ترجمه/

مقابله با آلودگی هوا در دومین پایتخت سبز اروپا

1401/10/03 - 10:33 - کد خبر: 83967
متفرقه

نصر: شهر گرونوبل به تازگی اقدامات جدیدی را جهت مبارزه با آلودگی هوا اعلام کرده است که در آن میان توسعه مناطقی با انتشار کربن کم، خیابان­های عابر پیاده، زیرساخت‌های دوچرخه سواری و حمل و نقل عمومی در فهرست تصمیمات اعلام شده توسط شهر منتخب پایتخت سبز اروپا برای سال ۲۰۲۲ فهرست شده است.

اخیراً شهر گرونوبل چندین اقدام را برای بهبود کیفیت هوا در قلمرو خود تصویب کرده که تعهد به تداوم اقدامات زیست محیطی انجام شده توسط شهر و کلان شهر در سال های اخیر از آن جمله است به عنوان مثال، گرونوبل در سال ۲۰۱۶ یکی از اولین شهرهای فرانسه بود که محدودیت سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت را آزمایش کرد. آزمایشی که ۳ سال بعد توسط استارت آپ های دیگر ارزیابی شد و منجر به کاهش ۹ درصدی تردد خودروها در شهر و کاهش ۲۰ درصدی در ترافیک وسایل نقلیه سنگین کالا شد.
تحرک سبز، نوآوری، حفظ تنوع زیستی، مواد غذایی ارگانیک، از فاکتورهایی بودند که سبب انتخاب گرونوبل، دومین شهر فرانسوی پس از نانت از نظر محیط زیست و توسعه پایدار  به عنوان پایتخت سبز اروپا برای سال ۲۰۲۲ شد؛ جایزه موجه برای شهری که انتشار گازهای گلخانه ای خود را تا ۲۳ درصد بین سال های ۲۰۰۵ و ۲۰۱۸ کاهش داده است و طبق نظریه مؤسسه ملی آمار و مطالعات اقتصادی اکنون دومین شهر بزرگ فرانسه در تردد با دوچرخه بین مسیر کار تا خانه و بالعکس است. اقدامات جدید اتخاذ شده توسط شورای شهرداری برای مبارزه با آلودگی هوا نیز حول ۳ محور اصلی جریان دارد : تجدید انرژی، مناطقی با انتشار کم کربن، توسعه تحرک نرم.

حمل و نقل عمومی رایگان و پایداری مسیرهای دوچرخه سواری موقت
به منظور ارتقای تردد با وسایل حمل و نقل عمومی، شهر به برخی اقدامات و تامین مالی خاصی مانند ایجاد خط "ترامبوس"، بهبود پوشش شبکه تراموا و گسترش خطوط خاص ادامه داده و حمل و نقل عمومی رایگان نیز برای افراد فاقد اوراق، خانوارهای کم درآمد و افراد کم توان به مرحله اجرا درآورده است. شهر همچنین از مسئولین حمل و نقل خود می خواهد که دسترسی رایگان برای همه در تعطیلات آخر هفته را نیز در دستور کار قرار دهند.
در رابطه با دوچرخه، شهر گرونوبل مایل است به مسیرهای دوچرخه سواری موقتی که پس از اولین قرنطینه کرونایی در سال ۲۰۲۰ راه اندازی شده است، تکیه کند. بنابراین از کلانشهر خود خواسته است تا این موضوع به سرعت تقویت و ایمن شود، با این دیدگاه که پایداری بلندمدت آنها از طریق یک برنامه جاه طلبانه از امکانات توسعه دوچرخه سواری و فضاهای عمومی مطالعه شود. این شهر همچنین پروژه ای به نام "پروکسی ولو"  را راه اندازی خواهد کرد که شامل ایجاد یک شبکه ثانویه برای اتصال بهتر مناطق شهری به یکدیگر است. پانصد دستگاه دوچرخه نیز جهت تسهیل در امر پارک کردن مستقر شده است. پیشنهاد طرح نقلیه آزاد که در سال ۲۰۲۰ گسترش یافته و دارای ۲۰۰ مکان رزرو شده بود نیز با تحولات در تداوم طرح توسعه شهری که در سال های اخیر با دوچرخه سواری پیشرفت کرده بایستی افزایش یابد.   گرونوبل همچنین در صدر رده بندی شهرهای دوچرخه سواری فرانسه در سال ۲۰۱۹ توسط فدراسیون دوچرخه سواران در رده شهرهای 100 هزار  تا 200 هزار نفری قرار دارد.
در نهایت، برای تسریع بیشتر این سیاست، این شهر روی توسعه اشتراک خودرو حساب می‌کند. علاوه بر این، بنا به گفته ژیل نامور، معاون شهردار، که "در گرنوبل ۳۵ درصد از خانوارها ماشین ندارند و نیمی از ۶۵ درصد باقی مانده روزانه از آن برای رفتن به محل کار استفاده نمی کنند"، نشانه این است که سیاست ایجاد تعادل در فضای عمومی به نفع تحرک نرم در حال به ثمر نشستن است.

مناطق عابر پیاده و مناطق انتشار کم کربن
این موضوعی است که باید در بسیاری از شهرها در آینده مطرح شود : پیاده‌روی سازی یا تبدیل شدن به محل اجتماعات خیابان‌های روبروی مدارس. در اینجا نیز شهر از این قاعده مستثنی نیست و مایل است در سال جاری با همکاری شهروندان اقدامات برنامه ریزی شهری موقت را با هدف تداوم اقدامات پس از آن اجرا کند.
در می ۲۰۱۹، یک منطقه یا محدوده ترافیکی با انتشار گازهای آلاینده کمتر(ZFE) در گرونوبل برای وسایل نقلیه کالای سنگین و وسایل نقلیه کاربردی در ۱۰ شهرداری ایجاد شد. در فوریه ۲۰۲۰ به ۲۷ شهرداری گسترش یافت و آن را به بزرگترین محدوده ترافیکی با انتشار گازهای آلاینده کمتر در فرانسه تبدیل کرد. شهر اکنون از پروژه ZFE متروپولیتن حمایت می‌کند و بنابراین می‌خواهد یک محدوده ترافیکی با انتشار کمتر گازهای آلاینده جاه‌طلبانه و فعال برای وسایل نقلیه شخصی از سال ۲۰۲۲ در محدوده شهرداری با خروج از دیزل بین سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۲۸ و سپس خروج از بنزین تا سال ۲۰۳۰ راه‌اندازی کند.  
برای مولفه اجتماعی این اقدام که دسترسی افراد مجهز به وسایل نقلیه شخصی آلاینده را به شهر منع می کند، شهرداری مایل است دستگاه های اصلاح و نوسازی را ارتقاء دهد و همچنین در طرح های حمایتی خانوارهای کم درآمد با هدف نوسازی وسیله نقلیه آنها مشارکت کند.

کمک مالی توسط دولت در کلان شهر
احتراق چوب، به ویژه برای گرمایش فردی، به عنوان منبع اصلی انتشار ذرات ریز در منطقه گرونوبل شناخته می شود. این شهر تخمین زده که بیش از ۲۰۰۰ بخاری هیزمی دارد که حداقل نیمی از آنها کارآمد نیستند. مدتی است که این کلانشهر برای جایگزینی وسایل قبل از سال ۲۰۰۲، ۱۶۰۰ یورو که بسته به منابع خانوار ۴۰۰ یورو افزایش یافته است کمک مالی جهت تعویض شومینه های قدیمی توسط دولت اعطا کرده است.
بنابراین، شهر مایل است کمک‌های مالی اضافی علاوه بر کمک‌های کلان‌شهر و ایالت ارائه کند که به درآمد خانوار مربوط می‌شود، بودجه کل آن می‌تواند ۴۰۰۰۰ یورو در سال باشد. این ایده به ویژه تضمین تعویض مجانی دستگاه برای خانوارهای کم درآمد یا با درآمد ناچیز است. از این رو، شهر گرونوبل پیشتاز در کاهش آلودگی هوا، ایده های نوآورانه و موفق خود را به شهرهای آینده ارائه می دهد.

آذر کریم‌زاده
انتهای پیام/

پژوهشیار