فاطمیامین در صحن علنی مجلس:
راهکار کنترل بازار خودرو،تصویب «قانون مالیات بر عایدی سرمایه» است/ رکورد تولید خودرو شکست
1401/09/22 - 10:07 - کد خبر: 83060
نصر: وزیر صنعت، معدن و تجارت از رکورد تولید خودرو در کشور خبر داد و گفت: راهکار متعادل کردن بازار خودرو تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه است.
به گزارش نصر، در ادامه جلسه علنی روز سه شنبه - ۲۲ آذر - مجلس شورای اسلامی بررسی سوال رشیدی کوچی نماینده مرودشت از سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت،معدن و تجارت در خصوص وضعیت بازار خودرو در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.
وزیر صمت در صحن علنی مجلس با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در رفع مشکلات صنعت خودرو، از افزایش ۳۲ درصدی تحویل خودرو در سال جاری خبر داد.
وی گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا نیمه آذر ماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تحویل خودرو توسط دو خودروساز اصلی کشور به مشتریان ۱۸۷ هزار دستگاه بیشتر شده و رشد ۳۲ درصدی داشته است؛سال گذشته تا نیمه آذرماه دو خودروساز اصلی کشور ۵۷۷ هزار دستگاه خودرو تحویل مشتریان داده بودند که امسال به ۷۶۴ هزار دستگاه افزایش یافته است.
کاهش ۹۱ درصدی تولید خودروی ناقص در سال ۱۴۰۱، موضوع دیگری بود که فاطمی امین به آن اشاره کرد و گفت: خودروهای انبارشده در پارکینگ خودروسازان به علت نقص قطعه، در سال ۱۴۰۱ تقریباً صفر شده است.
وزیر صمت همچنین از افزایش آهنگ تولید خودرو در طول سال جاری خبر داد به طوری که هماکنون نسبت به ماههای اول سال، تولیدات روزانه خودروسازان افزایش پیدا کرده است.
فاطمی امین درباره واردات نیز به تسریع در اجرای مراحل اداری و قانونی آن اشاره کرد و گفت: مصوبه دولت در شهریورماه بود که هیات تطبیق مصوبات مجلس به آن ایراداتی گرفت و بار دیگر دولت آییننامه واردات را اصلاح کرد؛ پس از آن وزارت صمت فوراً آن را آغاز کرد.
هفته آینده اولین محموله خودرو وارد گمرک میشود
وی گفت: در سال ۱۳۸۲ که واردات خودرو آزاد شد، دو سال طول کشید تا خودرو وارد شود اما امسال از زمان مصوبه دولت ۲ ماه طول کشید تا واردات، اجرایی شود به طوری که در دو ماه گذشته ۴۰۰ متقاضی واردات خودرو اعلام آمادگی کردند که ۲۷ شرکت واجد شرایط بودند و ۴ شرکت هماکنون شروع به واردات کردند و هفته آینده محموله اول وارد گمرک میشود.
فاطمی امین درباره بازار خودرو هم گفت: بین عرضه و تقاضای خودرو شکاف وجود دارد و بازار خودرو به بازار سوداگری تبدیل شده است. در چهار سال گذشته همواره قیمت خودرو در بازار آزاد با قیمت دلار همسو بوده است. هر بار ارز گران شده، خودرو گران شده است زیرا بین عرضه و تقاضا شکاف وجود دارد و وقتی ارز گران میشود افرادی برای حفظ ارزش پول و پیشبینی تورم انتظاری، اقدام به خرید خودرو میکنند. درواقع خودرو تبدیل به یک وسیله حفظ ارزش پول و کالای سرمایهای شده که البته نباید اینطور باشد.
افزایش عرضه خودرو و تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه مانع سوداگری در بازار خودرو میشود
وی راهکار کنترل بازار آزاد خودرو را هم اینطور توصیف کرد: راهکار اول، افزایش عرضه خودرو است. اما راهکار مکمل و هم مالیات بر عایدی سرمایه است که جلوی سوداگری را میگیرد. خوشبختانه طرح مالیات بر عایدی سرمایه در دستور کار مجلس است باید این طرح زودتر در مجلس تصویب شود تا به دولت کمک کند که بازارهای سوداگری را مهار کند.
وزیر صمت به وعده خود برای جمع شدن قرعهکشی خودرو اشاره کرد و گفت: سال گذشته گفتم که در طول سال ۱۴۰۰ این کار انجام خواهد شد و تا نیمه اول امسال در شرکت سایپا عملیاتی شده است. با آغاز واردات، عرضه افزایش خواهد یافت و ناترازی بازار خودرو کاهش خواهد یافت.
با افزایش عرضه در بازار لوازم خانگی مانع اثرگذاری شوک ارزی شدیم
وی به اثرات ارز بر بازار خودرو اشاره کرد و گفت: در بازارهای لوازم خانگی توانستیم با افزایش عرضه، جلوی اثرگذاری شوکهای ارزی بر این بازار را بگیریم و این نماد اقتصاد مقاومتی است که سبب تابآوری بازارها میشود. همانطور که توانستیم بازار فولاد و لوازم خانگی را از التهابات ارزی خارج کنیم، انشالله می توانیم بازار خودرو را هم کنترل کنیم.
وزیر صمت تاکید کرد که افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد به علت افزایش هزینه تمامشده نیست بلکه تأثیر انتظارات تورمی افزایش ارز است و انشالله دولت موفق به کنترل این وضعیت خواهد شد و با تسریع در واردات هم بازار آزاد خودرو تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.
فاطمی امین یادآور شد: صنعت خودرو در ابتدای دولت سیزدهم دچار چالشهای اساسی بود که برای رفع این چالشها نیازمند چهار سال زمان است و در یک سال اخیر در موضوعات کیفیت، از رده خارج کردن خودروهای قدیمی، عرضه خودروهای جدید موفقیتهای حاصل شده است و در یک سال آینده چند خودرو با طراحی جدید عرضه میشود که مجموع آنها در دو سال اول دولت ۱۲ خودرو خواهد بود که در تاریخ صنعت خودروی ایران بیسابقه است.
وزیر صمت از به نتیجه رسیدن پیگیریهای وزارت صمت برای واگذاری خودروسازان خبر داد و گفت: طی هفته گذشته سازمان خصوصیسازی مجوز واگذاری نخستین خودروساز را صادر کرد.
وی به افزایش دوره گارانتی از دو سال به سه سال خبر داد و فراخوان سایپا برای خودروی شاهین برای رفع نقایص آن را بیسابقه خواند و تضمین ۶ ماهه نقایص موتوری و گیربکس خودروی تارا توسط ایرانخودرو را اولین نمونه از این خدمات پس از فروش در کشور معرفی کرد.
وزیر صمت تاکید کرد که هیچ وقت ادعا نکرده یکشبه یا یکماهه چالشهای صنعت خودرو را حل میکند بلکه با اشاره به برنامه چهار ساله خود تصریح کرد، مرحله اول برنامههای وی افزایش تولید بود که در سال جاری اتفاق افتاد و حذف قرعهکشی نیز در حال عملیاتی شدن است.
وی چالش قیمت در بازار خودرو را یک چالش برونزا و راهحل آن را افزایش عرضه و اجرای مالیات عایدی بر سرمایه خواند.
به گزارش ایرنا، طرح مالیات بر عایدی سرمایه سال ۹۹ در صحن علنی مجلس اعلام وصول شده است اما تاکنون در دستور کار صحن علنی مجلس جهت تصویب نهایی قرار نگرفته است.
در ادامه جلال رشیدی کوچی در تشریح سوال خود از وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قصه خودرو، قصه شیرینی نیست، عنوان کرد: زمانی که آقای فاطمی امین تصدی وزارت صمت را برعهده گرفت دو قول را در برنامه های مختلف تکرار کرد.
نماینده مردم مرودشت و پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی دو قول وزیر صنعت را حذف قرعه کشی خودرو و ثبات قیمت عنوان و تصریح کرد: بنده و بسیاری از نمایندگان دیگر که سوال و استیضاح را مطرح می کنیم نه با دولت پدر کشتگی داریم و نه با هیچ یک از وزرا بلکه حرف ما حرف مردم است. آقای رئیس جمهور نیز وعده های وزیر صمت را نیز تکرار کرده است.
وی اضافه کرد: آقای فاطمی امین در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ عنوان کرد که برای صنعت خودرو دو برنامه ۶ ماهه و دو ساله داریم که این دو برنامه به افزایش عرضه و عدم افزایش قیمت کمک می کند. امروز کلاه خود را قاضی کنید آیا قیمت خودرو افزایشی پیدا نکرده است، همین ۲- ۳ روز قبل ارزان ترین خودرو تولیدی شرکت سایپا ۳۰ میلیون تومان گران شده است.
رشیدی کوچی افزود: در ۲۵ مهر ۱۴۰۰ در حاشیه نشست اتاق بازرگانی نیز آقای فاطمی امین عنوان کرده است برنامه ای داریم تا قرعه کشی خودرو به زودی حذف شود، آیا قرعه کشی خودرو حذف شده، امروز انتهای سال ۱۴۰۱ قرار داریم ولی همچنان لاتاری برای قرعه کشی خودرو راه انداخته ایم.
ادامه دارد/