زنان، سیگار و سرطان سینه: آمار انجمن سرطان آمریکا چه می گوید؟

1401/09/03 - 14:23 - کد خبر: 81350
سیگار کشیدن

نصر: خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی که قبل از 17 سالگی شروع به سیگار کشیدن کرده بودند، 24 درصد بیشتر گزارش شد. در مقابل آنهایی که استعمال سیگار را بین 17 تا 19 سالگی شروع کرده بودند، نسبت به افرادی که هرگز سابقه مصرف نداشتند 15 درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه بودند.

ببه گزارش نصر، سرطان سینه شایع ترین نوع سرطان و یکی از علل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان است. دیده شده که استعمال سیگار با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه در تعداد زیادی از گروه ها مرتبط است.
هرچند علت دقیق سرطان سینه تا به امروز ناشناخته است، اما برخی از عوامل خطر احتمال ابتلای فرد به سرطان سینه را افزایش می‌ دهند. با وجود آن که تعدادی از این فاکتورها نظیر ژنتیک یا سن قابل کنترل نیستند، اما می توان عوامل دیگری مانند استعمال سیگار را تغییر داد.
اثرات مصرف سیگار بر ریسک ابتلا به سرطان سینه
بر اساس منبع معتبر سازمان جهانی بهداشت (WHO)، سرطان سینه شایع ترین نوع سرطان و عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان میان بانوان در سراسر جهان است.
مشخص شده که سیگار می‌ تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. زیرا برخی از مواد شیمیایی موجود در محصولات تنباکو منجر به رشد سلولی کنترل نشده در بدن ما می شوند. هرچند سیگار به عنوان عامل مستقیم سرطان سینه در نظر گرفته نمی شود، اما استعمال آن در برخی افراد با خطر بالاتری در ارتباط است.
مطالعه ای مربوط به سال 2017 که از طریق ناشر بریتانیایی بایومد مرکزی قابل دسترسی است، سیگار را با خطر متوسط ​​​​اما رو به افزایش سرطان سینه در گروه های خاصی از بانوان مرتبط می داند، از جمله:
- زنانی که استعمال سیگار را در نوجوانی شروع کردند
- زنانی که قبل یا در زمان اولین قاعدگی خود شروع به سیگار کشیدن کرده اند
- زنانی که 1 تا 4 سال پس از اولین قاعدگی خود شروع به کشیدن سیگار کردند
- زنان با سابقه خانوادگی سرطان سینه که در هر زمانی از زندگی خود سیگار می کشیدند
- زنان در سنین باروری که ناقل جهش BRCA2 هستند
- زنانی که حداقل 10 سال سیگار می کشیدند
- زنانی که ظرف کمتر از 20 سال گذشته سیگار را ترک کرده بودند
- زنانی که بیش از 5 سال قبل از اولین بارداری کامل خود سیگار می کشیدند
- زنانی که بیش از پنج نخ سیگار در روز می‌کشیدند

آمارها
بر اساس برآوردهای انجمن سرطان آمریکا و سازمان جهانی بهداشت در سال 2020، 2.3 میلیون زن مبتلا به سرطان سینه تشخیص داده شدند که 685000 نفر از آنها بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.
در سال 2019، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ (CDC) طی مقاله ای شفاف سازی کرد که تقریبا 1 نفر از هر 5 بزرگسال آمریکایی (50.6 میلیون) در حال حاضر از محصولات حاوی تنباکو استفاده می‌ کند. سازمان جهانی بهداشت اضافه می کند که بیش از 80٪ از 1.3 میلیارد مصرف کننده دخانیات در سراسر جهان در کشورهای با درآمد کم و متوسط زندگی می کنند.
آمارهای تکمیلی به دست آمده از مطالعه ای در سال 2017 که توسط مجله تحقیقات سرطان سینه منتشر شده عبارت اند از:
- احتمال ابتلا به سرطان سینه در زنانی که در دوره‌ای از زندگی خود سیگار می‌ کشیدند، 14 درصد بیشتر از زنانی بود که هرگز سیگار نکشیده بودند.
- خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی که قبل از 17 سالگی شروع به سیگار کشیدن کرده بودند، 24 درصد بیشتر گزارش شد. در مقابل آنهایی که استعمال سیگار را بین 17 تا 19 سالگی شروع کرده بودند، نسبت به افرادی که هرگز سابقه مصرف نداشتند 15 درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه بودند.
- سیگار کشیدن برای بیش از 10 سال خطر ابتلا به سرطان سینه را تا 21٪ افزایش می دهد.
- میان زنانی که سیگار را ترک کرده بودند، خطر ابتلا به سرطان سینه در بانوانی که کمتر از 10 سال از ترک آنها می گذشت 28 درصد افزایش داشت.
- برای زنانی که سابقه خانوادگی سرطان سینه دارند، خطر ابتلا به این نوع سرطان در صورت شروع استعمال سیگار تا سن 20 سالگی 56٪ بالاتر بود.

اثرات سیگار بر درمان سرطان سینه
درمان های معمول سرطان سینه شامل موارد زیر هستند:
- عمل جراحي
- پرتو درمانی
- درمان بیولوژیکی یا دارو درمانی هدفمند
- هورمون درمانی
- شیمی درمانی
 در مجموع مشخص شده که استعمال سیگار می تواند عوارض درمان سرطان سینه را افزایش دهد. بر اساس یک بررسی در سال 2020 که از طریق کتابخانه دیجیتال ساینس دایرکت قابل دسترسی است، سیگار کشیدن طی پرتودرمانی سبب ایجاد عوارض زیر می شود:
- پاسخ ضعیف تر به درمان
- نرخ بقای 2 ساله ضعیف تر
-عود سرطان
- افزایش احتمالی حوادث قلبی عروقی مانند حمله قلبی، سکته مغزی یا نارسایی احتقانی قلب
این مطالعه همچنین اشاره می‌ کند که افراد سیگاری حتی اگر پرتودرمانی هم دریافت نکرده باشند، همچنان در معرض خطر عوارض مهمی‌ مانند مشکل در بهبودی پس از جراحی هستند.

اثرات استعمال سیگار غیرفعال بر سرطان سینه
سیگار کشیدن غیرفعال که به آن دود دست دوم نیز می‌ گویند، ترکیب دود ناشی از سوختن سیگار و همچنین دودی است که فرد طی بازدم خارج می ‌کند.
طبق گزارش CDC دود دست دوم حاوی بیش از 7000 ماده شیمیایی است. صدها مورد از این مواد شیمیایی سمی هستند و در این میان حدود 70 ماده می توانند باعث سرطان شوند.
طبق یک مطالعه در سال 2018 که از طریق مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است، رویارویی غیر فعال با دود سیگار خطر ابتلا به سرطان ریه و سینه را در زنان افزایش می دهد.
علاوه بر این در پژوهشی چینی مربوط به سال 2015 مشخص شد که ارتباطی قوی میان سیگار کشیدن غیر فعال و افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان یائسه وجود دارد.
انتهای پیام/

پژوهشیار