رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

سه و نیم میلیون زوج در کشور نابارور هستند

1401/09/23 - 13:54 - کد خبر: 83198
فرزندآوری

نصر: رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بر اساس برآوردها ۱۵ درصد زوجین در سن ۲۵ تا ۴۰ سال مشکل ناباروری دارند که هم اکنون تعداد آنها به سه و نیم میلیون زوج می‌رسد.

به گزارش نصر، صابر جباری فاروجی روز چهارشنبه در همایش ملی جوانی جمعیت در این استان با بیان اینکه جمعیت یکی از سه کلان مساله کشور است، افزود: کشوری مانند چین با بیش از یک میلیارد و نیم جمعیت، سیاست تک فرزندی را کنار گذشته و به حفظ جوانی جمعیت روی آورده و جزو قدرت های برتر اقتصادی دنیا است.
وی با بیان اینکه ۲ نگاه نسبت به جوانی جمعیت وجود دارد که یک نگاه دولتی و دیگری مردمی سازی جمعیت است، اضافه کرد: اغلب کشورهای اروپایی در سیاهچاله جمعیتی افتاده و حتی مشوق های خوب اقتصادی هم در این زمینه گذاشته اند.
این مسوول با بیان اینکه مقام معظم رهبری بیش از ۵۴ بار در ارتباط با پیر شدن جمعیت هشدار دادند و گفت: برژینسکی سیاست‌مدار لهستانی-آمریکایی به سیاستمداران آمریکایی توصیه کرد مذاکرات هسته ای را ۲۰ سال طول دهید تا پیری جمعیت ایران، کار این کشور را تمام کند.
وی با بیان اینکه نرخ رشد جمعیت در سال گذشته به ۶ دهم رسیده است، اظهار داشت: در پیش بینی صندوق های بین المللی نیز نرخ رشد ایران منفی خواهد شد به طوری که از سال ۹۴، نرخ موالید از یک میلیون و ۵۰۰ هزار به یک میلیون و ۱۰۰ هزار رسیده است.
این مسوول با بیان اینکه جمعیت ایران در ۴۵ سال گذشته ۱۰ سال پیرتر شده و میانگین سنی افراد جامعه به ۳۳ سال رسیده است، ادامه داد: کشورهای زیادی هستند که نرخ باروری آنها کاهش یافته اما ایران تنها کشور در جهان است که نرخ باروری آن نسبت به قبل کاهش نداشته بلکه سقوط کرده است.
وی با بیان اینکه با اجرای برنامه تنظیم خانواده در ایران شعار " فرزند کمتر، زندگی بهتر" و تصویب قانون مربوط در سال ۷۳ تعداد اعضای خانوارها را به شدت کاهش داد، اضافه کرد: برنامه Family Planing برای کاهش جمعیت اجرا شد و با اجرای این برنامه نرخ باروری در ایران از ۳.۹۱ در سال ۶۵ به ۱.۶ در حال حاضر رسید و با ادامه همین روند در سال ۱۴۵۰ نرخ باروری در کشور به منفی ۱.۵۶ می رسد.
رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: با ادامه روند فعلی، ایران طی سال های آینده از بسیاری از قومیت ها مانند اقوامی که به مازنی و گیلکی شناخته شده اند و بیشتر در معرض خطر انقراض هستند، محروم می شود.
صابری با بیان اینکه برای نجات از سیاهچاله جمعیتی ۶ سال فرصت داریم و میزان موالید در کشور باید از یک میلیون به ۲ میلیون و ۵۰۰ نفر در سال برسد، اظهار داشت: موضوع فرزندآوری نه مشکل اقتصادی بلکه ریشه فرهنگی دارد و باید گفت در این حوزه نوعی اختلال وجود دارد.
وی با بیان اینکه اعتمادسازی و امیدآفرینی دو مقوله مهم است که برای رسیدن به آنها در جامعه برنامه ریزی صحیح باید داشته باشیم، ابراز کرد: اجرای مطلوب قانون جوانی جمعیت، بهترین راه تحقق این مساله مهم در کشور است و علاوه بر دولت، افراد و مراکز تاثیرگذار هم باید نقش ایفا کنند و به فرهنگسازی عمومی جامعه در رابطه با فرزندآوری کمک نمایند.
این مسوول با بیان اینکه مطابق آخرین سرشماری ۱۳.۵ درصد جمعیت کشور بدون فرزند، ۲۰ درصد تک فرزند، ۲۶ درصد ۲ فرزند، ۱۴.۳ درصد سه فرزند، ۸.۴ درصد چهار فرزند و ۱۸.۳ درصد پنج فرزند و بیشتر دارند، اظهار داشت: باید پنج درصد بودجه پژوهش ها صرف حوزه فرزندآوری شود، متاسفانه ایران در جهان رتبه اول سزارین را دارد.
وی با بیان اینکه به طور تقریبی میزان باروری ۵۸ درصد کشور کمتر از سطح جانشینی بوده و ۱۶ درصد نیز بسیار پایین است، اضافه کرد: در زمان حاضر با ابلاغ برنامه هفتم توسعه میزان نرخ رشد جمعیت ۲.۵ درصد اعلام شده است.
رییس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جمله چالش های جمعیتی کشور را کاهش میل به ازدواج، افزایش طلاق، مهاجرت ها، کاهش امکان فرزندآوری، از بین رفتن جنین ها و فاصله زیاد بین موالید ذکر کرد و ابراز داشت: متاسفانه آمار سقط عمدی در کشور بال ااست که پیشگیری از آن می تواند در روند جمیعتی اثرگذار باشد.
وی با بیان اینکه عمده ترین علت سقط جنین، نخواستن فرزند بیشتر و فاصله کم بین فرزندان است، گفت: سالانه سقط جنین به درخواست والدین و اغلب با عاملیت یک نفر آشنا به امور درمانی اعم از پزشک، ماما، بهورز و فروشندگان دارو رخ می دهد که قاطبه این جنین ها مشروع هستند.
صابری با بیان اینکه در زمان حاضر کشور ما با معضلی به نام بی فرزندی مواجه است و نگاه ما به فرزندآوری هزینه ای شده است، افزود: یکی از شاخص های مهم در فهم وضعیت باروری کشور، میانگین سنی مادران است چرا که با افزایش آن، فرصت باروری نیز کاهش می یابد که بر اساس آمار، میانگین سن مادر در دهه ۹۰ حدود ۱.۱ درصد افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه همچنین در ۳۰ درصد ولادت های سال ۹۹، سن مادران بیش از ۳۵ سال بوده است، گفت: میانگین سن در اولین ازدواج بر حسب جنس در مردان ۲۷.۴ درصد و در زنان ۲۳ سال بوده است و مطابق با آخرین سرشماری کشور، حدود ۳۶ درصد از جمعیت ۱۵ تا ۳۴ سال کشور را دخترانی تشکیل می دهند که هنور ازدواج نکرده اند و حدود ۲.۳ درصد از زنان ۴۵ ساله و بیشتر دربازه سنی تجرد قطعی قرار دارند.
وی کاهش نرخ سزارین را از برنامه های دیگر وزارتخانه بیان کرد و گفت: ایران بالاترین نرخ زایمان سزارین را در دنیا دارد و بیش از نیمی از زایمان ها در ایران به شیوه سزارین انجام می گیرد در حالیکه امروزه سازمان جهانی بهداشت، نرخ بالای ۱۰ درصد سزارین را مضر می داند و بارها علیه سزارین های بی دلیل و نا به جا هشدار داده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار