دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران خبر داد:

تحقق صرفه جویی ارزی ۱۷۰ میلیون دلاری در صنعت لوازم خانگی با داخلی سازی

1401/09/27 - 15:48 - کد خبر: 83540
لوازم خانگی

نصر: دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران، گفت: طی سه سال گذشته از ناحیه ساخت داخل لوازم خانگی ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی صورت گرفته است.

به گزارش نصر، عباس هاشمی در نشستی خبری با اعلام اینکه گردش مالی صنعت لوازم خانگی در سال متوسط 6.5 تا هفت میلیارد دلار است، گفت: کشورهای منطقه در سال بین 37 تا 38 میلیارد دلار لوازم خانگی وارد می‌کنند بنابراین صنعت لوازم خانگی ایران با توجه به نرخ پایین دستمزدها، مزیت‌های حمل و نقل، نرخ ارزان انرژی و … پتانسیل این را دارد که بازار داخل و منطقه را پوشش دهد.
وی با بیان اینکه عمق ساخت داخل در صنعت لوازم خانگی میانگین 70 تا 75 درصد است، افزود: عمق ساخت داخل در گروه تلویزیون 35 درصد، کل وسایل گازسوز 100 درصد و وسایل برقی حجیم مثل یخچال، فریزر و… 65 تا 75 درصد است.طی 3 سال گذشته از ناحیه ساخت داخل 160 تا 170 میلیون دلار صرفه جویی ارزی صورت گرفته است.
هاشمی تصریح کرد: قیاس تولید نسبت به نیاز کشور 80 الی 85 درصد است؛ یعنی 85 درصد نیاز بازار توسط تولیدات داخلی امکان پوشش‌دهی دارد که در برخی کالاها این عدد بالاتر است. نیاز ارزی تولید به مقیاس سال 1400 معادل یک میلیارد و 300 میلیون دلار است.
وی ادامه داد: صادرات نیز سالانه 350 تا 400 میلیون دلار است که البته با توجه به میزان ارزبری، تراز ارزی منفی است که برای برابر شدن تراز و حرکت به سمت مثبت کردن تراز، باید توسعه صادرات انجام شود.
دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران، تصریح کرد: البته با توجه به اینکه بازار اوراسیا را در پیش رو داریم می‌توانیم به این بازار ورود کنیم؛ باید توجه شود که واردات اوراسیا در سال 300 میلیارد دلار است که 90 درصد یعنی 270 میلیارد دلار مخصوص بازار روسیه است که به دلیل تحریم‌های صورت گرفته می‌توان به این کشور صادرات خوبی انجام داد که البته نیاز به یک برنامه جدی در حوزه‌هایی همچون ساماندهی بخش خصوصی، مشوق‌های صادراتی، ثبات نرخ ارز، حذف بروکراسی‌های زائد، انعقاد قراردادهای منطقه‌ای و… داریم.
وی همچنین سهم ارزش افزوده لوازم خانگی از ارزش افزوده کل صنعت را 1.4 درصد برشمرد و گفت: فشارهای هزینه‌ای همچون نرخ ارز و قیمت‌گذاری دستوری سبب سیر نزولی سهم ارزش افزوده این صنعت شده است.
دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران در ادامه به برخی مشکلات پیش‌روی صادرکنندگان اشاره کرد و افزود: یکی از این مشکلات، عدم اطمینان واحدهای صنعتی به استمرار تأمین مواد اولیه است که به ویژه با توجه به تغییرات مداوم نرخ ارز و همچنین نوسانات عرضه کالاهایی همچون فولاد، مس، آلومینیوم، محصولات پتروشیمی و غیره در بورس، هم از نظر کمّی و هم قیمتی، موجب می‌شود واحدهای تولیدی نتوانند قراردادهای بلندمدت صادراتی منعقد کنند. البته تورم منجر به افزایش هزینه‌های تولید می‌شود و علاوه بر آن، تفاوت نرخ ارز نیمایی و آزاد آسیب‌های جدی به صادرات وارد می‌کند.
هاشمی اضافه کرد: این در حالی است که موضوع تحریم‌ها همچنان تداوم دارد که با خود مشکلاتی همچون زیاد شدن هزینه صادرات، محدودیت نقل و انتقالات ارزی، عدم اتصال به شبکه ارزش جهانی تولید و تجارت و غیره را به دنبال دارد.
وی همچنین در مورد بالا بودن هزینه‌های تولید لوازم خانگی اظهار کرد: افزایش هزینه‌های تولید موجب افزایش نیاز سرمایه در گردش تولید شده است. باید توجه شود که هزینه‌های تولید 2 تا 3 برابر بالا رفته است و بانک‌ها هم سیاست انقباضی دارند.
دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران تصریح کرد: یکی از راهکارها برای خروج از این وضعیت می‌تواند پیاده سازی سیاست فروش اعتباری صنایع بزرگ (مادر) همچون فولاد، مس و آلومینیوم به صنایع پایین دستی همچون لوازم خانگی باشد. با توجه به اینکه صنایع بالادستی اجبارا در بورس عرضه می‌شوند بنابراین نقدی خرید می‌شود که آسیب جدی به مسائل تأمین مالی و سرمایه در گردش شرکت‌ها می‌زند و در اغلب موارد پولشان بلوکه هم می‌شود.
به گفته دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران 10 سال پیش تأمین کنندگان خارجی، تأمین اعتباری را با صنایع ایرانی انجام می‌دادند اما با توجه به مسائل اف ای تی اف و لزوم مشخص بودن منشأ ارز که سیاست بانک مرکزی ایران است، فروش‌های اعتباری از بین رفته است؛ در واقع تأمین کننده خارجی حاضر است فروش اعتباری کند اما ما الزام به خرید نقدی داریم.
هاشمی به قیمت گذاری دستوری هم اشاره کرد و گفت: علی رغم افزایش هزینه‌های تولید و نرخ ارز اما ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت همچنان به سرکوب قیمتی می‌پردازند که منجر به کوچک شدن فضای تولید می‌شود. وی به عدم واردات لوازم خانگی هم اشاره کرد و افزود: صنعت لوازم خانگی نیاز به حمایت‌های موقت دارد که در همین مدتی که واردات ممنوع بود پیشرفت‌های خوبی در حوزه تولید داشتیم.
وی همچنین به برگزاری بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت لوازم‌خانگی (HAMex 2022) اشاره کرد که از 29 آذر تا دوم دی‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد. ثبت نهایی 516 شرکت در این نمایشگاه انجام شده که 456 شرکت داخلی هستند.
انتهای پیام/

پژوهشیار