نشست بغداد - ۲ در بحرالمیت اردن/

امیرعبداللهیان: امنیت وارداتی یا خریدنی نیست

1401/09/29 - 18:28 - کد خبر: 83766
حسین امیرعبداللهیان

نصر: وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست بغداد ۲ با تاکید بر لزوم گفت‌وگو و همکاری میان کشورهای منطقه گفت که امنیت وارداتی و یا خریدنی نیست.

به گزارش نصر، امیرعبداللهیان در نشست بغداد - ۲ در بحرالمیت اردن، ضمن ایراد سخنرانی خود، به بیان نظرات جمهوری اسلامی ایران در رابطه با عراق، منطقه و برخی موضوعات بین المللی پرداخت.
وزیر امور خارجه با تاکید بر حمایت همیشگی ج ا ایران از دولت و ملت عراق، ابراز امیدواری کرد که در نتیجه تعامل و همکاری کشورهای حاضر در این نشست، منطقه خلیج فارس شاهد توسعه، آبادانی و ثبات بیشتری باشد.
امیرعبداللهیان گفتگو و همکاری میان کشورهای منطقه برای رسیدن به یک فهم مشترک جهت نیل به ثبات، صلح و توسعه را نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت قطعی دانست.
وزیر خارجه توسعه همکاری های همه جانبه با کشورهای همسایه و از جمله کشور عراق را از اولویتهای ج ا ایران  اعلام نموده و بر حمایت همه جانبه کشورمان از دولت عراق تاکید نمود.
امیرعبداللهیان با اشاره به ارتباط مستقیم آرامش و ثبات ج ا ایران و منطقه، سیاست بدون تغییر تهران را، دوری از جنگ و کمک به اعاده امنیت و ثبات در منطقه دانست.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران پاک ترین خون‌ها و شجاع ترین فرزندانش را برای دفاع از امنیت و ثبات منطقه، در کنار ملت و دولت عراق و سوریه و در مصاف با داعش تقدیم کرده است، یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانشان که با ترور مستقیم رژیم آمریکا به شهادت رسیدند را گرامی داشت.
وزیر امور خارجه جایگاه عراق در برقراری صلح و ثبات در منطقه را مهم و از نقش مثبت منطقه ای عراق در جهت برقراری صلح و ثبات منطقه و ترویج فرهنگ گفتگو  اسقبال کرد.
همچنین آمادگی تهران برای تعمیق همکاری های منطقه ای را یادآور گردید.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه، امنیت، امری وارداتی و خریدنی نبوده و قابل گزینش از منطقه ای به منطقه دیگر نیست، از عدم حضور نماینده جمهوری عربی سوریه در نشست امروز ابراز تاسف کرد.
وی تاکید کرد که ایران انتظار ندارد که از خاک عراق، هیچ تهدیدی متوجه همسایگان شود.
وزیر امور خارجه کارآمدترین مدل ائتلاف در بین کشورهای منطقه را، ائتلاف برای صلح و توسعه با مشارکت همه کشورهای منطقه دانسته و در همین رابطه، ضرورت همکاری های کشورهای منطقه در برخورد با چالش های منطقه ای، نظیر موضوعات زیست محیطی و پدیده طوفان های گرد و غبار را یادآور شد.
امیرعبداللهیان ضمن برشمردن ظرفیت‌های ژئوپولیتکی و اقتصادی منطقه از جمله در زمینه حمل و نقل و ترانزیت بین آسیا، اروپا و آفریقا، این ظرفیتها را محرک و زمینه ساز مناسبی برای همکاری مشترک بین کشورهای منطقه عنوان کرد.
وزیر خارجه با تاکید بر جدیت ایران در مذاکرات دو سال گذشته در خصوص برنامه هسته ای، رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار را هدف طرف ایرانی در مذاکرات اعلام کرد.
وی افزود: روز جاری با آقای جوزپ بورل نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکراتی داشتم و ضمن تشکر از نقش سازنده ایشان در مذاکرات وین، به ایشان گفتم  که ما با رعایت خطوط قرمز
و متون پیش رو، آماده جمع بندی هستیم.  
تاکید بر منطقه عاری از سلاح هسته ای و کشتار جمعی و ضرورت جلوگیری از فرصت تهدید امنیت منطقه توسط کلاهک های هسته ای رژیم صهیونیستی، از دیگر محورهای سخنرانی وزیر امور خارجه کشورمان بود.
امیرعبداللهیان در پایان، مساله فلسطین را همچنان موضوع اول جهان اسلام نامیده و ضمن حمایت کامل ج ا ایران از مقاومت در مقابل اشغالگری، راه حل سیاسی مساله فلسطین را با توجه به اصل «حق تعیین سرنوشت»، برگزاری رفراندم میان ساکنان اصیل سرزمین تاریخی فلسطین، اعم از مسلمانان، یهودیان و مسیحیان و تشکیل دولت واحد فلسطین به پایتختی قدس دانست.
انتهای پیام/

پژوهشیار