نصر: هم میهن در گزارشی به بررسی نتایج دو نظرسنجی سازمان نظام صنفی رایانهای و نظر سنجی استارتآپ کاریابی «جاب ویژن» درباره تاثیر محدودیت اینترنت بر بیکاری در ایران طی سه ماه گذشته پرداخت و نوشت: دو ماه از گسترده شدن فیلترینگ در ایران میگذرد و در همه این مدت فعالان اقتصادی، فضای مجازی و حتی مسئولان دولتی درباره از بین رفتن کسبوکارهای اینترنتی زیادی هشدار دادهاند.
به گزارش نصر، تعدادی از کارشناسان کسبوکار میگویند، در دو ماه گذشته بین ۲۵۰ تا ۳۰۰هزار شغل از بین رفته است و احتمال بیکاری 10میلیون نفر در ایران وجود دارد؛ آن هم در شرایطی که ایران 72میلیون نفر کاربر اینترنتی دارد و حدود 55درصد آنها از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند. آمارهای وزارت ارتباطات نشان میدهد، اینستاگرام در ایران ۴۸میلیون و واتسآپ حدود ۵۲میلیون و تلگرام 50میلیون کاربر دارند؛ سه شبکه اجتماعی و پیامرسان که حالا همهشان فیلترند و به نظر میرسد آنطور که تعدادی از نمایندگان مجلس میگویند، فعلا تصمیمی برای رفع فیلتر آنها وجود ندارد. کار به جایی رسیده که دو هفته پیش، احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی هم گفت، فضای ناآرام طی دوماه گذشته، ضربه سختی به کسبوکارهای مجازی وارد و معیشت آنها را با تنگنا مواجه کرده است: «طی یک تا دو ماه گذشته کسبوکارها ایام سختی را پشت سر گذاشتند و بسیار سخت و تلخ بود که جمعی از افرادی که به صورت خود اشتغالی و با تکیه بر فناوری نوین فعالیت میکردند با مشکل روبهرو شدند. فضای ناآرامیها ضربه جدی به کسبوکارها وارد و ایام سختی برای فعالان این حوزه ایجاد کرد و حتما معیشت بسیاری از خانوارها، ناشی از این روزهای سخت دچار تنگنا شد.» حالا او و کسانی مثل رئیس هیئتعامل صندوق نوآوری و شکوفایی از بستههای حمایتی از کسبوکارهای اینترنتی و دادن وامهای کمبهره به آنها خبر میدهند؛ قولهایی که البته هنوز اجرایی نشده و مشخص نیست که واقعا میتواند با فیلترینگ گسترده به شاغلان اینترنتی کمک کند یا خیر. نتایج یک تحقیق تازه در دو ماه گذشته بررسیهای اندکی درباره تاثیر محدودیتهای اینترنتی بر زندگی مردم انجام شده است؛ هفته سوم مهرماه بود که سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران، نتایج یک نظرسنجی را منتشر کرد؛ در این نظرسنجی از افراد پرسیده شده بود که هر روز تداوم محدودیتهای فعلی، چه میزان خسارت به کسبوکارها وارد میکند؟ ۵۳درصد مشاغل اعلام کردند، روزانه ۵۰میلیون تومان ضرر خواهند کرد. پس از آن دبیر اتحادیه کسبوکارهای فضای مجازی اعلام کرد، معیشت ۱۰میلیون نفر اکنون وابسته به فضای مجازی است و سازمان ملی اقتصاد دیجیتال در گزارشی اعلام کرد، شبکههای اجتماعی و در رأس آنها اینستاگرام تا ۸۰درصد در بازار نفوذ دارند و 5/3میلیون شغل مرتبط با اینستاگرام با مشکل روبهرو شدهاند. نظرسنجی کاریابی «جاب ویژن» حالا استارتآپ کاریابی «جاب ویژن»، تاثیر فیلترینگ را بر زندگی هشت هزار نفر از مخاطبانش در دو ماه گذشته را بررسی کرده و نتایج این نظرسنجی را در اختیار «هممیهن» قرار داده است. در این نظرسنجی از هشت هزار نفر سوال شده که «با توجه به محدودیتهای اعمال شده بر اینترنت در دو ماه اخیر، چه تغییری در وضعیت شغلی خود داشتهاید؟» نتایج به دست آمده نشان میدهد، 50درصد پاسخدهندگان گفتهاند، شرایط کاریشان تغییری نکرده است. حکایت 50درصد باقیمانده اما متفاوت است؛ 23درصد از پاسخدهندگان گفتهاند، در این مدت و پس از فیلترینگ گسترده در ایران، کارشان را از دست دادهاند، 12درصد گفتهاند امنیت شغلیشان را از دست داده و احتمال دارد به زودی تعدیل شوند و 15درصد پاسخ دادهاند که با کاهش یا تعویق حقوق مواجه شدهاند. 54درصد پاسخدهندگان این نظرسنجی، زن و 46درصد مرد بودهاند. وضعیت سنی پاسخدهندگان این نظرسنجی نشان میدهد 52درصد آنها بین 25 تا 34سال، 26درصد بین 18 تا 24سال، 17درصد بین 35 تا 44سال،سهدرصد بین 45 تا 54سال و دودرصد در سایر ردههای سنی بودهاند. بخش دیگر این نظرسنجی با این سوال بررسی شده است: «محدودیتهای اینترنت (در پی فضای اخیر جامعه) چه تاثیری بر بازار اشتغال ایران داشته است؟» جواب پاسخدهندگان به این سوال با موضوع بیشترین میزان کاهش نیاز به نیروی کار در بین گروههای شغلی مختلف بررسی شده و نتایج نشان میدهد: 46درصد از هشتهزار نفری که در این نظرسنجی شرکت کرده و در حوزه کاری دیجیتال مارکتینگ و سئو فعالیت میکردهاند، در محلهای کارشان با کاهش نیاز به آنها روبهرو شدهاند. 30درصد کسانی که در حوزههای ترجمه، تولید محتوا، نویسندگی و ویراستاری شاغل بودهاند، 30درصد شاغلان در حوزه فروش و بازاریابی در سطوح کارشناسی و مدیریتی و 30درصد شاغلان حوزه خدمات و پشتیبانی مشتریان هم شرایط مشابه داشتهاند. سوال دیگری که در این نظرسنجی مطرح شده، درباره تاثیر محدودیتهای اعمالشده بر اینترنت در دو ماه اخیر بر کار کارکنان یقهسفید بازار کار است؛ یعنی کسانی که با توجه به تخصصشان، حقوقی بیشتر از حقوق کارگری دریافت کرده اند. در این سوال، پاسخ کارکنانی که در سه پلتفرم تلگرام، اینستاگرام و لینکدین فعالیت میکردهاند، بررسی شده است. حدود 28درصد کسانی که در تلگرام کسبوکاری داشته یا فعالیت اقتصادی میکردهاند، گفتهاند در این دو ماه شغلشان را از دست دادهاند، 15درصد گفتهاند احتمال دارد به زودی شغلشان را از دست بدهند، حدود 20درصد گفتهاند با کاهش یا تعویق حقوق مواجه شده و 39درصد گفتهاند شرایط کاریشان تغییری نکرده است. 28درصد کسانی که در اینستاگرام مشغول به کار اقتصادی بودهاند، گفتهاند در این دو ماه شغلشان را از دست دادهاند، 19درصد گفتهاند احتمال دارد به زودی شغلشان را از دست بدهند، 18درصد گفتهاند با کاهش یا تعویق حقوق مواجه شدهاند و 37درصد گفتهاند شرایط کاریشان تغییری نکرده است. فیلترینگ بر کار متخصصانی که در لینکدین فعالیت میکنند هم تاثیر گذاشته است؛ 20درصد پاسخدهندگان به این نظرسنجی گفتهاند، در این مدت شغلشان را از دست دادهاند، 10درصد گفتهاند احتمال دارد به زودی شغلشان را از دست بدهند، 12درصد گفتهاند با کاهش یا تعویق حقوق مواجه بودهاند و 58درصد گفتهاند شرایط کاریشان تغییری نکرده است. نتیجهای که از این نمودار میتوان گرفت این است که طیف افرادی که بیشترین آسیب را دیدهاند، تازهکارها و تازهواردهای مشغول بهکار در اینستاگرام و تلگرام بوده و افرادی که در شبکه اجتماعی لینکدین فعالیت میکردهاند، کمتر آسیب دیدهاند.