خبر/

نکات مهم تغذیه‌ای برای مبتلایان به عفونت ادراری

1401/09/20 - 23:12 - کد خبر: 82953
سبزیجات

نصر: عضو هیئت علمی گروه تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به شیوع عفونت ادراری در زنان، توصیه‌های تغذیه‌ای موثر در کاهش بروز این بیماری را توضیح داد.

به گزارش نصر، دکتر آرزو حقیقیان رودسری با اشاره به اینکه بروز عفونت ادراری در زنان بسیار شایع است، گفت: از مهمترین علائم این بیماری می‌توان به درد یا سوزش به هنگام دفع ادرار، تکرر ادرار، وجود خون در ادرار و درد در قسمت زیر شکم اشاره کرد.
وی باکتری‌ها را عامل ایجاد عفونت مجاری ادراری معرفی کرد که می‌توانند هر بخشی از دستگاه ادراری را آلوده کنند.
این عضو هیئت علمی گروه تغذیه جامعه، خاطرنشان کرد: مصرف مواد غذایی ایجاد کننده محیط اسیدی برای از بین بردن باکتری­‌های مولد عفونت ادراری بسیار کمک کننده است.
وی در ادامه ضمن بیان توصیه‌هایی در این خصوص به اهمیت مصرف مایعات فراوان مانند چای و آب در طول روز در هنگام عفونت ادراری اشاره کرد. این بیماران باید روزانه شش تا هشت لیوان آب بنوشند و از مصرف نوشیدنی‌های شیرین و آبمیوه‌های شیرین شده پرهیز کنند.
او عصاره زغال اخته را حاوی ترکیبی به نام "پروآنتوسیانیدین" معرفی کرد که باعث مهار پیوستن باکتری‌ها به بافت مثانه می‌شود و نوشیدن آب قره‌قاط نیز به طور منظم به کاهش خطر عفونت مجاری ادراری کمک می‌کند، هرچند راه حل اصلی درمان عفونت نیست.
وی همچنین کاهش مصرف آلرژن‌های غذایی (مواد حساسیت‌زا) را در این بیماران ضروری دانست؛ بویژه در افرادی که سابقه حساسیت به لبنیات، گندم (گلوتن)، ذرت، نگهدارنده‌ها و افزودنی‌های غذایی را دارند.
افزایش مصرف مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان مثل میوه‌ها و سبزی‌ها و افزایش مصرف منابع فیبر غذایی مثل لوبیا، جو، سبزی‌های ریشه‌ای (سیب زمینی) از دیگر توصیه‌های این متخصص تغذیه به این بیماران بود.
وی افزود: این بیماران باید از مصرف زیاد مواد غذایی تصفیه شده مانند نان سفید، ماکارونی، پاستا و بویژه قند و شکر اجتناب کنند. همچنین مصرف انواع گوشت قرمز را کاهش داده و سعی کنند انواع گوشت سفید مانند گوشت مرغ، ماهی و پروتئین‌های گیاهی را جایگزین کنند.
حقیقیان با اشاره به ضرورت مصرف متعادل روغن‌های پخت و پز سالم مانند روغن زیتون، این بیماران را به کاهش دریافت اسیدهای چرب ترانس توصیه کرد که معمولا در مواد غذایی فرآوری‌ شده و آماده مثل کلوچه‌ها، کراکرها، سیب‌زمینی سرخ کرده، مواد غذایی فرآوری شده و مارگارین وجود دارد.
به گفته این استادیار دانشکده تغذیه، بیماران مذکور باید از مصرف قهوه و سایر محرک‌ها مانند الکل و تنباکو پرهیز کنند.
وی افزود: داشتن حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی مناسب پنج روز در هفته، مصرف روزانه مکمل ویتامین C یا منابع غذایی آن، مصرف منابع غذایی اسید چرب امگا سه مثل روغن ماهی و دانه کتان به منظور کاهش التهاب از دیگر توصیه‌های مهم به بیماران دچار عفونت ادراری است. همچنین مصرف گریپ­‌فروت یا آب آن به دلیل خاصیت ضدباکتری، ضد قارچ و فعالیت ضدویروسی در این افراد مفید است. همچنین نوشیدن چای سبز به علت خاصیت آنتی­‌اکسیدانی، ضد سرطان و اثرات ایمنی توصیه می‌شود.
او با اشاره به این که کاهش دریافت چربی در رژیم غذایی باعث تحریک سیستم ایمنی می‌شود، اظهار کرد: به همین دلیل در زمان عفونت حاد، دریافت کم چربی پیشنهاد می‌شود.
بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، حقیقیان در خاتمه خاطرنشان کرد: به طور کلی مصرف مواد غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان­‌ها، ویتامین‌ها و فیبر غذایی به علت توانایی که در پیشگیری از عفونت مجاری ادراری دارند، در زنانی که مستعد ابتلا به عفونت هستند، توصیه می‌شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار