رئیس هیات مدیره نیروگاه تبریز تاکید کرد؛

توسعه و سرمایه گذاری جدید در نیروگاه تبریز یک ضرورت است

1401/09/20 - 17:37 - کد خبر: 82935
نشست خبری نیروگاه حرارتی

نصر: رئیس هیات مدیره نیروگاه حرارتی تبریز گفت: امروز نیروگاه تبریز که سال‌ها عامل توسعه منطقه بوده است، به یک توجه ویژه و سرمایه گذاری جهت توسعه خودش نیاز دارد و این باید مورد توجه جدی مسئولان امر قرار بگیرد.

به گزارش نصر، "نادر صفرزاده" ظهر امروز در نشست با نمایندگان رسانه‌های آذربایجان شرقی در واکنش به انتقادها از آلودگی هوای تبریز توسط نیروگاه حرارتی تبریز، افزود: نیروگاه حرارتی تبریز نیاز به سرمایه گذاری جدید برای بهینه‌سازی و افزایش راندمان عملکرد خود دارد.
وی با بیان اینکه نیروگاه حرارتی تبریز سالانه بالغ بر 8 میلیون متر مکعب آب مصرف می‌کند، ادامه داد: تکنولوژی مورد استفاده در نیروگاه تبریز مربوط به ده‌ها سال پیش بوده و از شرکت‌های غربی و شرقی تامین شده است.
صفرزاده اظهار کرد: 800 مگاوات ظرفیت اسمی نیروگاه تبریز است و دو واحد اصلی 350 مگاواتی و دو واحد فرعی 32 مگاواتی نیروگاه تبریز را تشکیل می‌دهند. سوخت پایه نیروگاه تبریز از سال‌های ابتدایی فعالیت آن مازوت بوده است که در دهه 80 بنا به سیاست‌های کلان دولت به سوخت گاز طبیعی تغییر یافت و پس از آن مازوت به عنوان سوخت جایگزین نیروگاه تبریز تعریف شد.
وی گفت: نیروگاه تبریز در بدو تاسیس از شهر تبریز 25 کیلومتر فاصله داشته است و مطالعات جغرافیایی و زیست محیطی در زمان احداث آن انجام شده است به طوری که باد غالب در منطقه اسقرار نیروگاه تبریز به سمت دریاچه ارومیه است.
رئیس هیات مدیره نیروگاه حرارتی تبریز افزود: آب مصرفی نیروگاه تبریز از خط انتقال زرینه رود و چاه‌های عمیق واقع در منطقه مایان تامین می‌شود، اما با کمبود آب در تبریز و خط انتقال زرینه رود، چاه‌های عمیق تقویت شده و برداشت از خط انتقال زرینه رود کاهش یافته است. همچنین برای تامین مصرف آب نیروگاه تبریز مقرر شده است تا از پساب تصفیه شده تبریز استفاده کنیم، اما این در حالی است که قرار بود پساب تصفیه شده فاضلاب تبریز برای احیای دریاچه ارومیه مورد استفاده قرار گیرد.
صفرزاده از برنامه‌ریزی برای تغییر سیستم خنک کاری نیروگاه تبریز برای حذف مصرف آب خبر داد و ادامه داد: برنامه نیروگاه تبریز تغییر سیستم خنک کاری نیروگاه تبریز به سیستم ایرکولینگ است که در این سیستم مصرف آب به طرز بسیار زیادی کاهش پیدا می‌کند و نیروگاه با استفاده از هوا خنک کاری می‌شود.
وی تاکید کرد: نیروگاه تبریز برای رسیدن به راندمان مطلوب و کاهش مصرف انرژی و آب باید توسعه پیدا کند. نیروگاه‌های جدید با اشتهای کمتری انرژی مصرف می‌کنند و با راندمان بیشتری تولید برق می‌کنند و ما خوشبختانه تکنولوژی ساخت نیروگاه‌های سیکل ترکیبی را در کشور داریم و باید مشکلات پیش رو برای سرمایه گذاری در نیروگاه تبریز برطرف شود.
صفرزاده تصریح کرد: خوشبختانه عرصه و زمین نیروگاه تبریز بزرگ است و امکان سرمایه گذاری جدید در محل نیروگاه تبریز وجود دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش مصرف برق در بخش صنایع سنگین اشاره کرد و گفت: صنایع بزرگ و پرمصرف باید به سمت ایجاد نیروگاه‌های کوچک برای خود پیش بروند.
صفرزاده بر لزوم احیای اقتصاد انرژی در کشور تاکید کرد و افزود: اقتصاد انرژی در کشور باید تامین شود تا زمینه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه نیروگاه‌ها ایجاد شود.
وی در پایان تاکید کرد: امروز نیروگاه تبریز که سال‌ها عامل توسعه منطقه بوده است، به یک توجه ویژه و سرمایه گذاری جهت توسعه خودش نیاز دارد و این باید مورد توجه جدی مسئولان امر قرار بگیرد.
انتهای پیام/

پژوهشیار