سخنگوی دولت همزمان با عبور دلار از ۴۱ هزار تومان:

این قیمت‌ ها مثل نا آرامی‌ها موقت است

1401/10/04 - 14:29 - کد خبر: 84082
علی بهادری جهرمی

نصر: سخنگو و دبیر هیأت دولت صبح روز جمعه (۲ دی‌ماه) در نشست مسئولین سیاسی بسیج دانشجویی خواهران در آبعلی حاضر شد و به پرسش‌های دانشجویان حاضر در این اردو پاسخ داد.

به گزارش نصر، علی بهادری جهرمی سخنگو و دبیر هیأت دولت صبح روز جمعه (۲ دی‌ماه) در نشست مسئولین سیاسی بسیج دانشجویی خواهران در آبعلی حاضر شد و به پرسش‌های دانشجویان حاضر در این اردو پاسخ داد.
بهادری جهرمی در این جلسه ضمن تأکید بر اهمیت توجه و برنامه‌ریزی برای آینده گفت: در آیات و روایات داریم که هر کشور و قومی خودش آینده‌اش را ترسیم و طراحی می‌کند و تصمیم می‌گیرد که پیشرو و آینده‌ساز باشد یا پیرو باشد و آینده‌اش را دیگران بسازند. در این مسیر هم طبیعتاً رقابتی بین افراد و جوامع وجود دارد و هر که فعال‌تر باشد، موفق‌تر است.
وی ادامه داد: ما با توجه به اختلاف دیدگاه جدی که در جهان‌بینی‌مان با برخی کشورها داشتیم، در مسیری که برای رشد طراحی می‌کنیم نیز نگاه متفاوتی داریم. مسئله این است که جامعه مطلوب چه جامعه‌ای است، به عنوان مثال در آن آزادی ازدواج با همجنس نماد آزادی و مطلوبیت است یا اینکه استحکام بنیان خانواده مطلوبیت دارد؟
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: در رقابت برای آینده‌سازی به ویژه بعد از جنگ جهانی دوم، تفاوت معناداری بین کشورهای جهان ایجاد شد؛ عده‌ای از کشورها درگیر جنگ شدند و عقب افتادند و بخشی از کشورها که در راس‌شان ایالات متحده آمریکا بود، پیشرو شدند زیرا از جنگ دور ماندند.
بهادری جهرمی تشریح کرد: کشورهای پیروز جنگ جهانی دوم از جمله آمریکا، انگلستان، فرانسه و شوروی ساختاری در سازمان ملل به نام شورای امنیت ایجاد کردند تا به ادعای خودشان از جنگ پیشگیری کنند ولی عنان این ساختار با حق وتو در دست خودشان بود، خلاصه حق وتو نیز همین است که کاری که من بخواهم در جهان می‌شود و کاری که نخواهم نمی‌شود که این مسئله خیلی شفاف است.
وی تصریح کرد: ساختار سازمان ملل مبتنی بر حق وتو برای تنظیم‌گری جهان با قواعد حقوقی است، یعنی زورگویی و دیکتاتوری قانونی به وسعت جهان تشکیل شده است. بعد از آن نیز تقریباً با فاصله یک سال در معاهده دیگری دلار را به عنوان ارز مبنای جهانی اعلام کردند. این اقدام آثار بسیار زیادی به نفع آمریکا داشت که یکی از آنها اشراف نسبت به همه مبادلات جهانی است، یعنی آمریکا می‌داند که رقبای اقتصادی‌اش چه مبادلاتی را انجام می‌دهند ولی رقبای آن از مبادلات آمریکا مطلع نیستند.
سخنگوی دولت با بیان اینکه اگر جنگ نباشد چرخه اقتصاد آمریکا نمی‌چرخد و الگوی توسعه آمریکا مبتنی بر جنگ است، اظهار کرد: در زمینه قدرت نظامی هم آمریکا با بمب اتمی که به هیروشیما و ناکازاکی زده بود، دیوانه بودن خودش در حوزه نظامی را به همه نشان داد.
قدرت برتر جهانی شدن ایالات متحده، بر مبنای بمب اتم و قدرت نظامی است.
بهادری جهرمی در مورد نقش ایران در نظم بعد از جنگ جهانی دوم بیان کرد: در تقسیم بندی وظایف کشورها توسط پیروزان جنگ جهانی دوم، ایران به عنوان تأمین کننده انرژی این کشورها و ناظم منطقه انتخاب شد ولی ناظمی که مستقل نبود و فرمانده نظامی‌اش هم از سگ آمریکایی جایگاه پایین‌تری داشت؛ یعنی ناظمی که برای آمریکا نظم‌آفرینی می‌کرد نه برای ملت خودش.
وی اظهار کرد: در این الگوی طراحی شده و مهندسی شده برای قدرت جهانی، مردم ایران انقلابی به رهبری حضرت امام انجام دادند و گفتند ما این هندسه قدرت را قبول نداریم و می‌خواهیم خودمان آینده‌مان را تعیین کنیم و در این زمینه پیشرو باشیم.
سخنگوی دولت ادامه داد: برخی که شعار آزادی می‌دهند توجه نمی‌کنند که معنی آزادی همین است، یعنی خودمان سرنوشت‌مان را مشخص کنیم نه اینکه کسی از بیرون سرنوشت ما را مشخص کند؛ حضرت آقا چند سال پیش به زیبایی این مفهوم را تبیین فرمودند که استقلال یعنی آزادی در سطح ملی.
بهادری جهرمی با اشاره به منابع انسانی و طبیعی غنی ایران خاطرنشان کرد: نقش متفاوت بازی کردن چنین قدرتی تمام معادلات جهانی را به هم می‌زند و به همین دلیل بعد از انقلاب اسلامی، غرب تمام قد جلوی اینکه ما نقش متفاوتی برای خودمان تعریف کنیم، ایستاد.
وی با اشاره به جنگ تحمیلی و اقدامات آمریکا و متحدان‌اش علیه ایران گفت: مسیر جنگ افروزی غرب علیه ما هرگز تمام نشده و تا قبل از ظهور و زمانی که مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) جهان را به سمت صلح و ثبات ببرند، دشمنی آن‌ها با استقلال‌خواهی ما تمام نخواهد شد.
سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان‌اش اظهار کرد: طبیعتاً در طی 43 سال گذشته اشتباهاتی در حکمرانی کشور وجود داشته است ولی صرف نظر از آن باید در نظر بگیریم که ما یک ملت در حال رشد هستیم که دشمن داریم؛ ما در قضاوت عملکردمان باید موانع خارجی و ضعف‌ها و سوءمدیریت درونی را با هم ارزیابی کنیم.
بهادری جهرمی تصریح کرد: پیشرفتی که جمهوری اسلامی طی چهل و چند سال اخیر داشته، در عموم شاخص‌ها با صدها سال گذشته تاریخ خودمان و کشورهای منطقه و میانگین رشد جهانی قابل مقایسه نیست. البته این رشد همواره و در تمام دوره‌ها یک‌سان نبوده و به عنوان مثال ما در دهه نود در سیر نزولی این رشد قرار داشتیم.
وی افزود: در دهه ۹۰ تحریم‌های اقتصادی علیه کشور ما شدت گرفت و همزمان با جنگ رسانه‌ای هجمه گسترده‌ای علیه امید و اعتماد مردم ما صورت گرفت ولی در عین حال توان و ظرفیت های رسانه ای کشور به درستی فعال نشد.
سخنگوی دولت اضافه کرد: به عنوان مثال در جنگی که در فضای مجازی صورت گرفت و رهبر انقلاب دستور تشکیل شبکه ملی اطلاعات را دادند، در تمامی دهه نود شبکه ملی اطلاعات کمتر از ۳۰ درصد رشد داشت ولی در طول یک سال و ۳ ماه این دولت، حدود ۳۰ درصد رشد در شبکه ملی اطلاعات داشتیم و پیشرفت این شبکه امروز به 60 درصد رسیده است. در جنگ اقتصادی نیز همین طور بود و عده ای به جای استفاده از توان داخلی، به رفع تحریم ها و خارج کشور امید بسته بودند و معلوم است که نتیجه آن رویکرد تضعیف کشور در یک دهه اخیر بود.
بهادری جهرمی تصریح کرد: همان زمان رئیس وقت بانک مرکزی در مورد آثار برجام صراحتاً گفت «تقریباً هیچ» ولی امروز آمارهای اقتصادی نشان می دهد این وضعیت در سایر بخش ها نیز وجود داشته و در طول یک دهه اخیر نه تنها پیشرفت نداشتیم بلکه پسرفت نیز کردیم زیرا رقبای ما هم‌زمان در حال پیشرفت بودند و اگر با خلق پول، تورم ایجاد نمی‌شد، سفره مردم کوچک نمی‌شد.
سخنگوی دولت با اشاره به اوضاع نابسامان کشور در حوزه‌های مختلف در زمان آغاز به کار دولت سیزدهم بیان کرد: دولت مردمی سال گذشته در یک شرایط سخت و مسیر غلط کار را بدست گرفت و در طول یکسال گذشته تلاش کرده است اوضاع را بهبود بخشد و کشور را به سمت مسیر پیشرفت واقعی حرکت دهد.
بهادری جهرمی تشریح کرد: ما در ابتدای شروع به کار دولت با اتکا به توانمندی داخلی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های جهانی واکسیناسیون کرونا را به سطحی رساندیم که در آذرماه امسال ۱۳ روز بدون فوتی کرونایی داشتیم و تمام محدودیت‌های کرونایی هم برداشته شده در حالیکه در کشورهای اروپایی و آمریکا هنوز آمار کشته‌های سه رقمی کرونا وجود دارد؛ این در حالی است که در یک سال و نیم آخر دولت قبل، ما در تمامی میانگین‌های جهانی سلامت پایین‌تر بودیم و کشته‌های ۷۰۰ نفری کرونایی در روز داشتیم.
وی ادامه داد: در اینجا و زمانی که دشمن دید که ما به سمت درمان مشکلات می‌رویم و مدیریت داخلی ما دیگر لبه دوم قیچی تحریم آنها نیست، مسیر را تغییر داد و همان دشمنی که ۱۰ سال پیش گفته بود تحریم ما فلج کننده است، ۲ هفته پیش اذعان داشت که تحریم‌های‌شان ناکارآمد شده زیرا ما با عملکرد متوازن و توجه به تولید داخل و توجه به ظرفیت‌ها، مسیر رشد اقتصادی و مقابله با تحریم را شروع کردیم.
سخنگوی دولت درباره دلایل ایجاد ناآرامی‌های اخیر در کشور توسط دشمنان تصریح کرد: تجربه سال های گذشته نشان داده است هروقت کشور در مسیر پیشرفت حرکت کرده آنها تمام قد وارد عمل شده اند تا این حرکت شتابان را متوقف کنند؛ به همین دلیل مقام معظم رهبری فرمودند که اصلی‌ترین مقابله ما با این اقدامات دشمن، استمرار و سرعت بخشی به این مسیر خدمت است که ما هم این امر را تکلیف خودمان می‌دانیم ان‌شاءالله این مسیر را با سرعت بیشتر پیش خواهیم رفت.
بهادری جهرمی در بخش دیگری از سخنان‌اش با اشاره به افزایش بودجه آموزش و پرورش در دولت سیزدهم گفت: در حال حاضر ۱۴ درصد از بودجه عمومی به آموزش و پرورش اختصاص داده شده است که عدد قابل قبولی است اما ۹۵ درصد این بودجه صرف هزینه جاری می‌شود، پس اگر خروجی مطلوب نیست، باید بر روی بهره‌وری‌مان توجه کنیم و برای همین است که دولت در شاخص‌های رشد در حوزه‌های مختلف، ۵۰ درصد اصلاحات رشدی را بر روی بهره‌وری متمرکز کرده است.
وی در پاسخ به سوالی درباره مالیات بر خانه‌های خالی اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی در این دولت ۵۰۰ هزار خانه خالی را شناسایی کرد و برای آن‌ها مالیات مشخص شده و اظهارنامه مالیاتی صادر شده و آنها ابلاغ شده که یک قدم رو به جلو است. دولت در مسیر اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی قرار گرفته است ولی زیرساخت‌های اطلاعاتی ما در عموم حوزه‌ها دچار ضعف است و در یک جاهایی نیز نیازمند همکاری فرابخشی است، مثلاً در همین مورد نیاز داریم که سازمان ثبت اسناد که زیر مجموعه قوه قضائیه است، ارتباط جدی‌تر و گسترده‌تری با ما داشته باشد.
سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت مصمم به وعده‌هایی که داده عمل کند، گفت: آقای رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت بر این قضیه تاکید کردند زیرا رهبر انقلاب بارها به دولت بر این قضیه تأکید داشتند و اگر دولت احساس کند وعده‌ای را نمی‌تواند اجرا کند، شفاف و صادق به مردم می‌گوید.
بهادری جهرمی اضافه کرد: ما ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال را یک ضرورت می‌دانیم و ان‌شاءالله انجام هم خواهیم داد. نکته که آقای بذرپاش در مجلس در این مورد گفتند نیز حرف درستی است، او نگفت که ما ۴ میلیون مسکن نمی‌سازیم بلکه می‌گوید اگر دولت بخواهد صرفاً با منابع دولتی ۴ میلیون مسکن بسازد، در ظرف بودجه نشدنی است لذا دولت باید حاکمیتی این کار را پیش ببرد و نه تصدی‌گرایانه.
وی اضافه کرد: مثال این نوع عملکرد، سیاست دولت در اعطای زمین است. ما برای ساخت ۴ میلیون مسکن نباید متصدی صرف باشیم و باید به صورت حاکمیتی و سیاستگذارانه ورود کنیم، یعنی بخشی از این مسکن‌ها را مستقیم دولت بسازد، بخشی از طریق شهرداری‌ها یا توسط خود مردم با اعطای زمین‌ ساخته شود. آقای بذرپاش هم به این نکته اشاره می‌کردند که اگر مجلس می‌خواهد به او رأی اعتماد بدهد، باید در سایر قواعدگذاری‌ها و کمک‌بخشی‌ها به رشد ساخت‌وساز مسکن حمایت کند تا تمام بخش‌های دولتی و خصوصی کمک کنند این وعده محقق شود.
بهادری جهرمی در خصوص تغییر مدیران سابق ناکارآمد اضافه کرد: رئیس‌جمهور کمیته‌ای برای همین منظور نیز مشخص کرد و معاون اجرایی رئیس‌جمهور، نهاد ریاست جمهوری و بازرسی ویژه رئیس‌جمهور موارد را تک به تک بررسی می‌کنند و جاهایی که جابجایی صورت نگرفته یا حرف و حدیثی در مورد جابجایی‌ها است را مورد رسیدگی قرار می‌دهند.
وی درباره سیاست خارجی دولت سیزدهم بیان کرد: خط قرمز دولت اجرای تدابیر و نگاه‌های روشن مقام معظم رهبری در حوزه های مختلف از جمله سیاست خارجی است و همان‌گونه که پیش از این روی خطوط قرمز ایستادیم، کماکان از آن‌ها عقب‌نشینی نخواهیم کرد. ما کماکان ترک کننده میز مذاکره در برجام نخواهند بود ولی همه تخم‌مرغ‌ها را هم در یک سبد نخواهیم گذاشت.
سخنگوی دولت با اشاره به آغاز واردات خودرو و همزمان تلاش دولت برای افزایش کیفیت خودرو نیز گفت: هشت فرمان خودرویی رئیس جمهور در حال تحقق است و یکی از کارهای بسیار جدی که دولت در حوزه خودرو کرده، این بود که خودروسازهای مختلف خصوصی و دولتی را در تولید برخی از محصولات با هم شریک کرده تا با سرمایه گذاری مشترک بتوانند تولیدات با کیفیت بالاتر و قیمت پایین‌تر عرضه کنند و همزمان برای‌شان بازاریابی نیز کرده است.
بهادری جهرمی ادامه داد: ما حدوداً معادل ۷۰۰ میلیون یورو با روسیه قرارداد صادرات قطعات و محصولات خودرویی بستیم. وقتی بازار کار را برای تولید کننده قطعه افزایش می‌دهیم و از آن طرف خودروسازان را با هم شریک می‌کنیم که به صورت واحد قطعه تولید کنند، زمینه افزایش کیفیت فراهم می‌شود. این فقط یک فقره از بیش از ۱۰ اقدامی است که دولت برای افزایش کیفیت خودرو انجام داده و می‌دهد.
وی در بخش دیگری از سخنان‌اش اظهار کرد: مجلس در بودجه دولت را مکلف کرده که نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها و تولید کننده‌ها را افزایش دهد زیرا نرخ گاز جهانی افزایش پیدا کرده است. این تکلیف قانونی اگر اجرا می شد برای دولت حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشت اما دولت برای حمایت از شرکت‌های بورسی و جلوگیری از ضرر مردم در بورس این کار را نکرد.
سخنگوی دولت ادامه داد: اینکه مجلس اخیراً آقای خاندوزی و آقای میرکاظمی را خواست برای همین بود که گفتند در تبصره ۱۸ قانون بودجه برای دولت منبع درآمد پیش بینی شده بوده و چرا نرخ خوراک را افزایش ندادید. دولت برای حمایت از بورس نرخ گاز خوراک را افزایش نداد زیرا سال گذشته که خبر تصویب افزایش در کمیسیون آمد، بورس قرمز شد و قطعاً با اجرای آن شرایط بدتر می‌شد. این دولت، دولتی نیست که با ضرر زدن به مردم در بورس برای خودش منفعت ایجاد کند بلکه با یک سیاست متوازن تلاش می کند تا چرخ اقتصاد ما بچرخد.
بهادری جهرمی در مورد افزایش قیمت‌ها در برخی بازارها ازجمله ارز و خودرو نیز گفت: تا زمانی که نتوانیم تورم ۶۰ درصدی در دولت گذشته که در این دولت به ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده و سرعت نرخ رشد سرعت نقدینگی ۴۴ درصدی دولت گذشته که اکنون به ۳۴ درصد رسیده را مهار کامل کنیم، بخشی از سریز اثر تورمی آن در همه بازارها از جمله ارز و خودرو و سکه قابل مشاهده است.
وی افزود: همچنین ایالات متحده بعد از تورم ناشی از تزریق پولی که در ایام کرونا داشت، نرخ بهره‌اش را افزایش داد که در نتیجه آن نرخ دلار در همه جای جهان افزایش پیدا کرد. بخشی از افزایش قیمت دلار در این دولت ناشی از افزایش قیمت جهانی و بخش دیگر به دلیل تورم و سایر مسائل بوده است.
سخنگوی دولت اضافه کرد: بازار ارز ما ایراداتی دارد که ما مستمر درحال اصلاح آن هستیم؛ به عنوان مثال ما با افزایش فروش نفت تا حدود زیادی آن را اصلاح کردیم. همیشه در ایام سال نوی میلادی قیمت ارز بالا می‌رود و به علاوه وقتی که دشمنان از ناامنی های خیابانی ناامید شدند تلاش کردند این آشوب و ناامنی ها را به عرصه اقتصادی سوق دهند و به مردم ضربه زنند.
بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بازار کاذبی در حوزه ارز ایجاد شده که موقتی است؛ همان گونه که نا آرامی‌های چند ماه اخیر موقتی بود، این افزایش قیمت ارز نیز به همین دلیل موقتی است و ناشی از این نوع بازارسازی‌ها و فشارهاست.
وی پاسخ به سئوال دیگری در مورد پیشرفت کشور در زمینه پزشکی نیز بیان کرد: کشور ما بدون شک در حوزه پزشکی جزو کشورهای پیشرو جهان است. ما رتبه ۱۶ دنیا را از نظر تولید علم در پزشکی داریم. روزی پزشکانی از هند و پاکستان به ایران می‌آمدند تا ما را درمان کنند ولی امروز ما پیشرو در این علم هستیم و می‌توانیم ارائه کننده خدمات باشیم.
سخنگوی دولت افزود: امروز دانشجویان خارجی از کشورهای همسایه به دانشگاه‌های علوم پزشکی ما می‌آیند تا تحصیل کنند و این تفاوت در طی سال های پس از انقلاب اسلامی ایجاد شده است. در مورد آموزش پزشکی و عملکرد دولت سیزدهم نیز این دولت مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای افزایش ظرفیت پزشکی را اجرا کرده است تا عدالت در زمینه بهداشت و سلامت بهبود یابد.
انتهای پیام/

پژوهشیار