مدیرعامل نیروگاه حرارتی تبریز مطرح کرد:

مرکز دیسپاچینگ ملی از 23 آبان سهمیه گاز نیروگاه تبریز را قطع کرده است/ مجبور به استفاده از سوخت مازوت هستیم

1401/09/20 - 18:39 - کد خبر: 82941
نشست خبری نیروگاه حرارتی

نصر: مدیرعامل نیروگاه حرارتی تبریز (شرکت نیرو آتیه صبا) گفت: مرکز دیسپاچینگ ملی، سهمیه گاز نیروگاه تبریز را از 23 آبان ماه گذشته قطع کرده است و ما مجبور به پیروی از تصمیم گیری‌های ملی در حوزه مدیریت انرژی هستیم.

به گزارش خبرنگار نصر، "عبدالرضا قلی پور" ظهر امروز در نشست خبری با نمایندگان رسانه‌های آذربایجان شرقی در واکنش به انتقادها از تاثیر نیروگاه حرارتی تبریز در آلودگی هوای تبریز، افزود: در بحث استفاده نیروگاه تبریز از سوخت مازوت و تاثیر آن در آلودگی هوای تبریز باید تامل و مطالعات بیشتری صورت بگیرد، چرا که بر اساس مطالعات صورت گرفته نقش منابع آلاینده متحرک از جمله خودروهای فرسوده در آلودگی هوای تبریز بسیار بیشتر از نیروگاه حرارتی تبریز است.
وی در ادامه به وضعیت صنعت برق کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر با فعالیت نیروگاه‌های کشور 59 هزار مگاوات به شبکه توزیع برق کشور تزریق می‌شود و این در حالی است که برخی نیروگاه‌ها به دلیل فرسودگی با ظرفیتی کمتر از ظرفیت اسمی خود کار می‌کنند.
قلی پور گفت: در تولید انرژی برق کشور 17 هزار مگاوات کمبود داریم و برای جبران این کمبود لازم است تا 10 میلیارد دلار در طی چهار سال در صنعت برق کشور سرمایه گذاری صورت پذیرد.
وی به وضعیت تولید برق در نیروگاه تبریز اشاره کرد و افزود: بزرگترین اورهال 10 سال اخیر در واحدهای نیروگاه تبریز را انجام دادیم و خوشبختانه هر دو واحد اصلی نیروگاه تبریز هم اکنون با ظرفیت عملی 720 مگاوات در مدار تولید قرار دارند.
مدیرعامل نیروگاه حرارتی تبریز در ادامه به انتقادها از مازوت سوزی در نیروگاه تبریز اشاره کرد و گفت: مرکز دیسپاچینگ ملی، سهمیه گاز نیروگاه تبریز را از 23 آبان ماه گذشته قطع کرده است و ما مجبور به پیروی از تصمیم گیری‌های ملی در حوزه مدیریت انرژی هستیم.
قلی پور افزود: عملاً گازی به نیروگاه تبریز تخصیص نمی‌یابد که ما از گاز استفاده کنیم و مردم عزیز بدانند نیروگاه تبریز برای تامین انرژی برق مجبور به استفاده از سوخت جایگزین مازوت است.
وی در پاسخ به سوالی در مورد چرایی عدم استفاده از روش‌های فیلتراسیون برای کاهش آلایندگی نیروگاه تبریز در زمان استفاده از سوخت مازوت، گفت: فیلتراسیون دود خروجی نیروگاه به سه دلیل قابل انجام نیست؛ اول اینکه روشی اقتصادی در این زمینه وجود ندارد، دوم اینکه در روش موجود برای فیلتراسیون خروجی دودکش نیروگاه، حجم آب و آهک مصرفی بسیار زیاد است و سوم اینکه در این روش مواد زاید دیگری تولید می‌شود که قابل استفاده نیست و آلاینده هم هست.
مدیرعامل نیروگاه تبریز افزود: ما از دانشگاه‌ها و شرکت‌های مختلف کشور برای طراحی روشی مناسب برای کاهش آلودگی نیروگاه‌های کشور از جمله نیروگاه تبریز دعوت کرده‌ایم، اما تا کنون پاسخی به این درخواست از سوی دانشگاه‌ها و شرکت‌های فعال در این زمینه داده نشده است.
قلی پور در پایان از بدهکاری دولت به نیروگاه تبریز خبر داد و افزود: دولت از سال‌های گذشته 300 میلیارد تومان به نیروگاه تبریز بدهکار است و این در حالی است که ما به منابع مالی برای سرمایه گذاری در افزایش راندمان نیروگاه تبریز نیاز داریم.
انتهای پیام/

پژوهشیار