سردار جلالی:

کنترل آسیب‌های سایبری کلید پدافند غیرعامل است

1401/09/12 - 15:42 - کد خبر: 82112
سردار غلامرضا جلالی

نصر: رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: کلید اصلی پدافند غیرعامل و مقابله با حملات سایبری دشمنان، کنترل نقاط آسیب پذیر این حوزه است.

به گزارش نصر، غلامرضا جلالی روز شنبه در جلسه پدافند غیرعامل واحدهای صنعتی در محل شرکت پالایش نفت تبریز، با بیان اینکه طی ۲ سال اخیر کشور با تهدیدات سایبری مواجه بوده است و بر همین اساس شاهد تغییر و تحولات عمیق در زمینه مقابله با این نوع تهدیدات هستیم، افزود: در مواجهه با این نوع تهدیدات باید تخصصی تر وارد عمل شد، زیرا اکنون حوزه های تخصصی مثل صنعت مورد هجوم قرار می گیرد.
وی مقابله با تهدیدات در حوزه صنعت به خصوص صنایع مادر مثل نفت، گاز، برق و آب را بسیار پیچیده و مستلزم راهبردهای علمی دانست و ادامه داد: در این زمینه حداقل در سه حوزه راهبردی، عملیاتی و فنی باید اقدامات مقتضی و مناسب با نوع حملات در نظر گرفته شود تا با حملاتی همچون فولاد اصفهان و بخش رسانه ای مواجه نشویم.
جلالی، منشاء اغلب حملات در حوزه صنعت را مربوط به تهدیدات از درون اعلام و اضافه کرد: بیشتر این تهدیدات منشاء داخلی از قبیل نفوذ انسانی، سرقت اطلاعات، سرقت دارایی سازمان و ادارات و سرقت اطلاعات سایبری دارد که در حوادث اخیر کشور شاهد آن بودیم و اقدامات عامدانه و خرابکاری از سوی عوامل و مزدوران مشخص بود.
وی تهدیدات برون سپاری را از دیگر عوامل بروز حملات سایبری به دستگاه های دولتی و به خصوص صنایع عنوان کرد و افزود: فعالیت های پیمانکاری دستگاه ها و صنایع و سپردن بخشی از کارها به بیرون از دستگاه ها می تواند سرمنشاء بروز حملات شود که باید مدیران و روسای ادارات برای این نوع فعالیت ها تائیدیه مقامات اطلاعاتی را اخذ کرده و حتی پس از آن نیز نسبت به مراقبت های لازم و کافی، اقدامات مناسب را انجام دهند، چون بدون مراقبت های اولیه و ثانویه، واگذاری فعالیت های سازمان ها به بیرون مخاطره آمیز است.
جلالی کنترل دسترسی پیمانکاران دستگاه های دولتی و واحدهای صنعتی را بسیار ضروری و مهم برشمرد.
وی با اشاره اهمیت زیرساخت های سایبری در حوزه صنعت، یادآور شد: امنیت این حوزه برای کشور بسیار حیاتی می باشد، چون جذابیت این حوزه برای دشمنان بسیار بیشتر است و به دلیل ایجاد نارضایتی در میان مردم از اهمیت آن به خوبی آگاهند، چون می توانند با یک حمله خدمات رسانی به عموم را دچار اختلال کرده و پس از آن سناریو های مربوط به اغتشاشات را دامن می زنند.

۸۵ درصد حوادث پدافند غیرعامل به آسیب پذیری های ساده مربوط است
جلالی ۸۰ تا ۸۵ درصد حوادث مربوط به حوزه پدافند غیرعامل را مربوط به آسیب پذیری های ساده دانست که بیشترین تبعات را دارد.
وی با بیان اینکه راه حل مقابله با این نوع تهدیدات ساده است، گفت: در همین ارتباط پدافند غیرعامل کشور متن بسیار دقیق و عمیقی را تهیه و تدوین کرده است که اگر دستگاه های اجرایی و واحدهای صنعتی به آیین نامه های آن توجه و عمل کنند، بسیاری از نقاط آسیب پذیر مسدود می شود که برای تحقق آن، برگزاری دوره های آموزشی و توجیهی برای فعالان پدافند غیرعامل ادارات ضروری است.
رییس سازمان پدافند غیرعامل از شروع برنامه های اجرایی فوق برای واحدهای صنعتی خبر داد و با اشاره به اهمیت صنعتی آذربایجان شرقی، اظهار داشت: مدیران واحدهای صنعتی این استان می توانند با هزینه های پایین نسبت به ایمن سازی واحدهای خود اقدام کنند.
جلالی ایجاد پل بین حملات سابیری و تداوم کارکرد را بسیار مهم خواند و با تاکید بر اینکه صنایعی مثل نفت، آب، برق و گاز باید در این ارتباط فعال تر باشند، تصریح کرد: ما باید به حدی از آمادگی در این زمینه دست یابیم که اگر حمله ای به حوزه آب صورت گرفت، بدون صرف هزینه های هنگفت و تبعات منفی، آب مورد نیاز مردم را تامین کنیم.
وی سکوت را بهترین اقدام مدیران در مواجهه با حملات سایبری بدون پیامد دانست و در عین حال گفت: البته در صورت بروز پیامدهای ملموس باید اقدام به اطلاع رسانی کرد که در این زمینه نیز بهتر است هر مدیر و رییس یک سخنگو داشته باشد تا اطلاعات دقیق و مناسب در اختیار عموم قرار بگیرد.
جلالی، کنترل رسانه ای در مواقع بروز حملات سایبری را مهم برشمرد و ادامه داد: اقدام سنجیده و مقتضی در این زمینه می تواند موجب آرام بخشی در جامعه شود، چون لایه رسانه ای دشمن مترصد بزرگنمایی حملات بوده و در صدد بر هم زدن اذهان عمومی است.
به گزارش ایرنا، معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با تاکید بر اهمیت بخش صنعتی تبریز به لحاظ مراقبت های ایمن ساز، گفت: شهرک صنعتی غرب تبریز که اغلب تاسیسات زیرساختی از قبیل برق، گاز و نفت به همراه واحدهای مختلف تولیدی و صنعتی در آن واقع شده است، نیازمند ایمن سازی های دقیق و فنی است.
تراب محمدی، مقابله با ریزپرنده ها را یکی از چالش های اصلی صنایع تبریز عنوان و اضافه کرد: با وجود فعالیت های خوب شرکت های دانش بنیان در ایجاد و ساخت تجهیزات مقابله با این موضوع، به دلیل برخی مشکلات قانونی، موانعی در این زمینه وجود دارد که نیازمند همکاری پدافند غیرعامل است.
وی سرمایه گذاری در حوزه پدافند غیرعامل و ایمن سازی واحدهای زیرساختی صنعت را لازمه امنیت پایدار دانست.
انتهای پیام/

پژوهشیار