معاون سازمان سنجش خبر داد:

موضوعی به عنوان لو رفتن سوال کنکور نداریم

1401/10/03 - 13:46 - کد خبر: 83991
کنکور سراسری

نصر: معاون امور آزمون های سازمان سنجش آموزش کشور درباره امنیت آزمون گفت: از سال ۱۳۴۷ تاکنون هیچ سوالی از سازمان سنجش بیرون نرفته است و چیزی به عنوان لو رفتن سوال کنکور نداریم.

به گزارش نصر، دکتر حسن مروتی درباره زمان برگزاری نوبت اول و دوم کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ گفت: این دو کنکور از نظر ارزشی با یکدیگر تفاوتی ندارند. نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی ماه ۱۴۰۱ و نوبت دوم در روزهای ۱۵ و ۱۶ تیرماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شوند.
وی افزود: یک پذیرش تنها در مهرماه ۱۴۰۲ صورت می‌گیرد. هر داوطلبی می‌تواند در دو نوبت و یا یکی از نوبت‌های کنکور شرکت کند.
معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش اظهار داشت: هر داوطلب که نمره بالاتری دارد را می‌تواند لحاظ کند. این نمره با سوابق تحصیلی جمع کند و نمره نهایی ملاک پذیرش می‌شود.

در گروه آزمایشی متفاوت داوطلب مختار است که نمره‌ای که بالاتر است را انتخاب کند
وی خاطرنشان کرد: به صورت پیش فرض نمره بالاتر داوطلب در هر یک از دو نوبت کنکور ملاک عمل است مگر اینکه داوطلب در دو نوبت در دو گروه آزمایشی متفاوت شرکت کرده باشد. اگر گروه آزمایشی در هر نوبت متفاوت بود در آن زمان داوطلب مختار است که نمره‌ای که بالاتر است را انتخاب کند.
مروتی اظهار داشت: تمام فرآیندهای انتخاب رشته برای هر دو نوبت کنکور سراسری در مرداد ماه ۱۴۰۲ صورت می‌گیرد. در آن زمان سوابق تحصیلی که به صورت قطعی و ۴۰ درصدی اعمال می‌شود به مجموعه نمره‌های داوطلب اضافه می‌شود. در آن زمان داوطلب یک نمره کل و یک رتبه بدست می‌آورد که بر اساس آن انتخاب رشته می‌کند.
وی یادآور شد: سوابق تحصیلی به صورت ۴۰ درصدی در کنکور ۱۴۰۲ تنها برای نمرات امتحانات نهایی سال دوازدهم آموزش متوسطه اعمال می‌شود.
معاون سازمان سنجش درباره محاسبه سوابق تحصیلی برای دیپلمه‌های قدیمی خاطرنشان کرد: برای این دسته از افراد سوابق تحصیلی همان نمرات دروس آنها است. یک امکانی هم که آموزش و پرورش فراهم می‌کند این است که این افراد می‌توانند با شرکت در آزمون سوابق تحصیلی خود را ترمیم کنند. آموزش و پرورش قول داده است که این امکان را برای داوطلبان فراهم کند.
وی افزود: برخی دیپلمه‌های سال‌های گذشته هستند و سوابق تحصیلی خاصی در اختیار ندارند و ثبت نشده است. این افراد هم می‌توانند بیایند و سوابق تحصیلی ایجاد کند.

۹۰۷ هزار نفر در کنکور سراسری ۱۴۰۲ ثبت نام کرده اند
مروتی اظهار داشت: ۹۰۷ هزار نفر در کنکور سراسری ۱۴۰۲ ثبت نام کرده اند. میزان ظرفیت و تعداد ثبت نام کنندگان در رشته‌ها و گروه‌های آزمایشی مختلف، متفاوت است. در گروه ریاضی حدود ۱۰۰ هزار نفر ثبت نام کرده اند و بیش از ۳۲۰ هزار نفر ظرفیت در دانشگاه‌ها وجود دارد.
وی گفت: در برخی از رشته‌های خاص و گروه‌های خاص از جمله علوم تجربی تعداد ثبت نام کنندگان بیشتر است. البته علوم انسانی نسبت به دوره‌های گذشته با افزایش میزان ثبت نام کنندگان در کنار علوم تجربی بیشترین میزان داوطلبان کنکور را تشکیل می‌دهد.

سهمیه‌های مناطق تغییری در کنکور ۱۴۰۲ ندارد
معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش درباره سهمیه‌های مناطق و تغییرات احتمالی آنها در کنکور ۱۴۰۲ گفت: سهمیه‌های مناطق تغییری در کنکور ۱۴۰۲ ندارد. بر اساس قانون اگر داوطلب در یک منطقه‌ای امتحان بدهد و پس از آن منطقه خود را عوض کند، یک سال تحصیلی وی در آن منطقه بالاتر محاسبه می‌شود. به طور مثال اگر داوطلبی یکسال از سه سال متوسطه را در منطقه یک گذرانده باشد و بعد به مناطق ۲ یا ۳ منتقل شود بازهم در محاسبه سهمیه مناطق، منطقه یک برای داوطلب منظور می‌شود.
وی گفت: دفترچه دروس عمومی از آزمون سراسری حذف شده است اما دروس عمومی از فرآیند کنکور حذف نشده زیرا این دروس عمومی در درون سوابق تحصیلی محاسبه می‌شود. از میزان ۴۰ درصد سوابق تحصیلی سهم دروس عمومی ۲۶ درصد است و ۱۴ درصد به دروس اختصاصی تعلق دارد. ۶۰ درصد نمره آزمون سراسری هم به دروس تخصصی تعلق دارد.

از سال ۱۳۴۷ تاکنون هیچ سوالی از سازمان سنجش بیرون نرفته است
مروتی درباره امنیت آزمون گفت: از سال ۱۳۴۷ تاکنون هیچ سوالی از سازمان سنجش بیرون نرفته است. اما از زمانی که سوال در اختیار داوطلب در جلسه آزمون قرار داده می‌شود با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژی و وسایلی ارتباطی، امکان اینکه این سوال را به بیرون انتقال بدهند وجود دارد.

چیزی به عنوان لو رفتن سوال کنکور نداریم
وی با اشاره به تمهیدات امنیت آزمون سراسری گفت: در حال حاضر تمهیدات بسیار زیادی به همین منظور اندیشیده شده که آن اتفاق به بیرون ارسال کردن سوال هم پیش نیاید. چیزی به عنوان لو رفتن سوال کنکور نداریم.
معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش با اشاره به برخی تقلب‌هایی که در کنکور ۱۴۰۱ رخ داد، گفت: سرجلسه ممکن است با تکنولوژی‌هایی از جمله خودکار و عینک‌ها و پاک کن هایی که دوربین دارد سوالی را به بیرون بفرستند که این اتفاق در کنکور ۱۴۰۱ رخ داد. این افراد با این تکنولوژی‌ها سوال را به بیرون فرستادند که بتوانند جواب را دریافت کنند. ما سال گذشته با افزایش تعداد پاسخنامه‌ها سعی کردیم جلوی بخشی از این کارها را بگیریم.
داوطلب نمره درس ریاضی سال دوازدهم را «یک» گرفته و در کنکور ریاضی را ۹۱ درصد زده است!
وی افزود: تمهید دیگر برای کشف این گونه تقلب‌ها این بود که رتبه‌ای که فرد کسب کرده با سوابق تحصیلی وی همخوانی نداشته، از داوطلب خواسته شده در آزمون مجدد شرکت کند. مواردی بوده که داوطلب نمره درس ریاضی سال دوازدهم را «یک» گرفته و با تک ماده قبول شده و در کنکور ریاضی را ۹۱ درصد زده است. با ارفاق اجازه داده شده که ۳ بار هم امتحان دهند و فردی که نیامده معلوم است که از راه‌های غیر معمول کنکور داده است.
معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش یادآور شد: البته در میان افرادی که آمدند و امتحان مجدد دادند افرادی هم بودند که واقعاً به دلیل مشکلاتی نتوانسته بودند در کنکور نتیجه مطلوب بگیرند. در آزمون مجدد ارفاقی که صورت گرفت این بود که حتی اگر ۳۰ درصد آن میزانی که امتحان داده بودند را هم می‌زدند از آنها می‌پذیرفتیم.
وی افزود: در حال حاضر با توجه به امکان ترمیم معدل بهتر است داوطلبان در این آزمون‌ها شرکت کنند و سوابق تحصیلی خوبی را کسب کنند.

سازمان سنجش آموزش کشور وظیفه صیانت از نتیجه آزمون داوطلبان را برعهده دارد
مروتی خاطرنشان کرد: ما در سازمان سنجش آموزش کشور وظیفه صیانت از نتیجه آزمون داوطلبانی که صادقانه کار می‌کنند را برعهده داریم. امسال سعی می‌کنیم که هیچ موردی از این گونه موارد تقلب نداشته باشیم و آن کسی که استعداد دارد در صندلی که متعلق به اوست، بنشیند.
وی درباره سختی و آسانی سوالات کنکور و امکان تفاوت میزان سختی سوالات در نوبت‌های اول و دوم کنکور اظهار داشت: ما باید دو نوبت آزمون را باهم مقایسه کنیم و از همین رو همواره سعی شده است که گروه‌های تخصصی که سوال را طراحی می‌کنند، هم ترازی ایجاد کنند. البته سختی و آسانی سوالات بستگی به آمادگی داوطلبان دارد. اما سعی شده است که هم ترازی سوالات حفظ شود.

چاره‌ای جز بدون کاغذ شدن آزمون‌ها نداریم
معاون سازمان سنجش درباره برخط و آنلاین شدن آزمون‌های سراسری گفت: چاره‌ای جز بدون کاغذ شدن آزمون‌ها نداریم. به این سمت می‌رویم که کنکور هوشمند شوند و کاغذ حفظ شود. هدف ما سال ۱۴۰۳ است. ما در سازمان سنجش به این هدف رسیدیم که سوال برود و داوطلب به صورت دیجیتال پاسخ دهد.
وی افزود: اما یک طرف دیگر جامعه و زیرساخت‌های کامپیوتری است که در این بخش مشکل داریم و البته دانشگاه‌ها در حال تجهیز هستند. ما باید سالن‌هایی داشته باشیم که بتواند ۴۷۰ هزار داوطلب گروه علوم تجربی را در خود جای دهد که بتوانند همزمان در آزمون شرکت کنند و به صورت هوشمند آنها را پشتیبانی کند.
مروتی یادآور شد: در آزمون کارشناسی ارشد حدود ۵۰۰ هزار نفر و در آزمون دکتری تخصصی حدود ۲۰۰ هزار نفر ثبت نام کرده اند.
وی گفت: هیچ طراحی از سازمان سنجش در هیچ کلاس کنکوری کار نمی‌کند و خانواده‌ها حتماً به این موضوع توجه کنند. هیچ طراح سوالی کتاب کنکوری ندارد و خانواده‌ها بدانند که این یک بازار غیرواقعی است که درباره آن تبلیغ می‌شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار