گزارش/

معابر تبریز در تسخیر وانت بارها

1401/08/28 - 10:37 - کد خبر: 80864
وانت بار

نصر: این روزها تبریز به شدت از سد معابرش توسط وانت‌بارهایی که برای فروش میوه و صیفی‌جات در میادین و معابر مختلف، توقف و راه بندان‌های شدیدی ایجاد می‌کنند، معذب است.

به گزارش نصر، اگر چه ترافیک‌های ممتد و وقت و بی وقت در تبریز به یکی از چالش‌های شهری تبدیل شده، ولی شاید با تغییر در برخی رویکردها و اتخاذ تصمیم‌های جدید بتوان از حجم این موضوع کاهش داد تا تردد شهروندان اندکی تسهیل یابد که ساماندهی تعداد پرشمار وانت بارهای فروش میوه و صیفی جات از مهم ترین آنهاست.
تجمع وانت بارها که حالا در هر نقطه از شهر دیده می‌شود، یکی از دلایل این ترافیک‌های طولانی است؛ سر چهارراهی شلوغ باشد یا کنار خیابانی باریک. در گوشه میدانی باشد یا سر کوچه ای. آنها همه جا بساط خود را پهن می کنند و انگار تمام شهر در تسخیر آنان است.
شاید در نگاه اول ازدحام وانت بارها و رشد قارچ وار آنها همراه با نگاهی ترحم آمیز باشد و نانی که از پس آن برای خانواده‌ای فراهم می‌شود ولی در واقعیت داستان خیلی متفاوت تر این ساده انگاری هاست. مافیای حضور آنها برای یک کف نان نبوده و ابعاد موضوع گسترده تر است.
همین موضوع حالا تبدیل به مطالبه شهروندان از مدیریت شهری شده است تا با برنامه ای مدون، بالاخره طرح ساماندهی وانت بارها را اجرا کند. طرحی که می تواند ضمن برچیدن بساط این مافیای گسترده از سطح شهر، از بار ترافیکی تبریز هم بکاهد.
جلال صادقی، شهروند تبریزی در این خصوص می‌گوید: محل زندگی ما در خیابان زبردست یا همان سالاری است و حالا چند سالی شده که وانت ها و طبق های فروش میوه و .... انگار به یکی از ارکان این خیابان تبدیل شده است. این در حالی بوده که خیابان های قدیمی و کم عرض شهر به دشواری می توانند انبوه خودروهایی که تردد می کنند را تحمل کنند و در این بین تسخیر بخشی از خیابان توسط وانت بارها مشکلات ترافیکی را دو چندان می کند.
او ادامه می‌دهد: مدیریت شهری تبریز باید برای برچیدن این خودروها وارد عمل شده و به طور جدی با این موضوع مقابله کند چرا که پایان دادن به این وضعیت عزم راسخی را طلب می کند.

۳۰۰ خودرو وانت در انحصار ۱۸ نفر
معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار تبریز چندی پیش در اظهار نظری قابل تامل گفت: طبق بررسی‌های دقیق در شهر تبریز بالغ بر ۵۰۰ دستگاه وانت‌بار در سدمعبر خودرویی وجود دارد که از این تعداد ۳۰۰ دستگاه متعلق به حدود ۱۸ نفر است.
جواد صدیقی در خصوص سدمعبر خودرویی در سطح شهر گفت: شهرداری تنها یکی از ارگان‌های دخیل در معضل شهری سدمعبر است. هماهنگی بیشتر صداوسیما، پلیس راهور، نیروی انتظامی، اتاق اصناف و بهزیستی و دیگر نهادهای مربوطه در موفقیت هرچه بیشتر حل سدمعبر موثر و الزامی است.
وقتی از موضوع مافیا و ابعاد گسترده چالش حضور وانت بارها در تبریز حرف می زنیم دقیقا از چه چیزی سخن می گوییم؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد زیادی از این خودروها تنها یک اتاقک بی حرکت هستند و این خودروهای بدون موتور توان حرکت ندارند. آنها شبیه مغازه هایی کوچک خودرویی با چهار چرخ هستند که ثابت و بی حرکت در گوشه و کنار شهر دیده می شوند.
وقتی از موضوع مافیا و ابعاد گسترده چالش حضور وانت بارها در تبریز حرف می زنیم دقیقا از چه چیزی سخن می گوییم؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد زیادی از این خودروها تنها یک اتاقک بی حرکت هستند و این خودروهای بدون موتور توان حرکت ندارند. آنها شبیه مغازه هایی کوچک خودرویی با چهار چرخ هستند که ثابت و بی حرکت در گوشه و کنار شهر دیده می شوند.
لیلا مهدوی از شهروندان خیابان حجتی تبریز است. او با بیان اینکه عمده خرید شهروندان این منطقه از همین وانت بارهاست، می‌گوید: سبزی و میوه و مایحتاج روزانه خود را از همین وانتی ها تهیه می کنیم چرا که دسترسی آنها راحت تر است و محصولات خود را با قیمتی پایین تر عرضه می کنند. در همه کوچه و خیابان های این منطقه حضور دارند.
مهدوی هم به موضوع ترافیک ناشی از این موضوع اشاره کرده و ادامه می‌دهد: مثلا غروب‌ها در میدان معلم باید ساعت‌های طولانی ترافیک را تحمل کنیم تا از سد وانت بارها عبور کنیم. شهرداری باید برای این موضوع تصمیمی جدی گرفته و اقدامی واقعی انجام دهد. باید صحبت های پراکنده و وعده های گاه و بی گاه به شکلی جدی و عملیاتی در سطح شهر دیده شود.
ارم یا عباسی فرقی ندارد هرجا که جمعیت زیاد باشد و قدرت خرید مردم پایین‌تر تعداد وانتی‌ها بیشتر می‌شود و برخی از مردم و ساکنان این محله‌ها نیز به این وضعیت عادت کرده‌اند.
در کنار این مردم اما بسیاری نیز از دست سد معبر و ایجاد آلودگی صوتی توسط وانت بارها ذله شده‌اند اما صدایشان به جایی نمی‌رسد. ایجاد ترافیک مشکل دیگری است که این وانت بارها باعث آن شده‌اند و بدون اهمیت به وضعیت خیابان‌ها به صورت دوبله وانت‌هایشان را نگه داشته‌اند و کسی هم نیست که بگوید بالای چشمتان ابروست.
جالب اینجاست بسیاری از همین سدمعبرکنندگان منطقه و خیابان خاصی را قرق کرده‌اند که اگر کسی به محدوده آنها وارد شود قطعا نزاع بزرگی رخ خواهد داد و کسی حق ورود به محدوده آنها را ندارد.
برخورد و ساماندهی با کسانی که نظم خیابان‌ها را به هم می‌ریزند یکی از درخواست‌های اصلی مردم است و راه‌اندازی مکان‌هایی که دستفروشان و وانت بارها بتوانند آنجا فعالیت کنند قطعا می‌تواند این مشکل را حل کند.

وعده شهردار برای ساماندهی وانت بارهای تبریز
شهردار تبریز چندی پیش در جلسه شورای شهر از آماده سازی طرح ساماندهی وانت بارها و اجرای آن در آینده نزدیک خبر داده بود.
یعقوب هوشیار در این خصوص گفت: از اولین روز فعالیت مدیریت شهری جدید، بنا به مطالبات شهروندان اقدام به بررسی کارشناسی معضل وانت‌بارها کرده و طرح آن را از شهریور آماده کردیم. شهرداری با مصادیق و فرد خاصی کاری ندارد و یک طرح کلی برای ساماندهی را اجرا خواهد کرد چون بنا داریم این معضل ریشه‌ای و زیربنایی حل شود.
به گفته او، با اجرای طرح ساماندهی وانت بارها، بخش اعظمی از معضل وانت‌بارها در شهر تبریز که خواسته شهروندان است، حل می‌شود.
حالا همه منتظر آغاز اجرای طرحی هستند که شاید یکبار برای همیشه پرونده این چالش شهری را ببندد و بساط مافیای وانت بارها را جمع کند. طرحی که امروز یکی از مطالبات شهروندانی است که از این موضوع به ستوه آمده اند.

وانت بارها به زیبایی بصری تبریز ضربه می‌زنند
البته معضل سد معبر وانت بارها در تبریز و تلاش برای رفع آن، محدود به شهرداری نیست و صدای تشکیلات قضایی استان را نیز درآورده است، به گونه ای که رئیس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی به تازگی اعلام کرد موضوع سد معبر و گسترش وانت بارها برای همه ما دغدغه است چراکه از نظر بصری وانت بارها به شهر ضربه می‌زنند و اکثر آنها فرد نیازمندی نیستند و در این زمینه باید جلسه‌ای با پلیس راهور و یگان امداد برگزار کنیم.
موسی خلیل اللهی بیان کرد: شهرداری ظرفیت بزرگی است و از تولد تا مرگ به طور ناخواسته ارتباط ما با شهرداری آغاز شده است و بنابراین همه در هر جایگاهی با خدمات شهرداری در ارتباط هستند، این ارتباط از طرفی فرصت است و از سوی دیگر تهدید که اگر اشتباهی داشته باشیم در قضاوت عمومی دچار چالش هستیم.
وی با اشاره به موضوع حمل و نقل بیان کرد: آذربایجان‌شرقی از حیث تصادفات فوتی و جرحی دارای رتبه نخست است که باید شهرداری، پلیس، بیمه و دادگستری برای کاهش این مشکلات و آمار طی جلسه مشترک برنامه ریزی داشته باشیم.
انتهای پیام/

پژوهشیار