خبر/

استقبال روسیه از ادامه گفت‌وگوهای ایران و آژانس/ امیدواری نسبت به ازسرگیری مذاکرات رفع تحریم‌ها

1401/09/26 - 13:27 - کد خبر: 83417
میخاییل اولیانوف

نصر: میخائیل اولیانوف رئیس هیأت مذاکره کننده روسیه در مذاکرات رفع تحریم ها امروز در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس از آغاز قریب الوقوع گفت‌وگوهای مقام های آژانس بین المللی انرژی اتمی و مسئولان ایرانی در تهران استقبال کرد.

به گزارش نصر، اولیانوف خبر داد که این گفت‌وگوها بنا بود در نیمه دوم ماه نوامبر برگزار شود که قطعنامه "بی موقع و زیانبخش" آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان که در شورای حکام آژانس و برای اعمال فشار بر ایران ارائه شد، مذاکرات را به تعویق انداخت.
اولیانوف گفت: دلگرم کننده است که وقفه در مذاکرات به طول نینجامید. با این حال هیچ کس نباید انتظار داشته باشد که در دیدار آتی گشایشی حاصل شود. امیدوارم که این مذاکرات شرایط گفت‌وگوی مفصل‌تر را برای حل و فصل مسائل حل نشده مرتبط با ذرات اورانیوم کشف شده در برخی از اماکن ایران ایجاد کند.
به گفته دیپلمات روس، اگر هر دو طرف اراده سیاسی نشان دهند، "تمامی این مسائل قطعاً قابل حل است. "
وی افزود: دستیابی به موقع به توافق می تواند عنصر سازنده ای را به مذاکرات برقراری توافق هسته ای که در حال حاضر راکد مانده، بیفزاید. هنوز هم احتمال دستیابی به یک نتیجه مثبت وجود دارد.
یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته پیش اعلام کرده بود که بازرسان فنی این سازمان در ارتباط با مسائل ادعایی پادمانی روز یکشنبه (۲۷ آذر) به ایران سفر می‌کنند.
این سخنگو به خبرنگاران گفت: تیم فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز یکشنبه ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ به دعوت ایران و با هدف رسیدگی به مسائل پادمانی باقی‌مانده که قبلاً توسط مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش شده بود، در تهران حضور خواهند داشت.
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز اخیرا در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفته بود: تعاملات ما با آژانس برقرار است و امیدواریم در جهت رفع موانع و ابهامات با آژانس یک گام رو به جلو برداشته شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار