توضیح متروی تبریز |

واکنش مترو به یک عکس مقایسه ای!

1401/09/28 - 10:06 - کد خبر: 83585
خط دوم مترو

نصر: به دنبال انتشار تصویری مقایسه ای با طراحی ایستگاه‌ های متروی تبریز با شیراز، تهران و‌ مشهد؛ روابط عمومی سازمان‌حمل و‌ نقل ریلی شهرداری تبریز توصیحاتی ارسال کرد.

به گزارش نصر، در توضیحات  روابط عمومی سازمان حمل ونقل ریلی شهرداری تبریزآمده است: خبرگزاری نصر، پستی درباره تفاوت طراحی ایستگاه‌های مترو تبریز با سایر کلانشهرها منتشر کرده که در این رویکرد تطبیقی، تأکید مهم آن رسانه، درباره عاری بودن ایستگاه‌های متروی تبریز از روح معماری و هنر است.
در نگاه اول البته باید اذعان داشت که انتشار عکس مقایسه‌ای و توجه به این نکته که در سال‌های گذشته این عنصر مهم شهری و فرهنگی در متروی تبریز مغفول مانده، از برخی جهات، نقدی کاملاً منصفانه و درست است و شاید در سال‌های گذشته، اگر بخواهیم از منظر معماری و زیبایی بصری ایستگاهی را نام ببریم، تنها ایستگاه 29 بهمن (واقع در راهنمایی) باشد. در وهله دوم تمام ایستگاه‌های مترو سایر کلانشهرها دارای هنر معماریِ بدیع نبوده بلکه در برخی ایستگاه‌ها این مولفه‌ها لحاظ شده است. 
 

آگاهی به اهمیت این موضوع مسئولان ذی‌ربط مجموعه سازمان حمل ونقل ریلی را بر آن داشت تا در طراحی سه ایستگاه باقی‌مانده فاز سوم خط یک یعنی ایستگاه‌های قونقا (شماره 13)، گازران (14) و لاله، نگاهی متفاوت و نو داشته باشند و با الهام از روح معماری ایرانی و مدرن در کنار توجه به هنر اسلیمی و مکتب هنری آذربایجان با لحاظ جغرافیای تاریخی ایستگاه، طرحی نو در اندازند. 
اگر به ایستگاه های لاله و گازران برویم، چندین مولفه در آن‌ها جلوه‌گری می‌کند. در ایستگاه لاله، شاخص‌های معماری با کاربست نقوش اسلامی یا استفاده از نمادهای معماری شهر تبریز از جمله کاشی‌کاری‌ها و رنگ‌بندی لاجوردی مسجد کبود، استفاده از نقش شمسه که جایگاه مهمی در هنر ایرانی دارد، تبلور فرهنگ معماری ایران و مکتب هنری آذربایجان است.
یا ایستگاه گازران نیز به تناسب تاریخ محلی و وجود چشمه آب در آن مکان، با الهام از انعکاس آب و تلفیق نور و سایه فلسفی در کنار تکنیک‌های خاص معماری و استفاده از طاق و قوس، فضای زیرزمینی مدرنی را شکل داده که نمونه مشابه آن را در سایر شهرها نمی‌بینیم. ایستگاه قونقا نیز در جوار قبرستان تاریخی گجیل، موسوم به مقبره‌العرفا، یادآور مکتب عرفانی آذربایجان در قرون گذشته و وجود عرفای بزرگی در تبریز است که اخبار آن را در کتب معتبری همچون سفینه تبریز و روضات الجنان حافظ حسین کربلایی تبریز می‌بینیم. در طراحی این ایستگاه نیز توجه به معماری شاخص بعد از اسلام، قوس‌های جناغی الهام گرفته از معماری سنتی ایرانی و کاربست رنگ فیروزه‌ای که به نوعی رنگ عرفانی مکتب هنری و معماری آذربایجان است، همگی از توجه مجموعة سازمان حمل ونقل ریلی به مقوله مهم طراحی معماری ایستگاه‌ها حکایت دارد. 
اجرای تابلوهای هنری با رویکرد توجه به میراث فرهنگی آذربایجان از جمله تابلوی هنری داستان کور اوغلو در ایستگاه آبرسان، بزرگان آذربایجانی صد سال اخیر در میدان ساعت، تابلوی مشاهیر دانشگاه تبریز در ایستگاه دانشگاه، مجموعه‌های تابلوهای هنری مربوط به محله تاریخی میدان کهن (سه راه امین) از جمله اشعار شاعران بزرگی همچون خاقانی شروانی که در آن محله زیسته یا سایر شاعران مانند قطران تبریزی، نظامی و مهستی گنجه‌ای و ... یا تابلوهای کاشی‌کاری تیمچه مظفریه بازار تاریخی تبریز در ایستگاه میدان کهن، تابلو معرق بازار مسگران و طرح سنگریزه مسجد کبود تبریز در ایستگاه شهید بهشتی (چهارراه منصور) همگی در راستای توجه به میراث فرهنگی آذربایجان است. 
از این رو از اصحاب رسانه انتظار می‌رود نقاط قوت تلاشگران این عرصه را نیز به نمایش گذارند تا ضمن آشنایی شهروندان ارجمند با اقدامات انجام یافته، مایه دلگرمی و مشوق خادمان مردم باشند.
انتهای پیام/

پژوهشیار