رئیس شورای آموزش و پرورش مراغه:

انگیزه یادگیری دانش آموزان کاهش یافته است

1401/10/04 - 11:06 - کد خبر: 84050
جلسه

نصر: رئیس شورای آموزش و پرورش شهرستان مراغه دانش‌آموز را امانت الهی دانست و گفت: انگیزه یادگیری در دانش‌آموزان بر اثر آسیب‌های اجتماعی در عصر حاضر کاهش یافته است.

به گزارش نصر، «داود اسدیان» روز یکشنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش که در باشگاه فرهنگیان برگزار شد، افزود: آمورش و پرورش مهم و محل سرمایه‌گذاری است و مسیر توسعه کشور از آموزش و پرورش می‌گذرد؛ بر همین اساس باید نسبت به کاهس انگیزه یادگیری در دانش آموزان حساسیت نشان داده شود.
وی همچنین با تاکید بر جبران خلأها و تدوین برنامه پساکرونا اظهار داشت: توجه کافی نسبت به مقوله یادگیری در مقطع ابتدایی و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن در مدارس نیز جزو نیازهای ضروری است.
وی ادامه داد: برگزاری نشست‌های آسیب‌شناسی با حضور متخصصان امر، دانش‌آموزان و اولیای دانش‌آموزان در دستور کار قرار گیرد تا بستر تحقق اهداف عالیه تعلیم و تربیت بیش از پیش فراهم شود.
«حسین اکبریان»، مدیر آموزش و پرورش مراغه نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارش عملکرد اظهار داشت: ضمن تامین ۲۸ بخاری‌ برقی تابشی جهت رفع مشکل گرمایشی مدارس کانکسی، در تلاش برای تامین سوخت دوم (جایگزین) برای مدارس هستیم تا خللی در فرآیند آموزش ایجاد نشود.
وی با بیان اینکه مدارس شبانه‌روزی با هدف گسترش عدالت آموزشی، افزایش پوشش و هدایت تحصیلی احداث شده‌اند، اعلام کرد: این مدارس با توجه به کمبود اعتبارات با مشکلات متعددی روبرو هستند.
«اکبریان» تقویت این مدارس را در رفع مشکل ترک تحصیل موثر دانست و اضافه کرد: تامین منابع مالی مورد نیاز برای تقویت این مدارس از اولویت‌های آموزش و پرورش شهرستان به شمار می‌رود.
اکبریان همچنین خاطرنشان کرد: فعالیت پیش دبستانی‌ها در روستاها تسهیل شده و شرایط مناسب برای برگزاری کلاس‌های تقویتی در محیط مدارس نیز فراهم شده است.
امسال حدود ۵۲ هزار دانش‌آموز در ۳۹۰ مدرسه این شهرستان به تحصیل اشتغال دارند و ایجاد انگیزه یادگیری در میان آنان از مهمترین وظایف دست‌اندرکاران امر تعلیم و تربیت این شهرستان محسوب می‌شود.
انگیزه شرایطی است که باعث فعال شدن و تداوم رفتار در جهت یادگیری می‌شود و کودکانی که انگیزه بالایی دارند، تمایل بیشتری برای درگیری در مسیر یادگیری از خودشان نشان می‌دهند؛ مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌ها، نشان دادن علاقه به یادگیری، جهت‌گیری هدف‌دار و جدیت و سرسختی از جمله نشانه‌های انگیزه یادگیری است.
تقویت انگیزه یادگیری در دانش‌آموزان از سخت‌ترین و در عین حال مهم‌ترین جنبه‌های آموزش به شمار می‌رود و مشاوران تحصیلی راهکارهای متعددی چون فراهم کردن فرصت موفقیت، شناسایی علایق، تشویق، واگذاری مسئولیت به دانش‌آموز، ایجاد رقابت مثبت، مدیریت اضطراب دانش‌آموز و دهها مورد دیگر را برای تقویت انگیزه یادگیری بر می‌شمارند.
انتهای پیام/

پژوهشیار