معاون سازمان منابع طبیعی:

سرانه فضای سبز و جنگل در ایران، یک سوم متوسط جهانی است

1401/10/05 - 17:00 - کد خبر: 84180
جنگل، خلخال، اسالم

نصر: معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: سرانه فضای سبز و جنگل در ایران ۲ هزار متر مربع به ازای هر نفر و حدود چهار هزار مترمربع کمتر از متوسط جهانی است.

به گزارش نصر، مصطفی جلیلی افزود: متوسط سرانه فضای سبز و جنگل در جهان حدود ۵ تا ۶ هزار مترمربع است و میزان کمبود موجود در کشور را باید با اجرای طرح‌های کاشت نهال و توسعه جنگل افزایش داد.
وی اضافه کرد: بر همین مبنا سه پروژه کلان در سطح کشور در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری تعریف شده که یکی از آنها تولید و کشت یک میلیارد اصله نهال در طول چهار سال با هدف افزایش سرانه پوشش گیاهی است.
معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: اکنون برای تولید سالانه ۲۵۰ میلیون اصله نهال، برنامه‌ریزی و محل تعیین اعتبار آن مشخص شده است.

اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری سالانه در ۱۰ میلیون هکتار از اراضی
جلیلی با اشاره به طرح‌های آبخیزداری بعنوان دیگر پروژه مهم مطرح شده در کشور گفت: قرار است پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری، سالانه در گستره‌ای بالغ بر ۱۰ میلیون هکتار از اراضی اجرا شود.
به گفته وی توسعه پوشش گیاهی در مراتع، استفاده بهینه از پهنه‌های طبیعی همچون مراتع و افزایش تولید گیاهان دارویی از دیگر پروژه‌های است که در قالب سه پروژه مورد اشاره در کشور انجام خواهد شد.
معاون سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اهمیت "جهاد تبیین" در زمینه اقدامات در دست اجرا گفت: توسعه پایدار نیازمند برنامه ریزی است و در برنامه هفتم توسعه نیز ضمن توجه جدی، برنامه جامعی در حوزه منابع طبیعی و حفظ آنها وجود دارد.
جلیلی خاطرنشان کرد: امنیت غذایی و حُکمرانی آب، ۲ مقوله مهم در کشور به شمار می‌رود که توجه به آنها نیازمند تامین امنیت زیستی نیز هست.
وی با اشاره به اجرای اقدامات متعدد در استان اصفهان که اقلیم و عرصه‌های مختلف را در خود جای داده است، افزود: جلوگیری از بیابانزایی، حفظ منابع و و مراتع و فعالیت صحیح معادن از رویکردهای اصلی در این خطه محسوب می‌شود که بویژه باید با مشارکت دستگاه‌ها و مردم انجام گیرد.
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان نیز در این جلسه گفت: آب مهمترین چالش استان به شمار می‌رود و حل آن نیازمند تامین اعتبارات است.
کامران بقایی با اشاره به اهمیت استان اصفهان در حوزه کشاورزی افزود: مباحثی همچون تغییر الگوی کشت و تامین امنیت غذایی را بصورت جدی دنبال می‌کنیم و در این راستا اعتبارات خوبی هم تخصیص داده شده است.
در این مراسم که در سالن اجتماعات اداره کل منابع طبیعی استان برگزار شد، از تلاش‌های عبدالحمید محمدی سرپرست و محمدعلی کاظمی مدیرکل اسبق این اداره کل تقدیر و ابوطالب امینی بعنوان مدیرکل جدید منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان منصوب و معرفی شد.
امینی پیش‌تر بعنوان معاون آبخیزداری اداره کل استان فعالیت می‌کرد.
به گزارش ایرنا، استان اصفهان ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد آن معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه‌ منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل(معادل ۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار را مرتع(معادل ۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار را بیابان (معادل ۳۲ درصد) دربرگرفته است.
انتهای پیام/

پژوهشیار