مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان؛

زلزله میانه ۲۶ میلیارد ریال به مدارس خسارت وارد کرد

1398/09/10 - 09:27 - کد خبر: 8144
زلزله زده

نصر:مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان با اعلام اینکه زلزله میانه بیش از ۲۶ میلیارد ریال به مدارس استان خسارت وارد کرد، گفت: اکنون مرمت برخی از این مدارس آغاز شده است.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، پیام صدقی شنبه شب در نشست شورای آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه در زلزله ۱۷ آبان میانه مدارس نوساز هیچگونه آسیبی ندیدند، گفت: تنها دیوار تعدادی از مدارس قدیمی ترک برداشته است.  

وی  اظهار کرد: در سال ۹۸ تا بحال ۹۰۰ کلاس در سطح استان ایمن سازی شده اند و ۱۰۰ کلاس هم در مرحله عقد قرارداد و آغاز عملیات اجرایی است. 

صدقی اعلام کرد: اعتبار مورد نیاز برای ایمن سازی اجزای غیرسازه تمامی مدارس استان، نزدیک ۱۰۰ میلیارد تومان است.  

وی در خصوص اقدامات ایمن سازی مدارس در زمان زلزله، گفت: مواردی از قبیل بازشوکردن نرده‌های ثابت مدارس، مهار کمدها و قفسه‌ها، تعویض درب شیشه‌ای کمدها، ایجاد حفاظ برای قفسه‌ها، مناسب سازی محل همچون محل کامپیوترها، اصلاح پاگیری‌های ورودی درب و حفاظت از وسایل قابل ریزش از اقدامات ایمن سازی مدارس است. 

 مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گفت: حذف بخاری های نفتی در مدارس با قابلیت استانداردسازی و جایگزینی آن با سیستم های استاندارد مانند سیستم گرمایشی مرکزی ، پکیج ، بخاری هوی گازی هوشمند انجام شده است.

وی با اشاره به این‌که ۸۹ درصد مدارس استان، دارای سیستم استاندارد گرمایشی هستند، گفت: تا پایان سال ۹۹، تمامی مدارس استان دارای سیستم گرمایشی استاندارد خواهند بود.   

وی با بیان این‌که حدود ۲۴ هزار کلاس درس در سطح استان وجود دارد، افزود: آموزش و پرورش حدود پنج هزار و ۹۰۰ ساختمان در اختیار دارد که شامل ساختمان‌های آموزشی و غیرآموزشی است.  

وی با بیان این‌که حدود ۳۴ درصد ساختمان‌های آموزش و پرورش استان در سال ۹۰ مستحکم بود، اظهار کرد: با تسریع بازسازی مدارس در سال‌های گذشته، اکنون ۴۴ درصد از ساختمان‌ها دارای استحکام کامل شده و ۳۰ درصد ساختمان‌ها نیاز به مقاوم سازی و حدود ۲۶ درصد نیز به بازسازی نیاز دارند.  

صدقی با تاکید بر این‌که سعی داریم تا هیترهای برقی را جایگزین بخاری‌های نفتی مدارس کنیم، اظهار کرد: تا پایان سال جاری، پنج هزار کلاس درسی که بیشتر شامل مدارس کانکسی بوده و از بخاری‌های نفتی استفاده می‌کنند، هیتر برقی را جایگزین می کنیم.  

صدقی درخصوص اعتبارات تخصیص یافته به سازمان نوسازی مدارس استان، اظهار کرد: کمتر از ۳۰ درصد از اعتبارات استانی و ۶۰ درصد از اعتبارات ملی به سازمان نوسازی مدارس استان اختصاص یافته است.  

وی ادامه داد: در ۶ ماهه اول سال، حدود  ۴۴۹ کلاس درس در قالب ۷۱ پروژه تحویل آموزش و پرورش داده‌ایم و حدود ۸۱۵ کلاس درس نیز در دست اجرا است. 

زلزله ۱۷ آبان با کانون ترک میانه موجب جان باختن ۵ نفر و خسارت ۱۰ تا ۱۰۰ درصدی به بیش از پنج هزار واحد مسکونی شد و در زمان حاضر بیش از ۱۲ هزار نفر در چادرها یا اتاقک ها اسکان داده شده اند .

انتهای پیام/

پژوهشیار