فرمانده کل ارتش:

۱۱۸۴ تن دانش‌آموخته دانشگاه نظامی ارتش در زمان جنگ به شهادت رسیدند

1401/09/15 - 12:53 - کد خبر: 82415
سیدعبدالرحیم موسوی

نصر: فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه نیروی دریایی ارتش رگ اقتصادی کشور را در جنگ زنده نگه داشت، گفت: ۱۱۸۴ نفر دانش‌آموخته از یک دانشگاه نظامی ارتش در زمان جنگ به شهادت رسیدند.

به گزارش نصر، سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی روز سه‌شنبه در همایش ملی جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس اظهار کرد: فرمانده معظم کل قوا پرچم فداکاری را به دانشگاه افسری امام علی (ع) اعطا فرمودند. شاید علت این اعطای پرچم برای کسانی که مطلع نیستند، جالب باشد. اعطای این پرچم از سوی رهبر معظم انقلاب به دلیل یک هزار و 184 شهید دانش‌آموخته این دانشگاه است.
سرلشکر موسوی بیان کرد: دانشگاه افسری امام علی(ع) دانشگاهی است که علم جنگ و جنگیدن را می‌آموزد و دانشگاهی است که برای آموزش علم جنگ و جنگیدن فعالیت می‌کند.
وی ادامه داد: یک هزار و 184 نفر که تحصیلات دانشگاهی جنگ داشتند و درس جنگ خوانده بودند فقط از یک دانشگاه نظامی ارتش در دفاع مقدس به شهادت رسیدند.
وی با برشمردن خدمات ارتش به کشور در دوران دفاع مقدس، اظهار داشت: جنگ در واقع ترکیبی از ایمان، علم، فن آوری، حماسه و خلاقیت بوده و علم جنگ مجموعه‌ای از آگاهی‌های متنوع و تجربه‌هایی است که به دانش تبدیل شده‌اند.
سرلشکر موسوی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس ۶۰ میلیارد دلار تجهیزات ارتش وارد جنگ شد، افزود: در موارد متعددی شاهد ایجاد تغییرات موثر و بکارگیری‌های خلاقانه بخشی از فناوری‌ ها توسط ارتش در جنگ بودیم که تاکنون به آنها اشاره نشده است.
وی به اجرای عملیات «کمان ۹۹» ارتش در دوران جنگ تحمیلی اشاره کرد و اظهار داشت: در آن عملیات بیش از ۱۴۰ هواپیما به طور موفقیت آمیز ماموریت خود را انجام دادند.
فرمانده کل ارتش طرح عملیاتی البرز را یک دوره آموزشی مجزا دانست و افزود: متوقف کردن حرکت ماشین جنگی صدام و برهم زدن باور پیروزی در ذهن صدام دو تاثیر بزرگ عملیات‌های هوایی روز نخست و دوم جنگ تحمیلی بود.
سرلشکر موسوی با یادآوری انجام دهها عملیات آفندی و پدافندی از سوی نیروهای ارتش در دوران دفاع مقدس اظهار داشت: نیروی هوایی دارای نخستین تجهیزات فرماندهی و کنترل در کشور است که بهترین کارایی را در دفاع مقدس این سامانه با وجود ملتهب بودن در جنگ داشت به طوری که حدود دو میلیون پرواز با این سامانه به طور ایمن به ثبت رسید و کمترین ترافیک هوایی را در جنگ داشتیم و هیچ فرودگاهی در جنگ هشت ساله تقریبا بسته نشد.
وی به نقش نیروی دریایی ارتش در جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: این نیرو با عملکرد خود رگ حیاتی اقتصاد کشور را زنده نگه داشت و توانست در شصت و هفتمین روز جنگ نیروی دریایی عراق را نابود کند. موضوعات مخابرات، پزشکی، مدیریت و فرماندهی، آماد و پشتیبانی هر کدام جایگاه خود را دارند که باید از نظر علمی و فناوری به آن بپردازیم.
انتهای پیام/

پژوهشیار