت: پیمانکار در طول مدت پیمان موظف است برای اجرای این پیمان نماینده تام الاختیار با تجربه که دارای مدرک حداقل کارشناس کشاورزی و فضای سبز یا تجربه و دارای گواهی های دوره های آموزشی ۵۰ ساعت مورد تایید از سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری می باشد به عنوان سرپرست کارگاه تعیین و به کارفرما معرفی نمایند.
وی افزود: به کارگیری و پرداخت حق و حقوق نماینده طبق قانون کار بوده و بایستی در لیست حقوق درج گردیده و حق بیمه واریز شود، این نماینده در طول وقت اداری در کارگاه حضور مستمر و موثر داشته و در خارج از مدت باید در دسترس کارفرما بوده و قادر به تامین موارد ضروری کارگاه باشد، در غیر اینصورت به منزله غیبت در همان روز خواهد بود.
صادقی گفت: سرپرست کارگاه علاوه بر وظایف و مسئولیت‌های محوله موظف به نظارت و پایش وضعیت کل فضای سبز محدوده اعم از قطع اشجار، گزارش آفات و امراض گیاهی حفظ باغات و تغییر کاربری های فضای سبز و غیره در اماکن اداری شخصی و عمومی می باشد.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر تبریز ادامه داد: پیمانکار در اول قرارداد موظف به تعیین دفتر کارگاه مربوطه و اعلام محل و شماره تلفن آن به صورت کتبی می‌باشد و کلیه دستگاه‌ها ابلاغ ها و مواجهات کارفرما و دستور کار ها، ابلاغ ها و مراجعات کارفرما و دستگاه نظارت قانونا به آن محل انجام خواهد پذیرفت.
وی اضافه کرد: در ابتدای پیمان پیمانکار موظف است معرفی نامه و قرارداد کارشناس یا کارشناسان و باغبانان که ارائه آن الزامی می باشد در طول مدت پیمان را به کارفرما تسلیم نماید، بطوریکه حق تعویض کارشناس مزبور را بدون اطلاع به موافقت کارفرما تا پایان پیمان ندارد، کارشناس یا کارشناسان علاوه بر وظایف و مسئولیت‌های محوله موظف به نظارت و پایش وضعیت کل فضای سبز محدوده اعم از قطع اشجار، گزارش آفات و امراض گیاهی حفظ باغات و تغییر کاربری های فضای سبز و.. در اماکن اداری شخصی و عمومی می باشد.
صادقی تصریح کرد: مدیران عامل شرکت ها صرفاً در یک پیمان و در پیمان هایی که به نام شرکت خود منعقد می نماید می‌تواند در صورت حائز شرایط بودن به عنوان کارشناس انجام وظیفه نمایند در ضمن اگر پرداختی پیمانکار به کارشناسان کمتر از مقررات قانون کار و امور اجتماعی باشد کارشناسان موظف می باشند مراتب را کتباً به کارفرما اعلام نمایند تا رسیدگی به عمل آید همچنین ناظرین روابط کاری نیز موظف می باشند در این خصوص رسیدگی لازم به عمل آورند، بدیهی است پیمانکار در هنگام پیشنهاد قیمت نسبت به لحاظ هزینه های کارشناسی برای طول مدت پیمان برابر قانون کار اقدام نماید؛ صورت وضعیت های ماهانه و گزارش‌های تعهدآور شرکت با امضاء صاحبان امضا مشخص شده در اساسنامه شرکت معتبر خواهد بود منظور از نماینده تام‌الاختیار کارشناسی است که صرفاً جهت اجرای مفاد پیمان در محل کارگاه و محدوده پیمان یا ابلاغ و معرفی نامه کتبی به عنوان سرپرست کارگاه فعالیت خواهد کرد مسئول سیما منظر و فضای سبز منطقه به عنوان نماینده کارفرما در امور فضای سبز می باشد.

گزارش نصر می افزاید، این در حالی است که قبلا در این رابطه گزارش مفصلی منتشر شده و موضوع سنگ فرش کردن درختان بلوار استاد شهریار از سوی سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری نهی شده بود اما شهرداری منطقه یک بدون احترام به نظر کارشناسی این مسیر را سنگ فرش کرده است.

گزارش «نصر» در پایان یادآور می شود؛ مدیران شهری باید بر این باور برسند که در دنیای صنعتی و مکانیزه امروزی، درختان شریان ‌های حیات شهرها بوده و احداث فضاهای سبز برای سلامت روحی و جسمی جامعه، ضروری است.
از طرفی قوانین مربوط به پیمانکار و کارشناسان را که قبلا در دفترچه های پیمان وضع شده را به درستی اعمال کنند، نه اینکه در قبال شکایت یک کارشناس، مسئول سیما منظر و فضای سبز منطقه به عنوان نماینده کارفرما در امور فضای سبز هیچ رسیدگی به آن نداشته باشد.
انتهای پیام/

پژوهشیار