ترجمه اختصاصی/

وین ساخت اولین نیروگاه هیدروژن سبز را شروع کرد

1401/09/06 - 11:05 - کد خبر: 81538
حیات سبز

نصر: با توجه به روند رو به رشد سطح رفاه و توسعه اقتصادی جوامع، تامین انرژی پایدار به عنوان موتور محرک رشد به یکی از چالش‌ های اساسی بشر تبدیل شده است.

به گزارش نصر، از آنجا که سوخت‌های فسیلی منابع انرژی رو به زوالی هستند، در دهه‌های اخیر، مصرف بی‌رویه آنها نگرانی‌هایی را در مورد امنیت انرژی و تغییرات آب و هوایی ایجاد کرده است.
از این رو، استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر و پایدار در اولویت قرار گرفته است. تولید انرژی الکتریکی از منابع تجدیدپذیر مانند خورشید، باد، انرژی زمین گرمایی و انرژی هیدروالکتریسته (برق آبی) به دلیل بستگی به شرایط محیطی و اقلیمی دارای محدودیت هستند ویکی از مشکلات این نوع سوخت‌ها این است که که در مواقع خاصی چون شب‌ها و روزهای ابری امکان استفاده از این منابع میسر نیست.
ولی یکی از این منابع انرژی تجدید پذیر که از راندمان تبدیل بالایی برخوردار می‌باشد، فن‌آوری هیدروژن است. هیدروژن به دلیل فراوانی و تتوع منابع تولید، به گزینه‌ای منطبق برشاخص‌های توسعه پایدار برای تولید و ذخیره انرژی تبدیل شده است.
به دلیل بهره‌وری بالای انرژی و تولید آلاینده‌های کم، هیدروژن یک حامل انرژی پاک برای تولید انرژی الکتریکی در بخش حمل و نقل به حساب می‌آید.
با ظرفیت تولید روزانه ۱.۳ تن هیدروژن، مقامات محلی وین اتریش برنامه‌های زیادی برای پایداری این شهر در نظر دارند. در این راستا، مدیران شهری وین ساخت اولین نیروگاه هیدروژن سبز این شهر را شروع کردند. شرکت وینر انرژی (Wiener Energie) با خروجی سه مگاوات، تولید روزانه ۱۳۰۰ کیلوگرم هیدروژن را در تابستان ۱۴۰۳  شروع خواهد کرد.
ساخت این تاسیسات در حدود ۱۰ میلیون یورو هزینه خواهد داشت و فقط از انرژی سبز در جهت تولید هیدروژن استفاده خواهد کرد. این بدین معنی است که چرخه کامل تولید و مصرف این پروژه کربن خنثی خواهد بود.
این شرکت همچنین اعلام کرده است که آنها در نظر دارند از این سوخت برای کربن‌زدایی نیروگاه‌های گاز طبیعی شهر و سوخت رسانی برای جابجایی و پویایی سبز محلی استفاده کنند.

کل میزان هیدروژن تولیدی نباید به بخش حمل و نقل اختصاص یابد
علاوه براین، این نیروگاه یک جایگاه سوخت در محل خواهد داشت، به این صورت که این امکان برای وسایل نقلیه فراهم شده است که به صورت مستقیم در آن محل سوختگیری کنند.
با این وجود، مقامات شهری تاکید کرده اند که نیروگاه جدید فقط به عنوان یک جایگاه سوخت معمول نخواهد بود و شهروندان فقط با اطلاع قبلی از خدمات آن بهره مند خواهند شد.
همزمان با ساخت این نیروگاه، شرکت وینرانرژی قراردای را با شرکت حمل و نقل وینر لینن ( Wiener Linen) برای تامین ناوگان اتوبوس های هیدروژنی امضا کرده است. گذشته از اینها، بر اساس یک بیانیه رسمی، این شرکت به دنبال ترغیب سازمانهای دولتی و خصوصی به عنوان خریداران احتمالی سوخت هیدروژنی هستند.
در کنار این موارد، شرکت وینر انرژی برنامه‌ریزی کرده است که حداقل مقداری از سوخت هیدروژنی را برای کربن زدایی تولید انرژی محلی بکار گیرد که هنوز از سوخت های فسیلی استفاده می کنند.
آمار رسمی پیشنهاد می کند که اگر آنها ۱۵ درصد هیدروژن را به ترکیب انرژی اضافه کنند، می توانند ۳۳۰۰۰ تن دی اکسید کربن را ذخیره کنند.
در این رابطه، مایکل استربل، مدیر عامل شرکت وین انرژی در مصاحبه ای گفت:" علاوه بر پویایی در حمل و نقل کالاهای سنگین، هیدروژن پتانسیل زیادی برای بخش های صنعت و انرژی ارائه می کند، جایی که سوخت های فسیلی موجود نمی توانند به راحتی با دیگر فن آوری ها جایگزین شوند.
واضح است که هیدروژن باید از منابع تجدید پذیر مانند الکتریسته سبز تولید شود. این تنها راهی است که می توانیم به انتقال انرژی و خنثی بودن اقلیم در سال ۲۰۴۰ دست پیدا کنیم".

مهراب محرابی‌ نیا
انتهای پیام/

پژوهشیار