وزیر اقتصاد اعلام کرد:

افزایش ۲۰ درصدی سطح مبادلات تجاری تهران - پکن در ۹ ماهه امسال

1401/09/22 - 11:47 - کد خبر: 83079
سید احسان خاندوزی

نصر: وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: سطح مبادلات تجاری ایران و چین با وجود محدودیت‌های بین‌المللی و فشارهای تحریمی و با توجه به اراده سیاسی و اقتصادی دوکشور در ۹ ماه گذشته ۲۰درصد افزایش یافته است.

به گزارش نصر، سید احسان خاندوزی روز سه شنبه و در حاشیه اجلاس «برنامه همکاری های جامع ایران و چین» که در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد تهران در حال برگزاری است، گفت: این اجلاس با حضور هو چون هوآ معاون نخست وزیر چین و محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور کشورمان به عنوان بالاترین مقام مذاکره کننده دو کشور در حوزه تهران و پکن برگزارشد. این اجلاس متکی بر چهار کمیته بود که روز گذشته در حوزه‌های چهارگانه بین دستگاه‌های اقتصادی و تخصصی دو کشور منعقد و به ۱۶ نقطه تفاهم بین پکن و تهران برای پیاده سازی تفاهم ۲۵ دو کشور منجر شد.
وزیراقتصاد گفت: این ۱۶ تفاهم امروز در نشست مشترک بین مقامات عالی دو کشور در حوزه ایران و چین نهایی و قرار شد اقدامات اجرایی آن هم در حوزه انرژی، سرمایه گذاری مشترک و تعاملات مالی و ارزی و بانکی بین دوکشور و هم در طرح های استراتژیکی در حوزه ترانزیت و زیر ساختی در دستور کار جزئیات آن قرار گیرد تا در دیدار بعدی رئیسان جمهور دو کشور به تصویب برسد.
وی محور اصلی این گفت و گوها را اجرایی شدن برنامه جامع همکاری های ۲۵ ساله ایران و چین دانست و افزود: اقدامات اجرایی در حوزه نفت و گاز و سرمایه گذاری و همچنین همکاری در زمینه حوزه های استراتژیک در دستور کار اجرایی این نشست قرار گرفته است تا نتایج توافقات آن در دیدار بعدی رئیسان جمهور دو کشور به تصویب برسد.
وزیر اقتصاد گفت: با توجه به اینکه اراده سیاسی و اقتصادی دو کشور و با وجود فشارهای تحریمی و بین المللی، زمینه برای ارتقاء ظرفیت‌های همکاری وجود دارد به طوری که وضعیت تجاری پکن و تهران در ۹ ماه اخیر ۲۰ درصد افزایش داشته است.
خاندوزی گفت: این اجلاس با حضور هو چون هوآ معاون نخست وزیر چین و محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور کشورمان به عنوان بالاترین مقام مذاکره کننده دو کشور در حوزه تهران و پکن برگزار شده است.
وی با بیان اینکه روز گذشته در حوزه‌های چهارگانه بین دستگاه‌های اقتصادی و تخصصی دو کشور کمیته هایی برگزار و دو طرف به ۱۶ نقطه تفاهم برای پیاده سازی سند جامع همکاری ۲۵ ساله ایران و چین رسید.
وزیر اقتصاد گفت: این ۱۶ تفاهم امروز در نشست مشترک بین مقامات عالی دو کشور در حوزه ایران و چین نهایی و قرار شد اقدامات اجرایی آن هم در حوزه انرژی، سرمایه گذاری مشترک و تعاملات مالی و ارزی و بانکی بین دوکشور و هم در طرح های استراتژیکی در حوزه ترانزیت و زیر ساختی در دستور کار جزئیات آن قرار گیرد تا در دیدار بعدی رئیسان جمهور دو کشور به تصویب برسد.
نشست «همکاری‌های جامع ایران و چین» از صبح امروز - سه شنبه - با حضور محمد مخبر معاون اول رییس جمهور ایران و هو چون هوآ معاون نخست وزیر چین در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد آغاز شده است که محور اصلی آن راهکار افزایش روند اجرای برنامه همکاری جامع ۲۵ ساله ایران و چین است.
بررسی راهکارهای تقویت روند اجرای برنامه همکاری جامع ۲۵ ساله ایران و چین یکی از اهداف اصلی این نشست است و تعهد به منافع بنیادین دو کشور و احترام به اصول حقوق بین الملل از جمله احترام به تمامیت ارضی هم مورد تاکید ویژه جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس است.
انتهای پیام/

پژوهشیار