سخنگوی وزارت علوم: 

هیچ استادی در زیرمجموعه وزارت علوم اخراج نشده است

1401/09/22 - 11:55 - کد خبر: 83082
دانشگاه، دانشجو، استاد دانشگاه

نصر: سخنگوی وزارت علوم و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم گفت: در ایام اخیر هیچ استادی در زیرمجموعه وزارت علوم اخراج نشده است.

به گزارش نصر، چندی پیش یکی از روزنامه ها در مطلبی ادعا کرد که تعدادی از اساتید دانشگاه ها اخراج یا تعلیق شده اند و برخی دیگر نیز در آستانه اخراج قرار دارند. علی شمسی پور امروز سه‌ شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا با بیان اینکه در برخی محافل رسانه‌ای بحث اخراج اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاه ها مطرح شده است، ضمن رد این موضوع تاکید کرد: تاکنون هیچ عضو هیأت علمی و استادی از زیرمجموعه دانشگاه‌های وزارت علوم اخراج نشده است.
وی اظهار داشت: اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها نیز مانند سایر اقشار جامعه نسبت به رعایت قوانین و ضوابط کشور مسئول هستند و باید به این مساله توجه داشته باشند.
سخنگوی وزارت علوم گفت: اعضای هیات علمی مصون از پاسخگویی نسبت به قوانین نیستند و اگر در دانشگاه یا مرکز پژوهشی تخلف انجام داده باشند، ارکان پیش بینی شده در قانون که هیات‌های رسیدگی به تخلفات اعضای هیات علمی هستند، در یک فرآیند قانونی به آن رسیدگی می کنند.
شمسی پور تاکید کرد: بررسی تخلفات اعضای هیات علمی مساله عجیبی نیست و در خصوص سایر اقشار مانند کارکنان، روحانیون و پزشکان نیز مراجع قانونی وجود دارد که به تخلفات آنها رسیدگی می کند. در تمام دنیا نیز چنین اقداماتی مرسوم است. البته در ایام اخیر هیچ استادی در زیرمجموعه وزارت علوم اخراج نشده است.
وی با اشاره به اینکه اعضای هیات علمی دانشگاه ها از ارکان مهم و اصلی دانشگاه‌ها و پرچمداران رشد علمی کشور هستند، ادامه داد: دولت برای حمایت از اعضای هیات علمی چند برنامه را در دستورکار خود قرار داده که افزایش حقوق ۱۰ تا ۱۵ درصدی بر اساس عملکرد پژوهشی و برحسب امتیازات علمی پژوهشی از جمله این اقدامات است.
شمسی پور همچنین به پیشنهاد وزیر علوم مبنی بر افزایش پایه های تشویقی اعضای هیات علمی در راستای ایجاد انگیزه بیشتر به فعالیت در زمینه فناوری و دیپلماسی علمی اشاره کرد و گفت: افزایش حقوق ناشی از این دو اقدام از مهرماه سال جاری منظور خواهد شد.

کلاس‌ها و برنامه‌های دانشگاه‌ها طبق روال در حال برگزاری است
سخنگوی وزارت علوم با قدردانی از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و دانشجویان کشور که در سنگر تولید و پیشرفت و رشد و آبادانی کشور فعالیت می‌کنند، گفت: در بیشتر دانشگاه‌ها آرامش برقرار هست، کلاس های حضوری آموزشی دایر و دانشجویانی که در مراحل پایان نامه و تدوین رساله هستند، در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی به فعالیت مشغولند.
شمسی پور با اعلام اینکه برنامه امتحانات نیمسال جاری طبق تقویم اعلام شده برگزار می‌شود، اظهار داشت: فعالیت آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها طبق روال جریان دارد و در هفته‌های اخیر شاهد برگزاری دو رویداد مهم روز دانشجو و هفته پژوهش و فناوری در دانشگاه های کشور بودیم.
وی با بیان اینکه به رغم برخی ناآرامی ها، با تدابیر وزارت علوم فضای علم و پژوهش در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی حفظ شد، افزود: برگزاری مراسم روز دانشجو در سراسر کشور نشان از زنده و پویا بودن محیط دانشگاه‌ها داشت. مسئولان کشوری و صاحبنظران در سراسر کشور در روز ۱۶ آذر در دانشگاه حضور یافته و به سوالات دانشجویان پاسخ گفتند.
سخنگوی وزارت علوم اظهار داشت: در دانشگاه تهران شاهد حضور رئیس جمهور، در دانشگاه تربیت مدرس، رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس قوه قضاییه در دانشگاه صنعتی شریف در ایام روز دانشجو بودیم و برنامه های خوبی برگزار شد.
وی به حضور شهردار تهران در دانشگاه صنعتی شریف و شهید بهشتی و سخنگوی دولت در دانشگاه علم و صنعت اشاره کرد و گفت: اگر هم در تعداد انگشت شماری از دانشگاه ها مراسمی برگزار نشد، به دلیل شرایط خاص آن دانشگاه بود و سیاست کلی وزارت علوم برگزاری برنامه‌های تشکل‌ها با اخذ مجوز از هیات نظارت بر تشکل ها است و این سیاست همیشه تداوم خواهد داشت و در طول سال دانشگاه ها برنامه های خود را برگزار خواهند کرد.
 
برگزاری هفته پژوهش و فناوری
مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم با اشاره به اینکه از شانزدهم تا نوزدهم آذر آیین استانی هفته پژوهش و فناوری در دانشگاه های سراسر کشور و مراکز استان ها و به ریاست استاندار برگزار شد، گفت: اکنون نیز شاهد برگزاری برنامه های هفته ملی پژوهش و فناوری در تهران هستیم. برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار و تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوران برتر از برنامه های شاخص این هفته است.
شمسی پور از همکاری سازمان ها و دستگاه های اجرایی در برگزاری نمایشگاه پژوهش و فناوری قدردانی کرد و افزود: نمایشگاه امسال خوب برگزار و ظرفیت های دانشگاه‌ها و پارک های علم و فناوری به خوبی نمایش داده شد. چهره های شاخص پژوهش و فناوری کشور نیز که توسط دانشگاه ها معرفی و در یک بررسی کارشناسی به عنوان برگزیده انتخاب شده اند، ۲۴ آذر تجلیل می‌شوند.به گفته مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم، همچنین تجلیل از افراد فعال در زمینه ارتباط با صنعت و حل نیازهای کشور و مسئولان دولتی همچنین استانداران حامی پژوهش و فناوری از جمله برنامه‌های این روز است.

بررسی‌ها در مورد حادثه دانشگاه اصفهان ادامه دارد
وی در خصوص حادثه ناگوار در آزمایشگاه شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان و درگذشت یکی از دانش آموختگان مقطع کارشناسی ارشد شیمی این دانشگاه در این حادثه، گفت: در بررسی‌های اولیه، علت حادثه نشت گاز از کپسول اکسیژن مستقر در آزمایشگاه اعلام شده است. با این حال بررسی های کارشناسی توسط نهادهای مربوطه ادامه دارد و اخبار تکمیلی توسط دانشگاه صنعتی اصفهان اطلاع رسانی خواهد شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار