رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی استان خبر داد؛

هشدار کاهش محسوس دما در آذربایجان‌شرقی

1401/09/30 - 11:20 - کد خبر: 83807
برف، بارش برف، فصل زمستان

نصر: رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: بر اساس نقشه‌های پیشیابی هواشناسی، نفوذ زبانه پرفشار خزری در این استان موجب کاهش محسوس دما و بارش برف در مناطق سردسیر و ارتفاعات می‌شود.

به گزارش نصر، محمد امیدفر، روز چهارشنبه در گفت و گو با بیان اینکه به دنبال گذر امواج کم دامنه تراز میانی جو، جوی ناپایدار در استان حاکم می شود، افزود: این وضعیت موجب افزایش ابر، وزش باد، بارش باران و برف و پدیده مه در منطقه ارسباران و از روز پنجشنبه در نیمه جنوبی استان می شود.
وی اظهار داشت: با فعالیت این سامانه دمای هوای استان به صورت محسوس کاهش می یابد و در مناطقی که با بارش باران همراه است، احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها وجود دارد.
امیدفر، با نفوذ و فعالیت این سامانه از میزان آلودگی هوا در شهرهای پرجمعیت و صنعتی استان کاسته می شود، ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته ورزقان با دمای منفی هفت درجه و بناب و شبستر با دمای مثبت چهار درجه سانتی گراد به ترتیب سردترین و گرمترین شهرهای استان بودند و دمای تبریز در این مدت به سه درجه سانتی گراد بالای صفر رسید.
بر اساس اعلام امروز سخنگوی اداره کل محیط‌زیست آذربایجان شرقی و آخرین آمارهای ثبت شده در مرکز پایش آلودگی استان، شاخص آلودگی هوای تبریز در ۲۴ساعت گذشته ۵۳ و در ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه به ۲۹ رسیده و در وضعیت پاک قرار دارد.
آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.
انتهای پیام/

پژوهشیار