مدیرکل راه آهن آذربایجان:

جابجایی بار از طریق راه آهن آذربایجان ۱۱ درصد افزایش یافت

1401/09/21 - 17:03 - کد خبر: 83017
قطار

نصر: مدیرکل راه آهن آذربایجان میزان بار جابجا شده در هشت ماهه امسال از طریق خطوط ریلی منطقه را بیش یک میلیون و ۴۷ هزار تن اعلام و عنوان کرد: این رقم رشد ۱۱ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

به گزارش نصر، محمدرضا قربانی روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: در هشت ماهه امسال ۴۹۰ هزار تن بار بین الملل با استفاده از خطوط ریلی منطقه آذربایجان جابجا شده که از رشد ۱۵ درصدی برخوردار است.
وی افزود: سهم صادراتی این میزان بار حمل شده ۲۱۲ هزار تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۸ درصدی داشته و ۱۳۲ هزار تن بار از طریق حمل و نقل ریلی وارد کشور شده است.
قربانی همچنین گفت: در سال جاری ۱۴۶ هزار تن کالا به عنوان بار ترانزیت از طریق خطوط ریلی منطقه آذربایجان جابجا شده که این رقم در مقایسه با سال گذشته رشد ۱۰ درصدی داشته است.
مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان اقلام صادراتی جابجا شده را عمدتاً شیشه فرآوری شده، محصولات نهایی حوزه آهن آلات، مواد پتروشیمی، صنایع غذایی مانند شیرینی و شکلات عنوان کرد.

افزایش ۳۶ درصد مسافرت ریلی از طریق راه آهن آذربایجان
مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان اعلام کرد: در هشت ماهه امسال بیش از یک میلیون و ۶۰۷ هزار نفر از طریق راه اهن منطقه مسافرت کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۶ درصد افزایش داشته است.
قربانی اضافه کرد: تعداد مسافر جابجا شده در خط ویژه دانشگاه شهید مدنی در همین مدت، پنج هزار و ۱۰۰ نفر بوده که با ۲ ریل باس ۳۳۶ نفره و یک قطار کوپه ای با ۳۰۰ نفر ظرفیت و در ۱۰ رام انجام می شود.
وی ایجاد سه خط فرعی برای ارائه خدمات بهتر و همچنین کاهش بار ترافیک جاده ای در بخش حمل بار را از مهمترین پروژه های حوزه ماموریتش عنوان کرد و گفت: این خطوط برای مجموعه های فولاد بناب، شیرین عسل و سهند آذر طراحی شده که پیش بینی می شود در دهه فجر امسال وارد مدار ریلی منطقه آذربایجان شوند.
وی به آمار واگنهای خطوط ریلی آذربایجان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: این آمار سال گذشته ۵۰۰ دستگاه را که همگی اروپایی بودند شامل می شد اما امسال یک هزار و ۲۳۳ واگن در خطوط ریلی آذربایجان استفاده می شود که ۵۶۲ دستگاه آن واگن ایرانی و ۶۷۲ دستگاه نیز اروپایی است.
راه‌آهن آذربایجان به عنوان یکی از نواحی نوزده‌گانه راه‌آهن ایران در محورهای تبریز - میانه، تبریز- جلفا، تبریز- رازی، مراغه - ارومیه و در آینده نزدیک میانه - بستان آباد فعال است و خطوط ریلی این ناحیه به حدود یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر می رسد.
راه‌آهن آذربایجان به استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل خدمت‌رسانی می‌کند.
انتهای پیام/

پژوهشیار