رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نشست خبری:

  آذربایجان شرقی در تامین دارو بی نیاز است/ دانشجوی بازداشتی نداریم

1401/08/30 - 08:23 - کد خبر: 81039
بهمن نقی پور باسمنجی

نصر: رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: آذربایجان شرقی در تامین دارو بی نیاز است.

به گزارش نصر، بهمن نقی پور باسمنجی در چهارمین نشست خبری خود با خبرنگاران اظهار داشت: تلاش می کنیم با برگزاری نشست های خبری و انتقال مشکلات به مسئولان به قول های خود جامه عمل بپوشانیم و با ارائه صحیح خدمات رسانی اعتماد مردم را جلب کنیم. قطعا در آستانه هفته بسیج خدمت رسانی صادقانه به مردم بهترین نوع بسیج است.
وی با بیان اینکه طبق آمار موارد خدمت رسانی در تمام شاخص ها در زمینه وزارت بهداشت، درمان در سیستم های استانداری، سازمان برنامه بودجه و سازمان مدیریت و برنامه ریزی دانشجویی، فرهنگی رو به رشد است ؛ اذعان داشت: با کسب رتبه های برتر با همت اساتید و دانشجویان در بخش های متعدد پیشرفت کرده ایم. دانشگاه علوم پزشکی تبریز در بخش بین المللی رتبه های برتری را کسب کرده است که نسبت به گذشته وضعیت رو به رشدی را شاهدیم.
 
وضعیت کرونا در استان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ادامه با اشاره به وضعیت کرونا در استان گفت: درحال حاضر ۶۲ نفر بیمار کرونایی در مراکز درمانی استان بستری هستند که 20 نفر از این بستری ها دربخش مراقبت های ویژه هستند و خوشبختانه  چند هفته ای است که فوت کرونایی ثبت نشده و با همت مردم این ارقام رو به کاهش است.
 
 وضعیت دارو در استان
وی در پاسخ به سوالی در خصوص تامین مواد اولیه و کمبود دارو پاسخ داد: در حوزه تامین دارو یک سری مشکلات وجود دارد که با اجرای طرح دارویار خدمات دارورسانی بیشتر شده است که در این طرح با هزینه ای که دولت متحمل شده دارو توزیع می شود.
نقی پور با بیان اینکه در یکی دو ماه اخیر با کمبود یک سری از داروها مواجه بوده ایم؛ افزود: ازجمله دلایل آن می توان به تحریم های موجود اشاره کرد که برخی از کارخانه های داروساز با مشکل  تامین مواد اولیه روبرو بوده اند و تولید دارو صورت نمی گرفت، از دیگر دلایل آن می توان به مشکلات زیرساختی برخی از کارخانه های داروسازی اشاره کرد، و برخی از این کارخانه ها  دارو را دپو می کردند، با  تغییر و تحولات در وزارت غذا و دارو این مشکلات کمتر شد تا جایی که تولید کنندگان دارو به صورت سه شیفت مشغول به کار هستند.
وی ادامه داد: وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با وارد کردن برخی از دارو ها از کشور های خارجی در صدد رفع کمبود دارو است . در مورد داروی بیماری های خاص نیز در سطح کشور کمبودهایی وجود دارد. در سطح استان در حوزه دارو کمبودی وجود ندارد زیرا هم کارخانه های سرم سازی و داروسازی در استان مستقر است و هم به دلیل مراجعه استان های همسایه سهمیه دارو نسبت به استان های دیگر بیشتر است و این روند رو به رشد مشکلات را کاهش می دهد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: همچنین با توجه به فعالیت واحد r&d  دانشگاه علوم پزشکی تبریز که بخش تحقیق و توسعه شرکت های دانش بنیان است منجر به همکاری دانشگاه علوم پزشکی با شرکت های داروساز جهت تولید داروهای کمیاب شده که این اقدام سهمیه استان در حوزه دارو را افزایش می دهد.
وی در خصوص تجهیزات پزشکی نیز اظهار داشت: شرایط موجود به گونه ای است که با شیوع کرونا تمام هزینه ها صرف نیازهای مصرفی بیماران کرونایی شده و تمام تجهیزاتی که از۱۰ سال پیش خریداری شده بود بیشتر از قبل مورد استفاده  قرار می گیرد که به جای آن می توانستیم برای خرید و جایگزینی تجهیزات پزشکی اقدام کنیم. با وجود این در حال حاضر به دلیل افزایش دستگاه ها در سطح استان میزان بیماران ارجاعی کاهش یافته است.
 
بدهی های دانشگاه علوم پزشکی تبریز

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز همچنین در پاسخ به سئوالی در خصوص بدهی های این دانشاه اظهار داشت: بدهی به شرکت های تجهیزات پزشکی به قدری زیاد بوده که توان خرید مجدد تجهیزات وجود نداشت اما اوایل سال ۱۴۰۱ بخش اعظم بدهی تسویه شد تا امکان همکاری شرکت های تجهیزات پزشکی جهت تامین نیازها فراهم شود و طبیعتا تهیه تجهیزات گران قیمت نیاز به زمان دارد تا به چرخه استفاده اضافه شود.
وی ادامه داد: آنفولانزا بیماری ویروسی است که مصرف آنتی بیوتیک کمکی به بهبود بیمار نمی کند. گاها تجویز از طرف پزشک و هم درخواست بیمار کاملا بیجا است. در صورت استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک  ویروس مقاوم تر و جهش یافته می شود که در نهایت آنتی بیوتیک تاثیر خود را از دست می دهد.
نقی پور در خصوص اجرای طرح دارویار نیز گفت: جهت جلوگیری از قاچاق دارو این طرح اجرا می شود؛ در روند اجرای این طرح قیمت دارو با سیستم بیمه ای افزایش نمی یابد بلکه قیمت برای بیمه گذار افزایش می یابد. در گذشته به دلیل بالا بودن هزینه داروی قاچاق شده سوپسیت دار و افزایش می یافت که منجر به بالا رفتن  قیمت آزاد دارو می شد. خرید دارو با استفاده از دفترچه بیمه می تواند از قاچاق دارو جلوگیری کند و حتی هزینه دارو هم کاهش می یابد.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش مطب‌های پزشکی در سطح شه تبریز توضیح داد: صدور مجوز مطب پزشکی بر عهده سازمان نظام پزشکی است اما در صورت بروز تخلف در حوزه سلامت استان، دانشگاه علوم پزشکی به عنوان متولی نظام پزشکی موظف به رسیدگی است به عنوان مثال معرفی آزمایشگاه جهت انجام آزمایشات لازم توسط پزشک یک تخلف است که با بررسی  بازرسین با متخلفین برخورد می شود.
نقی پور در خصوص سلامت روان جامعه توضیح داد: دانشگاه علوم پزشکی بخش هایی را در حوزه سلامت روان در سطح استان فعال کرده مانند ایجاد مراکز مشاوره، کارگاه های آموزشی و آموزش رسانه ای که جزء وظایف اصلی دانشگاه علوم پزشکی محسوب می شود.  در این راستا دبیرخانه شورای سلامت استان در استانداری فعال است که در طرحی با همکاری استانداری در سطح ادارات آموزش و پرورش، دستگاه های اجرایی و صدا و سیما در حال اجرا است.
وی در خصوص جهاد پزشکی نیز گفت: فعالیت های جهادی یکی از اساسی ترین اقدامات دانشگاه علوم پزشکی است، معاونت فرهنگی و دانشجویی در این زمینه اقدامات جهادی انجام می دهد و ارتباط مستقیمی بین بسیج دانشجویی با دانشگاه علوم پزشکی در سطح استان وجود دارد که  هر هفته با کمک رسانی به مناطق محروم  و کم برخورد با ایجاد بیمارستان صحرایی خدمات رسانی می شود و حتی در سطح شهر هم فعالیت هایی صورت میگیرد.
 
انتقال بیمارستان کودکان تبریز به خاوران
رئیس دانشگاه علوم پزشکی در خصوص انتقال بیمارستان کودکان به خاوران نیز ابراز داشت: بیمارستان مردانی آذر یکی از افتخارات استان است که در این بیمارستان ظرفیتی قریب به ۴۰۰ تخت قابل استفاده است که در حال حاضر حداقل ۳۰۰ کودک بستری دارد. دسترسی افرادی که از شهرستان ها اعزام می شوند راحت تر از زمانی است که بیمارستان در داخل شهر قرار داشت.
 وی ادامه داد: جهت رفع مشکل دسترسی، کلینیک کودکان داخل شهر از صبح تا شب برقرار است که در اوایل، شیفت شب درمانگاه برقرار بود ولی در حال حاضر با توجه به کاهش مراجعین، پزشکان شیفت شب به بیمارستان مردانی آذر انتقال یافتند.
وی ادامه داد: جهت خرید دستگاه های بخش دیالیز و پیوند مغز و استخوان برای بیمارستان مردانی آذر اقداماتی صورت گرفته است.
 
 دانشجوی بازداشتی نداریم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی تبریز مجوز گفتگو و تجمع دانشجویان را دارد و بیشترین همراهی با دانشجویان را این دانشگاه انجام داده و هیچ دانشجویی بازداشت نیست اما سه دانشجو خارج از دانشگاه و در سطح شهر بازداشت شده اند که با پیگیری های لازم آزاد شدند.
وی در پایان  گفت: در دوران پاندومی کرونا بدون همکاری رسانه که پل ارتباطی مهمی بین مردم و دولت است موفقیتی حاصل نمی شد زیرا رسانه مردم را به همکاری و واکسیناسیون گسترده ترغیب می کرد.
انتهای پیام/
 

پژوهشیار