مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی تأکید کرد؛

ایجاد کاوه سودا در مراغه نتیجه یک تصمیم غلط بود/ در برخورد با تخلفات زیست محیطی با کسی مماشات نمی‌کنیم

1401/09/30 - 18:51 - کد خبر: 83868
کاوه سودا

نصر: مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در خصوص آلودگی فاضلاب صنعتی کارخانه کاوه سودا در مراغه تاکید کرد: ایجاد کاوه سودا در مراغه از اول تا آخر نتیجه یک تصمیم غلط بود و محل استقرار آن از ابتدای کار هم درست نبوده است.

به گزارش خبرنگار نصر، شهنام اشتری در نشست "آلودگی هوای تبریز، علل و راهکار برون رفت از آن" که توسط جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز در تالار شهید باکری این دانشگاه ترتیب یافته بود، در واکنش به تشدید آلودگی هوای تبریز طی هفتهه‌ای اخیر، افزود: منابع آلاینده متحرک ۹۲ درصد سهم آلودگی هوای تبریز را به خود اختصاص می‌دهند و منابع ثابت آلاینده هم ۸ درصد آلودگی هوای تبریز را به خود اختصاص داده‌اند.
وی در مورد مازوت سوزی نیروگاه حرارتی تبریز هم اظهار کرد: ما از سال گذشته علیه نیروگاه حرارتی تبریز و به دلیل آلایندگی هوای تبریز اقدام قضایی انجام دادیم و هم اکنون این پرونده در دادگاه تحت بررسی قرار دارد و از سال ۹۷ نیروگاه تبریز در لیست صنایع آلاینده افزوده شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به اعلام جرم احمد علیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو علیه حفاظت محیط زیست استان و مدیرکل اسبق آن با‌اتهام قصور در انجام وظایف محوله قانونی در برخورد با صنایع و معادن آلاینده محیط زیست، گفت: ما موضوع اخذ عوارض آلایندگی زیست محیطی را از چهار واحد کاوه سودای مراغه، معدن طلای اندریان، پتروشیمی و پالایشگاه تبریز را پیگیری کرده‌ایم و علاوه بر این‌ها با هیچ واحد صنعتی و معدنی که سلامت آب، خاک و هوا را مورد تهدید قرار دهد، مماشات نخواهیم کرد.
اشتری با اشاره به پرونده بررسی تخلفات حفاظت محیط زیست استان در دستگاه قضایی، افزود: درباره قصور‌ها و تخلفات انجام یافته در گذشته، باید مدیران پیشین و وقت اداره کل حفاظت محیط زیست استان به دستگاه قضایی، مردم و رسانه‌ها پاسخگو باشند.
وی تأکید کرد: ما در برخورد با تخلفات با کسی تعارف نداریم و اخیراً علیه شهرک چرمشهر به دلیل تهدید سلامت آب و خاک غرب تبریز اقامه دعوی کرده‌ایم و بنده در زمانی که رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تبریز هم بودم، این مسائل را پیگیری می‌کردم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در پاسخ به سؤالی در خصوص آلودگی آب رودخانه ارس توسط ارمنستان نیز گفت: همچنان این موضوع خطیر را پیگیر هستیم و توسط وزارت امور خارجه مکاتبات لازم با طرف ارمنی انجام شده است و اگر ارمنستان به تعهدات خود در قبال حفظ سلامت رودخانه ارس عمل کند، ناگزیر هستیم از طریق دیوان داوری بین‌المللی موضوع آلودگی آب ارس توسط ارمنستان را پیگیری کنیم.
اشتری در خصوص آلودگی فاضلاب صنعتی کارخانه کاوه سودا در مراغه نیز تصریح کرد: ایجاد کاوه سودا در مراغه از اول تا آخر نتیجه یک تصمیم غلط بود و محل استقرار آن از ابتدای کار هم درست نبوده است. یکی از مشکلاتی که ما در آمایش سرزمینی داریم همین است که گاهاً در استقرار برخی واحد‌ها اعمال نفوذ می‌شود.
وی افزود: فعالیت کاوه سودا مشکلات زیست محیطی به دنبال داشته است و هم سازمان حفاظت محیط زیست کشور و هم اداره کل حفاظت محیط زیست استان تأکید دارند که فاضلاب صنعتی کاوه سودا باید تصفیه شود تا بتواند به دریاچه ارومیه وارد شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: کاوه سودا قبلاً در شرایط اضطرار مجوز تخلیه فاضلاب صنعتی خود را به دریاچه ارومیه دریافت کرده بود، اما امروز این واحد صنعتی باید ضوابط زیست محیطی را در این خصوص رعایت کند.
اشتری در خصوص آلایندگی زیست محیطی معدن طلای اندریان هم اظهار کرد: این موضوع چندین بار در حفاظت محیط زیست استان مطرح شده و طرح دعوی هم علیه این معدن در مرجع قضایی انجام گرفته است و اخیراً هم آب‌های پایین دست این معدن تحت پایش قرار گرفته و نتیجه را طی هفته‌های آینده اعلام خواهیم کرد.
انتهای پیام/

پژوهشیار