شاخص ارزی به نوسانات کاهشی ادامه داد:

فرود دلار در کانال ۳۵

1401/08/29 - 10:11 - کد خبر: 80948
دلار

نصر: نرخ شاخص ارزی در معاملات بازار آزاد روز گذشته در کانال ۳۵ هزار تومانی نوسانات کاهشی را پشت سر گذاشت‌ و به سطوح قیمتی ابتدای این کانال رسید. پس از نوسانات افزایشی نرخ دلار در هفته‌های گذشته، نهاد بازار‌ساز بانک مرکزی بسته حمایتی جدید خود از بازار ارز را رونمایی کرد و سبب کاهش نرخ اسکناس آمریکایی شد.

به گزارش نصر، به عقیده بسیاری از تحلیلگران بازار ارز تهران علاوه بر تسهیلگری‌های بانک مرکزی در راستای خرید ارز، اعمال سیاست‌های بازدارنده از سوی مقامات قضایی نسبت به فعالان فردایی بازار نیز در مسیر کاهش هیجانات ارزی تاثیر بسزایی داشته است.
در نهایت قیمت هر برگ اسکناس آمریکایی در معاملات عصر روز گذشته با حدود ۲۳۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز‌های پایانی هفته گذشته به رقم ۳۵ هزار و ۱۷۰ تومان رسید.
اما روز گذشته در سوی دیگر بازار یعنی در معاملات بازار متشکل که به معاملات رسمی نیز شهرت دارند قیمت شاخص ارزی نوسانات بسیار کم اما افزایشی را پشت سر گذاشت.
هر برگ دلار بازار متشکل در معاملات نخستین روز کاری هفته تا ساعت ۱۵ حدود ۶۵ تومان افزایش را نسبت به روز پیشین خود ثبت کرده و در رقم ۳۳ هزار و ۲۹۸ تومان معامله شد. گفتنی است که حجم معاملات روزانه این ارز در بازار متشکل نیز تا زمان مذکور ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تا ۱۴ میلیون دلار گزارش شد.
دیروز شنبه ۲۸ آبان ماه روند نرخ دلار در معاملات غیررسمی بازار تهران کاهشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی نخستین معاملات صبح شنبه خود را با حدود ۲۵۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه ۲۶ آبان در رقم ۳۵ هزار و ۱۵۰ تومان آغاز کرد.
در ادامه معاملات روز شنبه قیمت این ارز نوسانات چشمگیر دیگری از خود به جا‌ نگذاشت و در بازه قیمتی ۳۵ هزار و ۱۰۰ تا ۳۵ هزار و ۲۰۰ تومان به نوسان پرداخت.
سرانجام نیز در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدود ۲۳۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز‌های پیشین در سطح قیمتی ۳۵ هزار و ۱۷۰ تومانی از حرکت ایستاد و به فعالیت روزانه خود پایان داد. فعالان بازار واکنش‌های بانک مرکزی به نوسانات ارزی را عامل افت دمای معاملات این بازار می‌دانند.
پس از مشاهده نوسانات افزایشی در معاملات بازار آزاد، بازار‌ساز با هدف کنترل این نوسانات اقدامات تسهیل‌گرانه‌ای همچون معرفی بنگاه‌های معاملات ارزی جدید و ایجاد درگاه اینترنتی ثبت سفارش در معاملات رسمی را رقم زد.
در همین راستا بخش عمده‌ای از تقاضا‌های خرد جامعه به سوی معاملات توافقی تغییر مسیر داد و از تب و تاب معاملات ارزی کاسته شد.
با کاهشی شدن نرخ ارز در معاملات غیر‌رسمی در روز‌های گذشته، نرخ سکه نیز دچار نوسانات کاهشی شد و نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه هفته گذشته حدود ۶۰ هزار تومان کاهش یافت.
پیش از این نیز در روز پنج‌شنبه قیمت این فلز گران‌بها افت ۸۰ هزار تومانی را تجربه کرده بود و همین امر سبب شد تا فعالان بازار لقب افت پلکانی را به روند قیمت سکه در روز‌های اخیر بدهند. در نهایت قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در معاملات روز گذشته به رقم ۱۶ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان رسید.
انتهای پیام/

پژوهشیار