خبر/

اردوغان، پوتین و اسد با هم دیدار می‌کنند

1401/10/08 - 21:32 - کد خبر: 84336
مولود چاووش اوغلو

نصر: مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز پنجشنبه از برنامه ریزی برای دیدار رهبران ترکیه، روسیه و سوریه خبر داد و گفت این دیدار برای دستیابی به یک راه حل در سوریه اهمیت دارد.

به گزارش نصر، وزیر امور خارجه ترکیه افزود: در مورد اجلاس سران سه کشور ترکیه، روسیه و سوریه، هنوز تاریخ مشخصی وجود ندارد، اما ژانویه برای برگزاری این دیدار خیلی زود است. بنابراین نمی‌توان گفت که این اجلاس در ژانویه ۲۰۲۳ برگزار می‌شود.
چاووش اوغلو درباره نشست سه جانبه اخیر وزیران دفاع روسیه، ترکیه و سوریه نیز گفت که این مذاکرات از نظر دستیابی به توافق بر سر نقشه راه حل و فصل سوریه حائز اهمیت است و تماس‌ها در این زمینه ادامه خواهد داشت.
وی ادامه داد: نشست وزرای دفاع سه کشور مفید بود. ما معتقدیم که تعامل با مقامات سوریه برای دستیابی به توافقی که ثبات و صلح پایدار را تضمین کند، اهمیت دارد و این تماس‌ها همچنین برای دستیابی به اجماع میان حکومت سوریه و مخالفان در مورد نقشه راه دستیابی به یک توافق مهم است.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در ۱۵ دسامبر گفته بود که به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پیشنهاد داده است تا دیداری بین سران ترکیه، روسیه و سوریه برگزار شود.
وزارت دفاع روسیه روز گذشته اعلام کرد که وزرای دفاع روسیه، سوریه و ترکیه در مسکو مذاکرات سه جانبه‌ای را برای بررسی راه‌های حل بحران سوریه برگزار کردند.
به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه پیش از این گفته بود: آنکارا در حال انجام گفت وگوهایی با مسکو درباره عملیات زمینی احتمالی خود علیه گروه‌های تروریستی در شمال سوریه است.
وزیر دفاع ترکیه افزوده بود: ما با روسیه در مورد همه مسائل از جمله باز کردن حریم هوایی مذاکره و گفت وگو می‌کنیم.
آکار افزود: هیچ طرفی نباید انتظار داشته باشد که ترکیه با عناصر تروریستی مستقر در امتداد مرزهایش به رهبری کشورهایی که درصدد بی‌ثبات کردن منطقه و به هرج و مرج کشاندن آن هستند، مدارا کند. وزیر دفاع ترکیه در عین حال نامی از این کشورها نبرد.
ارتش ترکیه از ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان) حملات هوایی و توپخانه‌ای خود را به مناطق شمال سوریه و عراق شدت بخشیده است.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفته است که این کشور اجرای عملیات زمینی به خاک سوریه را نیز در حال بررسی دارد.
انتهای پیام/

پژوهشیار