وزیر گردشگری در گفت و گو با رادیو بین المللی چین؛

ایران آماده مشارکت بیشتر در طرح یک کمربند یک جاده است

1398/09/09 - 14:29 - کد خبر: 8092
ایران، چین

نصر: وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران که به چین سفر کرده بود گفت: ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم مسیر راه ابریشم قدیم، آمادگی دارد در طرح یک کمربند - یک جاده مشارکت بیشتری داشته باشد.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، «علی اصغر مونسان» که به دعوت همتای چینی خود و به منظور شرکت در اجلاس تمدن های کهن به چین سفر کرده است در مصاحبه ای با رادیو بین المللی چین که امروز شنبه منتشر شد گفت: بسیاری از کشورهای حاضر در اجلاس تمدن های کهن در گذشته در مسیر جاده ابریشم بودند و این جاده که از ایران عبور می کرده یک مسیر بسیار مهم برای تجارت کشورهای آسیایی و اروپایی بوده است.

او گفت: علاوه بر موضوعات تجاری، جاده ابریشم موجب ایجاد ارتباط بین ملت ها و همین طور مردم با مردم و معرفی و انتقال فرهنگ ها بین کشورهای مسیر این جاده می شده است و جای خوشحالی است که رئیس جمهوری محترم چین با ابتکار یک کمربند و یک جاده به دنبال احیای مجدد جاده ابریشم هستند.

وی گفت که بنا به دعوت وزیر فرهنگ و گردشگری چین و برای حضور در اجلاس کشورهای تمدن کهن به چین سفر کرده است اما در کنار آن نیز هیاتی از فعالان گردشگری ایران در چین حضور یافته و نشست بسیار خوبی بین آژانس های گردشگری چین و ایران برگزار شد و توانستیم جاذبه های گردشگری ایران چه در بخش تاریخی و چه در بخش طبیعی را برای آژانس های گردشگری و همچنین مردم چین معرفی کنیم.

مونسان در مورد لغو روادید با چین نیز تصریح کرد: بنا بر برنامه ای که ما طراحی کردیم و با توجه به روابط نزدیک و خوبی که بین دو کشور وجود دارد و همچنین بازار بزرگ گردشگری چین، این کشور جزو کشورهای هدف گردشگری ما قرار گرفته است و برنامه جامعی را برای ارتقاء سطح گردشگری با کشور چین طراحی کردیم که اولین گام آن برداشتن روادید برای گردشگران چینی بود که حدود چهار ماه از آن می گذرد.

وی تصریح کرد اگر چه چهار ماه زمان بسیار کوتاهی است برای ارزیابی اثرات این کار، آمارهای ما نشان می دهد که روند رو به رشدی پیدا کرده است امیدوارم در پایان سال بتوانیم نتایج را به صورت عددی و با آمار اعلام کنیم.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنانش به معرفی آثار ثبت شده ایران در فهرست جهانی یونسکو پرداخت و گفت: ۲۴ اثر ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو داریم که دو مورد آنها شامل کویر لوت و جنگلهای هیرکانی جزو آثار طبیعی و ۲۲ اثر هم شامل آثار تاریخی در فهرست میراث جهانی هستند.

او با اشاره به اینکه بیش از ۳۴ تا ۳۵ هزار اثر ثبت شده ملی در ایران داریم که خیلی از آنها در انتظار ثبت در فهرست میراث جهانی هستند گفت: حدود یک میلیون پایگاه تاریخی شناخته شده و بیش از ۶۰۰ موزه فعال در ایران داریم که آثار تاریخی بسیار ارزشمندی در آنها در معرض دید گردشگران گذاشته شده است در بخش میراث ناملموس شامل آداب و رسوم مردم ایران هم ۱۳ اثر ثبت شده در فهرست جهانی داریم.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران در ادامه به تلاش های دولت ایران در زمینه حفاظت از میراث فرهنگی پرداخت و گفت: مجلس ایران قانونی به تصویب رسانده که از موضوع میراث فرهنگی پشتیبانی محکمی می کند. علاوه بر آن، میراث فرهنگی که پیشتر در سطح سازمان بود بتازگی با مصوبه مجلس به سطح وزارتخانه ارتقاء یافت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه چین در حال پیشرفت بسیار سریع است گفت: چین در حال حاضر یک کشور بسیار پیشرفته است و این روند همچنان ادامه پیدا می کند امیدوارم که ملت چین هر چه بیشتر روزهای بهتری را تجربه کنند امیدوارم این مسیر همچنان ادامه یابد و روابط بین ایران و چین هر چه بیشتر ارتقاء پیدا کند و ما بتوانیم تجربیاتمان را به یکدیگر منتقل کنیم و برای ساختن کشورهایمان و زندگی بهتر برای ملتهایمان به یکدیگر کمک کنیم و داشته هایمان را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم.

مونسان افزود: چین و ایران دو کشور دارای تمدن کهن هستند و در ساخت تمدن بشری نقش مهمی ایفاء کرده اند ظرفیتهای تاریخی و فرهنگی و مشترکات بسیار زیادی داریم بی شک دو ملت هم علاقه مندند هر چه بیشتر با تمدن یکدیگر آشنا بشوند.

انتهای پیام/

پژوهشیار