رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام:

کشور هیچ کمبودی در گوشت قرمز ندارد/ مازاد تولید گوشت و دام زنده داریم

1401/09/20 - 14:09 - کد خبر: 82915
گوشت قرمز

نصر: رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده با بیان اینکه گوشت قرمز مورد نیاز کشور تامین است، گفت: نه‌تنها هیچ کمبودی در این زمینه نداریم، بلکه با وفور و مازاد دام زنده و گوشت قرمز مواجه هستیم.

به گزارش نصر، «منصور پوریان» روز یکشنبه در گفت‌وگو درباره وضعیت بازار گوشت قرمز داخلی و صادرات دام زنده افزود: جالب اینجاست که امروزه بخش قابل توجهی دام جذب بازار داخلی نمی‌شود و قیمت دام زنده در میادین با گوشت قرمز در بازار فاصله قیمتی زیادی دارد این در حالی است که بخشی دام مازاد روی دست تولیدکنندگان باقی مانده است.
رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده اظهار داشت: با وجود مازاد دام زنده سبک و سنگین در کشور، انتظار می‌رود شرکت پشتیبانی این دام را خریداری و ذخیره سازی کند که این شرکت نیز اعلام کرده که ذخایر استراتژیکش تکمیل است و امکان خرید و ذخیره سازی را ندارد.
وی تصریح کرد: به طوری که امروز قیمت دام زنده سبک از انواع گوسفندی (میش، ماده و بره نر کشتاری درجه یک و بز) بین ۴۵ تا ۸۲ هزار تومان و انواع دام سنگین زنده (گوساله حجیم، گوساله ماده، گوساله درجه یک) بین ۵۵ تا ۸۵ هزار تومان است؛ بنابراین قیمت لاشه این محصول در بازار برای گوسفندی و گوساله درجه یک ۱۹۵ هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان برسد.
به گفته وی، جالب اینجاست که اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی و گوساله درجه‌بندی شده بالای قیمت ۲۴۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.
پوریان با بیان اینکه تولیدکنندگان با هزینه‌های بالای تمام شده تولید روبرو هستند، گفت: این در حالی است که هر کیلوگرم دام سبک برای تولیدکنندگان ۱۱۵ هزار تومان و دام سنگین ۱۱۶ هزار تومان تمام می‌شود؛ اما پرورش دهندگان این محصول را زیرقیمت تمام شده به بازار عرضه می‌کنند.

قرنطینه ۳۰ روزه دام زنده سبک به معنی منع صادرات به کویت است
رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده با بیان اینکه قرنطینه ۳۰ روزه دام زنده سبک به معنای منع صادرات این محصول به کویت است گفت: سازمان دامپزشکی کشور طی بخشنامه‌ای به صادرات دام زنده بره غیرمولد به کویت را منوط به قرنطینه با مدت زمان ۳۰ روزه عنوان کرده است در حالی که این اقدام موجب منع صادرات به دلیل هزینه‌های سرسام‌آور نگهداری در قرنطینه می‌شود.
به گفته وی، با این شرایط صادراتی تولیدکننده و صادرکننده ما توان پرداخت هزینه‌های سربار این محصول صادراتی را نخواهد داشت و عملاً صادرات دام سبک به کویت عملی نیست.
وی اظهار داشت: پیش از این بیش از ۹۰ درصد صادرات دام زنده سبک به کویت انجام می‌شد که بدون سپری کردن دوره قرنطینه ۳۰ روزه صورت می‌گرفت، زیرا دام سبک در کشور دارای شماره‌گذاری و پلاک‌کوبی است؛ بنابراین دام از ابتدای پروار تا صادرات تحت نظارت‌های بهداشتی قرار می‌گیرد و سلامت گله‌ها محرز است.
پوریان گفت: همچنین پروتکل بهداشتی بین ایران و قطر به امضا رسیده که عملاً صادرات دام زنده سبک به این کشور نیز انجام نمی‌شود.
وی ادامه داد: اکنون تنها صادرات دام زنده سبک به عراق و عمان قابلیت اجرا دارد که در عراق قیمت دام زنده پایین‌تر از کشور ما است، به طور مثال قیمت هر کیلوگرم دام صادراتی در عراق ۹۰ هزار تومان است در حالی که حداقل باید ۹۵ تا ۱۰۰ هزار تومان باشد.
رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده افزود: کشور عمان نیز به دلیل دوری مسیر صادرات صرفه اقتصادی ندارد؛ بنابراین صادرات به این دو کشور نیز انجام نمی‌شود یا به صورت کم است.
وی درباره صادرات دام زنده سنگین (گوساله) گفت: صادرات گوساله به عراق به دلیل تقاضای بالای این کشور امکان پذیر است که عملاً صادرات دام زنده سنگین انجام نمی‌شود.
پوریان ادامه داد: انتظار می‌رود دولت برای عواملی که از کشتار تا عرضه در بازار گوشت قرمز در افزایش چندبرابری قیمت این محصول نقش دارند چاره‌ای بیندیشد، همچنین اقدامی صورت گیرد که علاوه بر افزایش صادرات دام زنده مازاد، مصرف نیز افزایش یابد.
بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفندی بین ۱۹۸ تا ۲۴۰ هزار تومان، ران گوسفندی بین ۲۲۰ تا ۲۷۰ هزار تومان، گوشت گوساله بین ۱۹۵ تا ۲۴۴ هزار تومان، هر دست جگر بین ۲۲۰ تا ۲۸۸ هزار تومان است.
انتهای پیام/

پژوهشیار