وزیر آموزش و پرورش در افتتاحیه جشنواره فلیم رشد:

باید اصول سوژه‌یابی و سناریونویسی را به دانش‌آموزان بیاموزیم

1401/09/07 - 13:37 - کد خبر: 81667
یوسف نوری

نصر: وزیر آموزش و پرورش با اشاره به موکدات سند تحول بنیادین مبنی‌بر استفاده از فناوری‌های نوین آموزشی برای پیشبرد آموزش و افزایش تنوع یادگیری گفت: در این میان «فیلم» به عنوان یکی از بهترین ابزارهای القای پیام و موثر کردن فضای یاددهی و یادگیری مطرح است. 

به گزارش نصر، یوسف نوری در آیین افتتاحیه پنجاه و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد که در مدرسه دارالفنون برگزار و از شبکه شاد نیز به صورت مستقیم پخش شد ضمن گرامیداشت هفته بسیج و یاد  وخاطره شهدای دانش‌آموز اظهار کرد: «فیلم» به قدری مهم است که آن را هنر هفتم می‌نامند. در جهان از هنر هفتم برای مواردی چون تحکیم هویت و القای سلطه بهره جسته‌اند. در نظام آموزش و پرورش، فیلم به عنوان یکی از بهترین ابزارهای القای پیام و موثر کردن فضای یاددهی و یادگیری مطرح است. 
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه فیلم می‌تواند بچه‌ها را در هر دوجنبه مثبت و منفی یادگیری قرار دهد گفت: باید از دانش‌آموزان، دانشجومعلمان و معلمانی که در جشنواره فیلم رشد شرکت کرده‌اند قدردانی کنم. جشنواره فیلم رشد از قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین جشنواره‌ها در نوع خود محسوب می‌شود.
نوری با اشاره به موکدات سندتحول بنیادین بر استفاده از فناوری‌های نوین آموزشی برای پیشبرد آموزش و افزایش تنوع یادگیری اظهارکرد: چند پیشنهاد دارم؛ نخست اینکه کسی که می‌خواهد فیلم بسازد باید سوژه‌یابی را بلد باشد. باید این مهم را به فرزندانمان بیاموزیم. سوژه یابی به عنوان یک اصل مهم آموزش داده نمی‌شود در حالی که مهمترین قسمت است.
وی ادامه داد: چه درون و چه بیرون از آموزش و پرورش از دست اندرکاران می‌خواهم در این زمینه به ما یاری رسانند. خانواده، نهادهای مذهبی و فرهنگی، آموزش عالی و ... همگی یک بخشی از آموزش و پرورش هستند. نظام تعلیم و تربیت اختصاصی نیست و همه باید کمک کنند و ما هم این امکان را داریم که دانش و مهارت شما را به نسل آینده‌ساز و مشتاق منتقل کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه باید سناریونویسی را به دانش‌آموزان بیاموزیم اظهار کرد: مهم است که یک سناریو باید چگونه نگاشته شود. آنها باید بدانند که وقتی فیلمی را می‌سازند نقاط اوج و فرود، گره گشایی و اصول کلی چه هستند. این آموزش‌ها باید مستمر باشند.
وی ادامه داد: همچنین لازم است آثار بچه ها در طول زمان قابل بارگذاری باشد، روی اینها بحث شود و داوران روی آن نظر بدهند. انتخاب مردمی از بین آثار را هم باید داشته باشیم.
نوری با بیان اینکه در این عرصه، رقابت‌مندی بسیار مهم است گفت: رقابت، بسیار جدی است. پیش‌بینی شده است که این اتفاق در بستر شبکه شاد محقق و آثار وارد رمزینه‌های سریع پاسخ نیز بشوند. همچنین بسیار خوب است که دانش‌آموز، آثار مشترکی با پدر یا مادر و همچنین سایر اشخاص و ارگان‌ها داشته باشد. به عنوان مثال یک دانش‌آموز با استاد دانشگاه یا با یک خبرنگار و غیره آثاری را تولید کند.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: این کار به تقویت برنامه‌های تیمی و کار گروهی کمک می‌کند و منجر به هم افزایی بیشتر در اموری می‌شود که قرار است فرزندان ما در آینده به دست بگیرند و به ثمر برسانند. 
انتهای پیام/

پژوهشیار