سرپرست مرکز بیماریهای واگیر وزارت بهداشت:

پیش‌بینی برای همه‌گیری موج جدید کرونا در کشور زود است/ معدوم‌سازی واکسن‌های تاریخ گذشته

1401/10/05 - 11:05 - کد خبر: 84138
کادر درمان، ویروس کرونا

نصر: سرپرست مرکز بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سویه‌های مختلف کرونا در سطح دنیا در حال گردش هستند و وزارت بهداشت تمامی آنها را رصد کرده و پیش‌بینی برای همه‌گیری موج جدید کرونا تا پایان امسال به کشور زود است.

به گزارش نصر، بهنام عرشی امروز در گفت و گو افزود: ورود سویه جدید امیکرون XBB به کشور که اکنون در اکثر کشورهای اروپایی، آمریکا و جنوب شرقی آسیا همه گیر شده است، زمان مشخصی ندارد اما دستورالعمل های بهداشتی مصوب ستاد ملی کرونا همچنان در کشور اجرایی می شود.
وی اظهار داشت: سوش های مختلف کرونا در حال گردش هستند، هنوز نوع جدید امیکرون به کشور وارد نشده و از مردم می خواهیم مانند روال گذشته وزارت بهداشت را در رعایت اصول بهداشت فردی و اجتماعی مانند شستشوی مرتب دستها با آب و صابون یا مواد ضدعفونی کننده، استفاده از ماسک در فضای بسته و اماکن شلوغ و اجتماعات یاری و همراهی کنند تا در صورت بروز موج جدید، آن را بتوان مدیریت و کنترل کرد.
عرشی تاکید کرد: در حال حاضر مسافرانی که به کشور وارد می شوند باید تست منفی کرونا ۷۲ ساعت را همراه داشته باشند و بر دستورالعمل های بهداشتی نظارت می شود.

واکسن های تاریخ گذشته معدوم می شوند
وی با اشاره به اینکه واکسن علیه کرونا به اندازه کافی در کشور موجود است، گفت: واکسن های تاریخ گذشته معدوم می شوند، اکنون واکسن های ایرانی علیه کرونا مانند برکت، پاستوکووک، نورا و غیره به اندازی کافی و حتی زیاد در کشور وجود دارد و مشکلی از این بابت در صورت نیاز به واکسیناسیون دز جدید نداریم.
سویه COVID-Omicron XBB ۵ برابر بدخیم تر از نوع دلتا است و میزان مرگ و میر بالاتری نسبت به آن دارد. مدت زمان کمتری طول می کشد تا وضعیت به شدت شدید برسد و گاهی اوقات علائم واضحی وجود ندارد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز (دوم دی) در حاشیه نشست سلامت پژوهان و مدیران حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، هشدار داد: آمار و اطلاعات کرونا در دیگر کشورها نگران کننده است؛ به طوری که در روزهای اخیر در کشورهایی همچون ژاپن، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، مرگ و میر بیماران کووید ۱۹ سه رقمی شده است. از طرفی ایران در منطقه‌ای قرار گرفته که در اطراف آن، میزان ابتلا به کرونا افزایشی است اما بزرگترین عامل حفظ سلامت در مقابل کرونا، واکسیناسیون است.
بهرام عین اللهی افزود: واکسیناسیون اقدام بسیار ساده و برای همه به آسانی قابل انجام است و از مردم تقاضا داریم که دست کم یکبار در سال واکسن کرونا را تزریق کنند و اگر فردی امسال، واکسن کرونا را تزریق نکرده حتما به این کار اقدام کند زیرا تا وقتی کرونا از بین نرفته، لازم است هر سال مانند آنفلوآنزا، واکسن تزریق شود. از سوی دیگر افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای یا ضعف سیستم ایمنی هستند و یا سالمندان، در صورت حضور در تجمعات، حتما از ماسک استفاده کنند.
انتهای پیام/

پژوهشیار