مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت مطرح کرد:

ورود نخستین خودرو‌های خارجی به کشور از اوایل دی

1401/09/29 - 13:42 - کد خبر: 83724
بازار خودرو

نصر: لاهیجانی گفت: نخستین خودرو‌های خارجی به کشور از هفته آینده اوایل دی به کشور وارد و پذیرش آن‌ها در بورس کالا انجام خواهد شد.

به گزارش نصر، مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به فراهم شدن زمینه‌های لازم برای عرضه خودرو‌های وارداتی در بورس کالا، از ورود نخستین خودرو‌های خارجی به کشور از هفته آینده یا حتی هفته جاری به کشور و پذیرش آن‌ها در بورس خبر داد.
لاهیجانی می گوید: برنامه داریم تا امکان پیش‌فروش و سایر فروش‌های متنوع خودروسازان در بورس انجام شود و به عبارتی همه عرضه خودروسازان به بورس بیاید. همه تلاش ما این بوده که ساز و کار حاکم در سامانه یکپارچه خرید خودرو را از طریق بورس کالا عملیاتی کنیم.
او گفت: انتظار می‌رود با عرضه خودرو در بورس و انجام شدن واردات، التهابات بازار به‌شدت کاهش یابد و دست سوداگران و واسطه‌ها کوتاه شود. پیرو مذاکرات متعدد با بورس کالا و برقراری تعامل مناسب، به دنبال عرضه نظام‌مند خودرو در بورس هستیم.
او بیان داشت: یکی از مواردی که در تعامل با بورس کالا مصوب شد، میزان عرضه خودرو در بورس است، به‌طوری که کف عرضه را برای خودروسازان بزرگ (ایران‌خودرو و سایپا) ۲ هزار دستگاه و برای خودروسازان کوچک۵۰۰ دستگاه در هر مرحله قرار دادیم؛ البته این فقط کف عرضه است و اصل بر آن است که همه تولیداتی که پذیرش و عرضه آن در بورس محقق شده است به صورت پرحجم در بورس انجام شود نکته دیگر تمرکز بر ایجاد قیودی نظیر محدودیت ثبت نام توسط کسانی که از سال ۹۸ تا کنون خریدی در بورس داشته اند است.
لاهیجانی گفت:همان گونه که اعلام گردید رکورد تولید خودروی سواری در ماه؛ در طی پنج سال گذشته در آبان شکسته شد و این روند افزایشی تولید تا پایان سال نیز ادامه دارد بنابراین افزایش قیمت‌های بازار ناشی از جو روانی ایجاد شده است و با توجه به تولید و عرضه بیشتر خودرو و همچنین عرضه قریب الوقوع خودرو‌های وارداتی به بازار انتظار رقابتی شدن بازار خودروی کشور را داریم.
انتهای پیام/

پژوهشیار