گزارش اختصاصی نصر/

چالش‌های موزه زنده غذای ایران در تبریز/ می‌خواهند به جای سیلوی گندم بیمارستان بسازند!

1401/10/08 - 13:22 - کد خبر: 84318
سیلوی تبریز

نصر: در حالی که سیلوی تاریخی تبریز هنوز هم جایگاه استراتژیک خود در تأمین امنیت غذایی تبریز و آذربایجان شرقی را حفظ کرده است، مدتی است که زمزمه‌های عجیبی برای واگذاری و تغییر کاربری آن به گوش می‌رسد! گویا یک بیمارستان در جوار سیلوی تبریز چشم طمع به زمین آن دارد و در این باره لابی‌های سیاسی خود را هم به کار گرفته است.

به گزارش نصر، سیلوی گندم تبریز اولین سیلوی مدرن گندم ایران است که در سال ۱۳۱۸ به بهره‌برداری کامل رسیده است. سیلوی تبریز نمادی از توان تاریخی مهندسی و دور‌اندیشی صنعتگران تبریزی است و این سیلوی هنوز مدرن و کارآمد نماد روشنی از تکامل دانش و علم روز با تجربه کهن مردان صنعت آذربایجان است.
سیلوی تاریخی تبریز به لحاظ قدمت طراحی و فعالیت صنعتی خود، جزء آثار پر اهمیت تاریخی تبریز محسوب می‌شود و از این رو جهت حفظ و صیانت از این میراث کهن، اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ سیلوی تبریز را در جلسه کمیته ثبت میراث غیرمنقول کشور به ثبت ملی رساند.
 

در حالی که سیلوی تاریخی تبریز هنوز هم جایگاه استراتژیک خود در تأمین امنیت غذایی تبریز و آذربایجان شرقی را حفظ کرده است، مدتی است که زمزمه‌های عجیبی برای واگذاری و تغییر کاربری آن به گوش می‌رسد! گویا یک بیمارستان در جوار سیلوی تبریز چشم طمع به زمین آن دارد و در این باره لابی‌های سیاسی خود را هم به کار گرفته است.
این موضوع بهانه‌ای شد تا به سیلوی تبریز برویم و از تاریخچه و نیز از کمّ و کیف فعالیت‌های آن آگاه شویم. از بدو ورود کامیون‌های حمل گندم مقابل باسکول‌ها را می‌بینیم که برای تخلیه بار گندم خودشان به جایگاه چوبی و مخصوصی ‌می‌روند.
بر خلاف ظاهر بیرونی سیلوی تبریز، داخل آن جنب و جوش خاصی دارد و انبار‌های متعدد و بزرگ آن مملو از نیاز‌های اساسی غذایی مردمان تبریز و آذربایجان است.
در بازدید از مجتمع بزرگ سیلوی تبریز با مدیرکل غله و خدمات بازرگانی آذربایجان شرقی همراه می‌شویم. او درباره اهمیت استراتژیک سیلوی گندم تبریز برای تأمین و حفظ امنیت غذایی استان توضیح می‌دهد و می‌گوید ماموریت سیلوی تبریز و انبار‌های آن تهیه، نگهداری و توزیع گندم، برنج، شکر و دیگر کالا‌های اساسی مردم است.


 
علیرضا شاهدی گفت: ما موظف به ذخیره‌سازی کالا‌های استراژیک مورد نیاز مردم هستیم، انبار‌های ما همیشه پر هستند و برای تنظیم بازار مصرف و تأمین نیاز‌های مردم استفاده می‌شوند و به بیان دیگر ما برای روز مبادای مردم استان اجناس اولیه غذایی را نگهداری می‌کنیم.
وی درباره اعمال برخی فشار‌ها برای واگذاری سیلوی تبریز برای توسعه یک بیمارستان همجوار، توضیح داد: مشخص است که سیلوی تبریز در تأمین امنیت غذایی مردم چقدر حائز اهمیت است و تأمین نان مردم چیزی نیست که بتوان درباره تأمین آن ریسک کرد و عدم تأمین آرد و نان مردم امنیت جامعه را مختل می‌کند.
شاهدی با بیان اینکه ۱۶ هزار تن ظرفیت سیلوی گندم تبریز است اما از این ظرفیت بسیار بیشتر از مقدار اسمی آن استفاده می‌شود، افزود: ما نمی‌توانیم از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای این امر مهم استفاده کنیم، کما اینکه انبار قابل توجه و استانداردی هم برای این امر در استان وجود ندارد.


 
وی ادامه داد: بیمارستانی که در کنار ما قرار دارد، تا کنون خدمات قابل توجهی داشته و ما وظیفه داریم از زحمات و تلاش‌های آنان تشکر کنیم، اما چند سالی است که این دوستان ما به هر نحوی تلاش می‌کنند تا با تملک سیلوی تاریخی تبریز و انبار‌های آن بیمارستان همجوار را توسعه دهند. ما به این دوستانمان پاسخ دادیم اگر هدف توسعه بیمارستان است، روبروی آن‌ها چندین هزار متر زمین خالی وجود دارد و می‌توانند از ظرفیت آن به نحو احسن استفاده کنند. لذا نمی‌توان با امنیت غذایی مردم بازی کرد و سیلوی گندم را به بیمارستانی که توسعه آن ضرورتی ندارد تبدیل کرد.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی آذربایجان شرقی در مورد چرایی پافشاری بر چنین تصمیمی عجیبی توسط برخی مدیران ارشد استان، اظهار کرد: آمار سوخته و قدیمی به مسئولان امر در تصمیم‌گیری داده‌اند و بر همین اساس به ما فشار می‌آوردند. آقایانی که به این آمار‌های قدیمی و نادرست استناد می‌کنند، متأسفانه تصمیم‌گیران ارشد استان را با اطلاعات غلط برای تصمیم نادرست تحت فشار می‌گذارند.


 
شاهدی تأکید کرد: ما تلاش می‌کنیم مجموعه تاریخی سیلوی تبریز را به عنوان مرکز اصلی حفظ امنیت غذایی مردم تبریز و استان آذربایجان شرقی حفظ کنیم. کسانی که در این زمینه می‌خواهند تصمیم بگیرند، باید همه جوانب این موضوع حساس را بسنجند و به دلایل و مدارک مستدل ما در خصوص مخالفت با واگذاری سیلوی گندم تبریز برای توسعه بیمارستان همجوار توجه کنند.
وی با تأکید مجدد بر اهمیت استراتژیک سیلوی تبریز در تأمین امنیت غذایی مردم و همچنین ثبت ملی این اثر تاریخی در فهرست میراث فرهنگی و تاریخی کشور، افزود: اساساً قانون اجازه اجرای چنین تصمیم غلطی را نمی‌دهد و کسانی که برای این تصمیم اشتباه اعمال فشار می‌کنند، فردا نمی‌توانند پاسخگوی پیامد‌های آن در تأمین نیار‌های اساسی مردم استان باشند و در صورت نبود سیلوی تبریز تأمین نیاز غذایی آذربایجان شرقی از دیگر استان‌ها حداقل یک هفته زمان خواهد برد.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی آذربایجان شرقی تأکید کرد: ما این مسائل را به مسئولان امر رسانده‌ایم، آن‌ها ممکن است از این حرف‌های ما ناراحت شوند، اما باید این واقعیت‌ها دیده و شنیده شوند.
شاهدی گفت: ما با کسانی که قصد توسعه بیمارستان همجوار سیلوی تبریز را دارند، موافق هستیم و این دوستان می‌توانند طرح توسعه خود را در زمین خالی هفت هزار متری روبروی خود به عنوان پارکینگ استفاده می‌شود اجرایی کنند. ما روبروی هم قرار نداریم، بلکه در خدمت برای مردم کنار هم قرار داریم.


 
گزارش نصر می‌افزاید، سیلوی تاریخی گندم تبریز با ۱۶ هزار تن ظرفیت و انبار‌های اقماری آن با ظرفیت ذخیره‌سازی 12 هزار تن کالا‌های اساسی یکی از سیلو‌های پنجگانه اولیه ایران و اولین سیلوی گندم ساخته شده در کشور با تکنولوژی آلمانی و روسی است که از سال ۱۳۱۸ مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. این اثر عظیم صنعتی در سال ۱۳۹۶ به ثبت ملی در فهرست میراث فرهنگی و تاریخی رسیده است.
سیلوی گندم تبریز و انبار‌های آن بر خلاف برخی گزارش‌ها راکد نبوده و این مجموعه با تمام ظرفیت فعالیت خود را انجام می‌دهد، اما بر اساس گفته مدیران این مجموعه به دلایل لحاظ مسائل پدافند غیرعامل امکان رسانه‌ای کردن همه فعالیت‌های آن میسر نیست. این در حالی است که برخی محافل با ادعای اینکه سیلوی گندم تبریز و انبار‌های آن راکد هستند، خواستار تملک و تغییر کاربری آن به نفع بیمارستان همجوار آن هستند!‌ امید است مسئولان امر با لحاظ واقعیات و ضرورت‌ها نسبت به ضرورت حفظ امنیت غذایی جامعه و همچنین حفظ میراث فرهنگی و تاریخی تبریز اهتمام ورزند.
انتهای پیام/

پژوهشیار