عضو شورای عالی نظام پزشکی مطرح کرد؛

حوزه سلامت کشور نیازمند جراحی بزرگ و اساسی

1401/08/29 - 11:32 - کد خبر: 80967
اتاق عمل

نصر: عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که حوزه سلامت کشور نیاز به یک جراحی بزرگ و اساسی دارد؛ گفت: ماهانه بیش از ۸۰ میلیون خدمت از سوی جامعه پزشکی به مردم ارائه می شود و این در حالی است که ارائه دهندگان خدمات سلامت با مشکلات عدیده ای از جمله نبود تعرفه عادلانه و تورم و نوسانات ارزی مواجه هستند.

به گزارش نصر، یدالله سهرابی با بیان این مطلب اظهار کرد: پس از شیوع کرونا در کشور و کاهش بار مراجعات به مراکز درمانی، جامعه پزشکی علیرغم تمام جانفشانی‌ها با معضل تامین معیشت مواجه شد و با توقف بسیاری از اعمال جراحی الکتیو و محدود نمودن تعداد ویزیت بیمار در طول روز، بسیاری از همکاران توان تامین هزینه‌های زندگی خود را نداشتند.
وی افزود: یکی از دغدغه‌های اصلی جامعه پزشکی تعرفه‌های ناعادلانه و غیرمنطقی است که هر ساله بر سر تعیین آن بحث‌های زیادی صورت می‌گیرد، اما در نهایت آن چه از سوی هیات وزیران مصوب می‌شود، مورد رضایت همکاران واقع نمی‌شود زیرا هزینه‌ها و درآمدها با یکدیگر همخوانی ندارد.
عضو شورای عالی نظام پزشکی با تاکید بر این که نظام سلامت یکی از پرمراجعه‌ترین حوزه‌ها در کشور به جهت ارائه خدمت به مردم است، خاطرنشان کرد: نیازمند یک جراحی بزرگ و اساسی در این حوزه هستیم تا با وقوع حوادث غیرمترقبه و مسائلی از این قبیل نه مردم در تامین نیازهای سلامت خود و دریافت خدمات درمانی دچار چالش شوند و نه جامعه پزشکی به عنوان ارائه دهنده خدمت دغدغه تامین مواد مصرفی و تجهیزات پزشکی و همچنین تامین معاش خود را داشته باشد.
سهرابی با گریزی به مبحث الکترونیکی شدن خدمات سلامت بیان کرد: جامعه پزشکی همواره قانون‌مدار بوده و جزو اولین گروه‌هایی است که حاکمیت را در اجرای طرح‌های خود برای ارائه خدمات بهتر در حوزه بهداشت و درمان یاری می‌کند؛ اما همواره برای دریافت مطالبات خود دچار معضل است.
وی با اشاره به این که ماهانه بیش از ۸۰ میلیون خدمت از سوی جامعه پزشکی به مردم ارائه می‌شود؛ اظهار کرد: گروه‌های مختلف جامعه پزشکی برای ارائه خدمت به بیماران نیازمند تامین تجهیزات و اقلام مصرفی هستند که این امر متاثر از نوسانات ارزی و تورم موجود در جامعه است. از سوی دیگر افزایش قیمت حامل‌های انرژی، اجاره بها، افزایش حقوق و دستمزد و ... در تعیین تعرفه‌های خدمات سلامت لحاظ نمی‌شود و همکاران برای ادامه فعالیت‌های اقتصادی خود با عدم تامین نقدینگی مواجه هستند.
بنابر اعلام روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، وی افزود: سال های متمادی است که این موارد بیان می شود اما سیاستگذاران به آن توجهی نکرده و همواره جامعه پزشکی را مقصر می‌دانند؛ در حالی که پزشکان تافته جدا بافته از مردم نیستند و تمام مشکلات اقتصادی موجود در جامعه برای همکاران پزشک هم وجود دارد.
عضو شورای عالی نظام پزشکی یاد آور شد: سیاستگذاری های نظام سلامت و تعیین تعرفه خدمات پزشکی نیاز به جراحی بزرگ و اساسی دارد تا در سال‌های آینده گرفتار معضلات مزمن نباشیم.
انتهای پیام/

پژوهشیار