در بازدید از کارگاه تولید محلول شهرداری تبریز مطرح شد:

آمادگی شهرداری تبریز برای محلول پاشی در زمستان 

1401/09/20 - 10:18 - کد خبر: 82674
بازدید بسیج رسانه

نصر: شهردار منطقه 3 کلانشهر تبریز گفت: شهرداری به میزان کافی محلول ذخیره دارد و آماده خدمت رسانی است، از شهروندان نیز انتظار می‌رود برای جلوگیری از خطرات زیست محیطی شهرداری را در این طرح همراهی کنند. 

به گزارش نصر، تور رسانه ای سازمان بسیج رسانه استان صبح امروز برگزار شد.
کارگاه عمرانی شهرداری منطقه 3 کلانشهر تبریز مقصد این تور بود، این تور با هدف اطلاع رسانی، فرهنگ سازی برای عدم نمک پاشی در زمستان امسال و بازدید از محل کارگاه تولید محلول، برگزار شد.
"اکبر پور خردمند" شهردار منطقه 3 کلانشهر تبریز با حضور در جمع خبرنگاران گفت: بنا به سیاست های آقای شهردار در راستای تحول رسانی در زمستان
قرار است از روش های جدید برای یخ زدایی استفاده کنیم. 
وی در ادامه با اشاره به مضرات نمک پاشی، گفت: نمک پاشی طی سالیان اخیر در سطح شهر انجام می گیرد، این روش علاوه بر اینکه مخرب جداول بوده است، درختان و فضای سبز را تخریب و با نفوذ در آب های زیر زمینی خطر آفرین بوده است. 
پور خردمند با تاکید بر اینکه شهرداری آماده محلول پاشی است و ذخیره کافی دارد، ادامه داد: از همشهریان انتظار می رود در این راستا شهرداری را همراهی کنند تا بتوانیم جلوی تخریب محیط زیست را بگیریم. 

محلول پاشی بجای نمک پاشی 
در ادامه، رئیس کمیسیون خدمات شهری و فضای سبز شورای شهر تبریز گفت: در حوزه محیط زیست نیازمند این بودیم که توجه ها را به این سمت بیشتر جذب کنیم، نمک پاشی بیشترین تخریب به محیط زیست و تحت الشعاع قرار دادن زیر ساخت ها دارد.
"احد صادقی" افزود: بنا به تاکید شهرداری و اعضای کمیسیون خدمات در صدد این بودیم تا به سمتی برویم که فضای سبز و زیرساخت ها کمتر آسیب ببینند.
وی افزود: یکی از این راهکار ها این بود که حجم نمک پاشی را بصورت مکانیزه پایین بیاوریم و نمک پاشی بصورت ماشین های مکانیزه انجام یابد که در این راستا نامه ای به شهرداری برای مجهز نمودن دستگاه های مکانیزه نمک پاشی نوشتیم.
وی تصریح کرد: برای بودجه 1402 کمیته نیاز سنجی گذاشته شده تا بودجه نویسی بر اساس نیازمندی‌ها صورت بگیرد.
وی خبر داد: در حوزه کارشناسی، از اساتید دانشگاهی و شرکت های فعال دانش بنیان جلساتی برگزار کردیم، با توجه به اینکه نمک از کلرید سدیم خالص تشکیل می باید با اضافه کردن آهک به نمک به کلرید کلسیم تبدیل کنیم خود نوعی کود مناسب برای فضای سبز بوده و می تواند برف را ذوب کند.
صادقی گفت: اختلاط این ترکیب باید بگونه ای باشد که زمین یخ نبسته و برف آب شود به این منظور دستگاهی تحت عنوان راکتور اختلاط آورده اند که به اندازه مورد نیاز می‌تواند مخلوط این دو مواد را انجام دهد، این دستگاه ساخت شرکت های دانش بنیان داخل تبریز است.
وی اظهار داشت: در نامه به شهرداری الزامات ما این است که ابتدا برف روبی مکانیزه اتفاق بیفتد سپس محلول پاشی انجام شود.
وی خبر داد: مصمم هستیم امسال بجای نمک پاشی سنتی محلول پاشی اتفاق بیفتد، امیدواریم امسال با این اقدام آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود.
"ذاکر حمیدی" استاد دانشگاه تبریز با اشاره به مضرات نمک پاشی گفت: نمک پاشی مضرات زیادی برای محیط زیست داشته و آسیب رسان است. 
وی ادامه داد: امسال در سطح شهر از نمک پاشی خودداری و راه‌کارهای مختلفی را بررسی کرده و محلولی را جایگزین کرده ایم. 
حمیدی تشریح کرد: در خصوص کارهای انجام شده در کلانشهر تبریز برای کاهش اثرات مضر زیست محیطی نمک کلرید سدیم استفاده خواهد شد، خرید نمک کلرید سدیم با ناخالصی کمتر از فلزات سنگین صورت گرفته و کنترل میزان جامد پاشی نمک کلرید سدیم و مخلوط کردن آن با ماسه انجام شده است. 
وی افزود: نمک های جاده عمدتا از کلرید سدیم، فرو سیانید و ناخالصی هایی مانند آلومینیوم، کلسیم و ‌.. همه این ها مولفه ها آلاینده های موجود در آب هستند و سطح شوری را تشدید می کنند.
حمیدی گفت: بر اساس استانداردها یا افزودن نیم تا دو درصد آهک در ترکیب آسفالت استحکام آن را در برابر رطوبت محیطی و یخ زدگی می افزاید. 
وی در پایان خاطرنشان کرد: با این روش هزینه کمتری برای ساخت و نگهداری صرف می شود، استفاده از قطعات با عمر بالا در سیستم محلول نمکی، سیستم اتوماتیک تنظیم آب، سیستم اتوماتیک تنظیم حجم محلول، تنظیم دقیق میزان غلظت نمک محلول و تولید محلول نمک در سریع ترین زمان ممکن بخشی از مزایای این طرح است. 
در ادامه از محل کارگاه تولید محلول بازدید بعمل آمد. 
انتهای پیام/

پژوهشیار