سخنگوی شورای نگهبان:

باید تلاش کنیم ارزش‌های اسلام ناب بیش از پیش هویدا باشد

1401/09/20 - 11:20 - کد خبر: 82885
هادی طحان نظیف

نصر: سخنگوی شورای نگهبان بر لزوم تقویت توسعه فضای مراجعه افکار به قانون اساسی تاکید کرد.

به گزارش نصر، هادی طحان نظیف در یکصد و سیزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران به عنوان مهمان ویژه در صحن علنی شورا، گفت: مناسبت حضور بنده سالگرد تصویب قانون اساسی است. قانون اساسی که سند ارزشمندی است که به عنوان میثاق ملی مردم ایران محسوب می‌شود. در حقیقت قانون اساسی خون بهای شهیدان و باقی صالحات اعضای مجلس خبرگان قانون اساسی است.
وی افزود: مردم در فرآیند تدوین و تصویب قانون اساسی حضور جدی و موثر داشتند. لذا این قانون قانون مردم است و چارچوب‌های تعیین سرنوشت سیاسی و اجتماعی را تعیین کرده است.
وی ادامه داد: رهبر انقلاب قانون اساسی را منشور واقعی خاص ملت می‌دانند و پیش از پیروزی انقلاب نیز امام راحل ماموریتی را به مرحوم حبیبی می‌دهند که پیش نویسی را برای قانون اساسی تهیه کنند که نشان از اهتمام و اهمیت امام به قانون اساسی است.
وی تاکید کرد: پیشنهادات زیادی به مجلس خبرگان قانون اساسی در آن هنگام ارسال می‌شد و ۶۵ اظهار نظر کلی که همگی آنها مورد بررسی قرار گرفت و به این ترتیب قانون اساسی عالی ترین سند حقوقی محسوب می‌شود. در حقیقت مهمترین آرمان‌ها و ارزش‌های یک سرزمین در قانون اساسی عنوان می‌شود و مهمترین و بنیادی‌ترین ضوابط کلان کشور در قانون اساسی ذکر می‌شود.
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه با اشاره به اینکه در قانون اساسی حقوق ملت مورد اشاره قرار گرفته است، افزود: در قانون اساسی ما یک فصل به نام حقوق ملت وجود دارد. این سند ارزشمند میثاق ملی مردم محسوب می‌شود. به لحاظ شکلی شباهت‌هایی با قوانین سایر کشورها دارد ولی در ساختار محتوایی سعی شده ارزش‌های دینی و الهی در آن ذکر شود و نقاط درخشانی دارد که برگرفته از نوع نظام سیاسی ماست.
وی با تاکید بر اینکه دو وجه جمهوریت و اسلامیت در قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفته است، افزود: تحقق خواست و اراده مردم مبتنی بر اسلام در قانون اساسی قابل مشاهده است. در حقیقت ساختارسازی برای حضور دین در عرصه اجتماع در آن انجام شده و در مقدمه قانون اساسی آمده است این قانون مبین نهادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی بر اساس اصول و ضوابط مشخص است. ولایت فقیه در آن ذکر شده و تجارب مشروطه، آسیب‌ها و لطمه‌های آن پیش بینی و احصا شده، یک وجه آن اسلامیت و حضور دین در عرصه حکمرانی و وجه دیگر جمهوریت و نقش مردم در حکمرانی است.
وی تاکید کرد: در حوزه نظارت بر رفتار حکومت در اصل ۸ قانون اساسی اشاره‌های دقیقی صورت گرفته و حکومت اسلامی به دنبال حاکمیت دین است که با یک نگاه تکلیف مدارانه به موضوعات نگاه می‌کند. اصل ۸ در جمهوری اسلامی دعوت به خیر و امر به معروف را مورد تاکید قرار داده و پیش بینی دیوان عدالت اداری در اصول قانون اساسی به گونه‌ای است که هر شهروندی ابطال هر مقرره‌ای را می‌تواند از این دیوان درخواست کند.
طحان نظیف با اشاره به بحث انتخابات و همه پرسی که در اصول قانون اساسی پیش بینی شده است، افزود: همه مسئولین مستقیم یا با واسطه توسط منتخبین مردم انتخاب می‌شوند. از سوی دیگر در قانون اساسی پیش بینی حکمرانی محلی مبتنی بر قانون اساسی به رسمیت شناخته شده و شورا نهاد برآمده از مردم است تا اینکه مردم هر محلی برای موضوعات خودشان ، خود تصمیم بگیرند.
وی در تشریح جایگاه شوراها در قانون اساسی کشور گفت: شورای عالی استان‌ها ظرفیت ارسال طرح و لایحه هم ارز مجلس و دولت را دارد. ایجاد یک ساز و کار اساسی برای جلوگیری از انحلال شوراها به گونه‌ای پیش بینی شده که اگر قرار است این انحلال صورت بگیرد باید بررسی قضایی انجام شود چرا که این نهاد برگرفته از رای مردم است.
وی ادامه داد: همه ما نیاز داریم به قانون اساسی مراجعه کنیم. همه مردم و مسئولان باید به این قانون مراجعه کنند و همه ما در مقابل آن مسئول هستیم. شورای نگهبان و شورای شهر در این حوزه وظایفی دارد. ما نیاز داریم اسناد بالادستی را مطالعه کنیم و می‌شود با تجهیزاتی که وجود دارد فضای مراجعه افراد به قانون اساسی را بیش از پیش تقویت کنیم. همه باید در جهت ترویج و توسعه قانون اساسی کمک کنیم و این کمک باید در کتب درسی نمود پیدا کند و ساخت فیلم و مستند و حتی آموزش‌های محله محور در دستور کار قرار گیرد.
وی تاکید کرد: می‌شود برای گفت‌وگوها و آموزش‌های قانون اساسی پارک‌های قانون اساسی ایجاد کرد. می‌شود فرهنگسراها و موزه قانون اساسی ایجاد کرد که البته همه اینها پیشنهاداتی است که قابل بررسی است. امروز به برکت مجاهدت‌های امام راحل و مقام معظم رهبری و مجاهدان مخلصی که جانفشانی کردند پرچم شعائر اسلامی بر فراز است. باید تلاش کنیم ارزش‌های اسلام ناب بیش از پیش هویدا باشد.
انتهای پیام/

پژوهشیار