معاون وزیر بهداشت:

۶۰ هزار ایرانی به ویروس ایدز مبتلا هستند

1398/09/10 - 09:57 - کد خبر: 8158
علیرضا رئیسی

نصر: معاون وزیر بهداشت گفت: تخمین زده می شود که تاکنون ۶۰ هزار نفر در کشور به ویروس ایدز مبتلا شده اند که از این تعداد حدود ۴۰ هزار نفر شناسایی شده و حدود ۱۹ هزار نفر فوت شده اند.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، علیرضا رئیسی روز شنبه در همایش روز جهانی ایدز در وزارت بهداشت افزود: تاکنون ۴۰ هزار و ۵۷۳ فرد مبتلا به ویروس ایدز در کشور شناسایی شده اند که از این تعداد ۱۸ هزار و ۹۳۸ نفر جان خود را از دست داده اند و ۲۱ هزار و ۶۳۵ نفر زنده هستند.

وی گفت: در مجموع کل مبتلایان شناسایی شده ۸۲ درصد مرد و ۱۸ درصد زن هستند اما در موارد جدید و درخصوص موارد شناسایی شده سال ۹۷ و نیمه امسال ۶۹ درصد مرد و ۳۱ درصد زن هستند و شیوع این بیماری در زنان رو به افزایش است.

رئیسی ادامه داد: موارد ابتلا به ایدز با سرنگ مشترک در کل موارد ۶۰ درصد، انتقال جنسی در کل ۲۲ درصد و انتقال از مادر به نوزاد ۱.۷ درصد است اما در بین مبتلایان شناسایی شده سال ۹۷ و نیمه امسال ابتلا با سرنگ مشترک به ۳۱ درصد کاهش یافته و موارد انتقال جنسی به ۴۸.۶ درصد افزایش یافته است و انتقال مادر به نوزاد به ۲.۶ درصد رسیده است.

 

محدودیت های اطلاع رسانی درباره ایدز را برمی‌داریم

معاون وزیر بهداشت گفت: مشکل اصلی در کشور برای مهار ایدز نگاهی است که به غلط در حوزه اطلاع رسانی درباره این بیماری و عفونت وجود دارد، این گرفتاری بزرگی است که سال ها گرفتار آن هستیم هر وقت می خواهیم به مردم آموزش بدهیم یا تصمیمی در این زمینه بگیریم می گویند می خواهند فحشا را ترویج کنند.

وی افزود: نگذاشته اند اطلاع رسانی درباره ایدز را در کشور به درستی انجام دهیم. وظیفه شرعی و قانونی من که معاون وزیر بهداشت هستم این است که با این رویکرد غلط مبارزه کنم و این کار را انجام می دهم و پای تبعات آن هم ایستاده ام هر تاوانی داشته باشد هم می دهم. باید محدودیت های اطلاع رسانی درباره ایدز را برداریم.

رئیسی ادامه داد: البته می دانیم ما در اروپا و آمریکا نیستیم، محدودیت های فرهنگی را درک می کنیم اما چرا نباید با دختر و پسرمان صحبت کنیم و راه های صحیح پیشگیری از ایدز را آموزش دهیم. تناقض های عجیب و غریبی در کشور داریم تا حرف می زنیم، هیاهو می کنند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت ادامه داد: بهترین راه کنترل ایدز پیدا کردن فرد مبتلا و آموزش دادن به او و شروع درمان است با شروع درمان دو اتفاق مهم می افتد اول اینکه این فرد می تواند عمر طبیعی داشته باشد و به اندازه همه مردم ۷۵ سال امید به زندگی داشته باشد و دوم اینکه دیگر ناقل نیست.

وی گفت: سازمان بهداشت جهانی استراتژی ۹۰-۹۰-۹۰ را به کشورها توصیه کرده است یعنی شناسایی ۹۰ درصد مبتلایان به ویروس ایدز، شروع درمان برای ۹۰ درصد افراد شناسایی شده و ادامه و پیگیری درمان برای این ۹۰ درصد شناخته شده است. در ایران در بخش اول یعنی شناسایی ۹۰ درصد افراد مبتلا ضعیف هستیم اما در دو مورد دیگر موفق بوده ایم.

رئیسی اضافه کرد: کسانی هم در خارج از کشور نشسته اند و تا مساله ای مثل لردگان پیش می آید، برای ما نسخه می نویستند و دلسوزی می کنند اما برای کنترل ایدز نیازی به کمک خارجی نداریم مهم این است که اجازه دهیم اطلاع رسانی و آموزش در جامعه به درستی انجام و برنامه بیماریابی و پیشگیری اجرا شود.

وی گفت: در دنیا برای کنترل ایدز منابع گذاشته اند. اعتبار کنترل ایدز در دنیا از ۴.۸ میلیارد دلار (در سال ۲۰۰۰) به ۱۹ میلیارد دلار (در سال ۲۰۱۸) افزایش یافته و به این ترتیب تعداد موارد مرگ از ۲.۸ میلیون نفر در سال به ۱.۷ هزار نفر کاهش یافته و البته هنوز ۵۴ درصد موارد مرگ این بیماری در منطقه مدیترانه شرقی است.

معاون وزیر بهداشت افزود: مشکل کشور ما شناسایی بیماران ناشناخته است، عده ای از افراد تحت درمان که عمدتا افراد بی خانمان هستند، بعد از مدتی گم می شوند و دسترسی به آنها قطع می شود و اکنون ۷۲ درصد افراد شناسایی شده تحت درمان هستند.

وی گفت: با وجود همه این مشکلات و تحریم ها، ۱۹ آزمایشگاه قطب تشخیص ایدز در کشور فعال است، آزمایش c∃۴ برای بررسی میزان گلبول های سفید افراد در ۴۱ مرکز انجام می شود و ۱۰ مرکز تشخیص سریع نیز در کشور فعال است.

رئیسی افزود: برنامه استراتژیک کنترل ایدز نیز با مشارکت سازمان های مرتبط در حال تدوین است و راهنمای ویژه آموزش برای گروه های در معرض خطر نیز تدوین می شود.

وی گفت: در سیل نوروز امسال از ۲۰۳۷ فرد مبتلا به ویروس ایدز در مناطق سیل زده ۲۰۱۹ نفر شناسایی شدند و با حفظ محرمانگی تحت درمان و دریافت دارو قرار گرفتند.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به ماجرای ایدز در لردگان نیز گفت: ۴۰ هزار بیمار ایدز در کشور شناسایی شده اند و بسیاری از آنان تحت درمان قرار گرفتند، هیچ کس هم با خبر نشد که این افراد کی و کجا هستند، اما چرا در لردگان این همه سر و صدا شد. برنامه بیماریابی وزارت بهداشت با حفظ محرمانگی است اما عده ای آمدند و بیماریابی چند نفر را در ایران و دنیا اطلاع دادند.

وی افزود: هر زمان افراد غیرمتخصص وارد شدند دچار این مشکلات می شویم و کار خراب می شود. انتقال ویروس ایدز با تست قند خون غیرممکن است. هیچ تستی هم در وزارت بهداشت بدون آگاهی و رضایت افراد انجام نمی شود.

رئیسی گفت: افزایش بیماریابی استراتژی و برنامه اصلی وزارت بهداشت است باید این ضعف را جبران کنیم اما عده ای غیرکارشناس می آیند و می گویند اینها آموزش فحشا است. اینها کار را خراب می کنند در حالی که برای کنترل بیماری های واگیر هیچ کاری موثرتر از آموزش نیست.

انتهای پیام/

پژوهشیار