گزارش اختصاصی نصر/

ریز تا درشت تغییر تعرفه تلفن ثابت/ افزایش تعرفه‌، تصمیم گریزناپذیر مخابرات

1401/09/21 - 13:49 - کد خبر: 82937
تلفن ثابت

نصر: کوشش شرکت مخابرات ایران برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در پی بازنگری و منطقی کردن تعرفه تلفن ثابت به ثمر رسید و درخواست ستاد تنظیم بازار برای افزایش تعرفه‌ها همگام با رشد تورم اجابت خواهد شد.

به گزارش نصر، خبر بازنگری و منطقی کردن تعرفه تلفن ثابت مدتی بود که به گوش می خورد و شهریور ماه ۱۴۰۱ علنا توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت مخابرات ایران مطرح شد و مقرر شد به زودی این افزایش قیمت در قبض های تلفن اعمال شود، چند روز پیش بود پیامک‌های قبض تلفن ثابت سبب شگفتی مشترکان تلفن ثابت در سراسر کشور و همچنین آذربایجان شرقی شد، مشترکان کلانشهر تبریز می‌گویند با اینکه از تلفن ثابت استفاده نکرده اند، اما پیامک قبض تلفن ثابت آنها رقمی معادل ۱۸ هزار تومان آمده است که مبلغ ۱۵ هزارتومان به عنوان حداقل هزینه خدمات مکالمه صوتی و ۲۲۰۰ تومان به عنوان آبنمان و مالیات ارزش افزوده گنجانده شده است.
این گزارش می افزاید، جدول جدید افزایش هزینه‌های ثابت ماهانۀ کارکرد هر اشتراک خط تلفن ثابت در تهران، دیگر مراکز استان ها و شهرستان های کشور گویای افزایشی حدوداً چهار برابری نسبت به گذشته است و شهروندان معتقدند پرداخت آبونمان و مالیات ارزش افزوده اما حق نگهداری با چنین مبلغی منطقی نیست.
این گزارش حاکی است، در پی اطلاع از جزئیات تعرفه تلفن ثابت و دلایل افزایش ناگهانی مبلغ قبض تلفن ثابت، خبرنگار نصر با رئیس اداره روابط عمومی مخابرات منطقه آذربایجان شرقی مصاحبه کرد.
نادر نیک سیرت در گفتگو با نصر با بیان اینکه موضوع افزایش تعرفه تلفن ثابت مدت هاست توسط، ستاد تنظیم بازار، وزارت صمت و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال پیگیری است، گفت: مصوبه ۴۶۶ شورای رقابت برای تغییر تعرفه‌های تلفن ثابت، خرداد سال ۱۴۰۰ ابلاغ شد چرا که از حدود ۱۲ سال پیش تاکنون، هیچ تغییر تعرفه‌ای برای تلفن ثابت نداشته ایم و این موضوع نگهداری و توسعه حوزه شبکه تلفن ثابت را با مشکل مواجه کرده بود و هزینه نگهداری تلفن ثابت بیش از رقمی بود که درامد از مشترکین داشت.
وی با اشاره به اینکه این افزایش تعرفه در شهر تهران در مقابل ۴۴۴۴ دقیقه مکالمه به عنوان حداقل تعداد دقایق مکالمه، هزینه‌ای معادل ۲۰ هزار تومان، برای سایر مراکز استان‌ها به ازای حداقل ۳۳۳۳ دقیقه مکالمه ۱۵ هزار تومان به عنوان حداقل پرداخت و سایر شهرها به ازای ۲۶۶۶ دقیقه مکالمه معادل ۱۰ هزار تومان و در روستاها با تعرفه قبلی تعیین شده است، افزود: بر اساس جدول جدید پیرامون تعرفه‌های جدید تلفن ثابت، ساکنین شهرستان تبریز برای حفظ خط تلفن ثابت خود و حداقل میزان مکالمه باید ماهانه ۱۸ هزار و ۲۰۰ تومان، پرداخت کنند و این هزینه صرفا حداقل هزینه‌ای است که صاحبان خطوط تلفن در این شهرستان، در صورت عدم استفاده از خط تلفن و صرفا به منظور نگهداری این خطوط باید پرداخت کنند.



هزینه بالای نگهداری و بروزرسانی تجهیزات ارتباطی در مخابرات
نیک سیرت با بیان اینکه یک خط تلفن ثابت اگر فقط بوق داشته باشد باید برای آن ۲۵ الی ۳۵ هزار تومان هزینه دارد و این در حالی است که پیش از افزایش تعرفه ها فقط ۶ هزار تومان از مشترکین دریافت می شد، گفت: افزایش هزینه نگهداری یکی از دلایلی است که مخابرات برای تغییر تعرفه تلفن ثابت به آن اشاره کرده بود و از سویی دیگر هزینه ماهانه نگهداری هر خط تلفن ثابت به طور متوسط عددی مدام در حال افزایش است.
وی به ضرورت نوسازی و بازسازی شبکه تلفن ثابت نیز اشاره کرد و گفت:  از دلایل مهم دیگری است که بر اساس آن نرخ تلفن ثابت افزایش پیدا کرده است، این است که زمان قابل توجهی از عمر تجهیزات مخابراتی می‌گذرد و این تجهیزات همواره باید به روزرسانی شوند.

هزینه به صرفه مکالمه با تلفن ثابت نسبت به اپراتورها
وی با بیان اینکه تماس با تلفن ثابت در داخل استان، درون شهری حساب می شود و دیگر مفهوم بین شهری ندارد، ادامه داد: تنها در صورت مکامله بین استانی است که تماس تلفنی با تعرفه ای دیگر محاسبه می شود، همچنین قیمت مکالمه های تلفن ثابت به صرفه تر لز مکالمه با اپراتورها و تلفن همراه است چراکه هزینه مکالمه خط اعتباری در دقیقه ۹۰ تومان، خط دائمی ۶۰ تومان و خت تلفن ثابت ۲۵ تومان است و تخفیفات مکالمه ای و تغییر تعرفه های تلفن ثابت به صورت رسمی از سوی وزارت ارتباطات ابلاغ شده است و کاملا قانونی است.
رئیس اداره روابط عمومی مخابرات منطقه آذربایجان شرقی اضافه کرد: در حال حاضر تعداد مشترکین تلفن ثابت در کل استان، ۱ میلیون و ۵۷۰ نفر و شهرستان تبریز نیز دارای ۵۳۰ هزار مشترک تلفن ثابت است.

انتقاد از گرانی تعرفه  تلفن ثابت 
این گزارش می افزاید، افزایش هزینه قبض تلفن ثابت سبب شده برای بسیاری از شهروندان این سؤال به وجود بیاید که آیا تعرفه تلفن ثابت گران شده است؟ در حال حاضر اگر یک مشترک تبریزی، دو شاخه را از پریز بکشد و هیچ تماسی برقرار نکند، باز هم سالانه مبلغی بالغ بر ۲۰۰ هزارتومان برای تلفن ثابت پرداخت می‌کند و این هزینه روی دوش افرادی که کاربرد خط تلفن أنها به استفاده از اینترنت پر سرعت خانگی محدود شده، نیز افتاده است.

درآمد سالانه بالغ بر ۲۸۲ میلیاردی مخابرات استان از تلفن ثابت 
شرکت مخابرات منطقه آذربایجان شرقی هم اکنون ۱ میلیون و ۵۷۰ نفر مشترک تلفن ثابت را تحت پوشش دارد، بررسی‌ها نشان می‌دهد که اخذ ۱۵ هزار تومان از هر مشترک، به صورت ماهانه درآمد بالغ بر ۲۳ میلیارد و ۵۵۰ هزار تومان برای مخابرات دارد و این رقم در یک سال ۲۸۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است.

توسعه زیرساخت های ارتباطی در گرو بازنگری تعرفه های تلفن ثابت
این گزارش حاکی است، ناصر شهبازی مدیر مخابرات منطقه آذربایجان شرقی مدتی پیش در گفتگویی که با نصر داشت به لزوم توسعه زیرساخت‌های ارتباطی استان در پی بازنگری و منطقی کردن تعرفه تلفن ثابت، اشاره کرده بود.
با اشاره به لزوم فراهم نمودن زیرساخت های مخابراتی و تلفن ثابت هم پا با تکنولوژی های روز و نیاز مردم، گفت: توسعه زیرساخت شبکه در نقاط مختلف استان نیاز به سرمایه گذاری بیشتری وجود دارد که با تعرفه‌های فعلی تلفن ثابت امکان پذیر نبود.
وی با اشاره به بازنگری تعرفه تلفن ثابت در راستای  منطقی شدن هزینه ها در مقایسه با تورم و افزایش هزینه‌های تولید سرویس و ارائه خدمات به مشترکین، گفته بود: توسعه فیبر نوری به عنوان شبکه زیرساخت ارتباطی در سال‌های اخیر توسعه یافته ولی عدم افزایش تعرفه ها در طولانی مدت موجب کاهش سرمایه گذاری در بخش ارتباطات و رکود صنعت ارتباطی و مخابراتی شده است که همین امر تعطیلی و کاهش کارکرد کارخانه های تولیدی و صادراتی صنعت مخابرات ایران به اسیا  به همراه داشته است.
وی با بیان اینکه توسعه زیرساخت های مخابراتی شاخصه توسعه یافتگی کشور را ارتقا می دهد، به  توسعه بستر ایجاد دولت الکترونیک، خدمات شهری الکترونیکی و درمان الکترونیکی نیز اشاره کرده بود.

عدم موافقت نمایندگان مجلس با افزایش تعرفه های تلفن ثابت
این گزارش می افزاید، ماهنامه پیوست در گزارشی اورده بود که پس از افزایش حداقل اشتراک مشترکان تلفن ثابت شرکت مخابرات، شورای رقابت که خود این افزایش را تصویب کرده بود، دستور توقف آن را به دلیل رعایت نشدن مواد مصوبه مذکور صادر کرد، پس از این شورا نیز تعدادی از نمایندگان مجلس با آن مخالفت کردند که در نهایت سبب شد رئیس مجلس بررسی آن را به کمیسیون صنایع و معادن قوه مقننه واگذار کند اما حال وزیر ارتباطات از افزایش حداقل حق اشتراک دفاع کرد و آن را برای توسعه شبکه ضروری دانسته است.

ورشکستگی مخابرات در صورت عدم تامین منابع درآمدی 
عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بارها در کمیسیون‌های مجلس حاضر شدیم تا پاسخگوی این باشیم که چرا مخابرات حقوق پرسنل را پرداخت نمی‌کند، چرا ایثارگران را تبدیل وضعیت نمی‌کند و… هزینه های مخابرات افزایش پیدا کرده اما درآمدها و تعرفه‌های آن طی ۱۲ سال ثابت مانده است.
وی در مورد این افزایش توضیح داد: ۱۰ هزار تومان شهرستان، ۱۵ هزار تومان مرکز استان و ۲۰ هزار تومان برای تهران حداقل هزینه تلفن ثابت در نظر گرفته شده است،  زیرا هزینه نگهداری هر خط تلفن برای مخابرات بیش از ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان است و از آنجا که مخابرات اکنون نمی‌تواند این رقم را تامین کند، امکان توسعه وجود ندارد و نمی‌تواند خط تلفن واگذار کند و هنوز نتوانسته حقوق پرسنل را پرداخت کند.

ماندگاری شبکه تلفن ثابت منوط به توسعه 
این گزارش می افزاید، ضرورت نوسازی و بازسازی شبکه تلفن ثابت یک امر اجتناب ناپذیر است، تغییر فناوری  ایجاب به سرمایه گذاری برای نوسازی میکند و این در حالی است هزینه تجهیزات جدید و نگهداری و پشتیبانی از شبکه های ارتباطی چندید برابر شده است و شرکت مخابرات ایران راه حل این مسئله را در منطقی کردن تعرفه‌های تلفن ثابت بعد از ۱۲ سال دانسته است تا بخشی از درآمد مخابرات در بخش‌های توسعه‌ای هزینه شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار