بخشداری باسمنج پس از 19 ماه:

بخشداری باسمنج، از َسردخانه تا بهداری!

1401/09/01 - 08:34 - کد خبر: 80856
متفرقه

نصر: فرماندار شهرستان تبریز گفت: در زمان تصویب بخشداری، شورا و شهرداری باسمنج قبول کرده اند که با بخش شدن این منطقه آماده اند تا ساختمان بخشداری را نیز تامین کنند. 

به گزارش نصر، 19 ماه از تصویب بخش باسمنج می گذرد، بخشی که با اعتراضات گسترده ای همراه بوده و بدون طی کمترین مراحل مطالعات علمی و امکان سنجی و رضایتمندی ساکنان منطقه و بدون اطلاع مردم باسمنج و روستاهای اطراف و تنها به درخواست چند تن از اعضای شورای شهر باسمنج به منظور حفظ موقعیتشان در  شورا و همراهی یکی از نمایندگان مجلس و فرماندار سابق تبریز، به صورت کاملا چراغ خاموش تصویب گردید. 
بخشداری اولین حضورش را درمحل یک سردخانه با پول شهرداری باسمنج که خود به شدت از کمبود بودجه رنج می برد آغاز نمود  و اکنون در مرکز بهداشت این شهر مشغول فعالیت است. 
مرکز بهداشتی که در روزگاران گذشته بسیار فعال بوده و عمل های جراحی ریز در آن جا انجام می‌شد!
همان مرکز خدمات درمانی که اکنون با بخش شدن منطقه و مراجعه ی  مردم روستاها به آن برای دریافت  خدمات درمانی؛ فعالیتش  فقط به  تزریقات و خدمات سطحی رسیده است، چنان چه اغلب شهروندان باسمنجی از این موضوع گلایه های زیادی داشته و از این وضعیت راضی نیستند، بهتر است متولیان دانشگاه علوم پزشکی استان و مرکز بهداشت شهرستان تبریز سری به این شهر زده و از مشکلات درمان و بهداشت منطقه با خود  مردم و نه با مسئولین، گفتگو کنند و به درد ولی نعمتان جامعه برسند!
 از زمانی که بخشداری  در منطقه باسمنج مستقر شده است هر روز مشکلات این منطقه زیاد و زیاد تر مي شود. 
اهالی همه روستاها معترض به این تصمیم دولت هستند، به غیر از اعضای شورای بخش و شورای شهر باسمنج که ادعا می کنند می توانند حریم 28 برابری قبلی شهر را برگردانند، ساکنان منطقه  راضی به بخش نبوده و از این بابت  ناخرسند هستند.
از سویی شورای شهر باسمنج در راه پایتخت و مذاکره و لابی گری ها برای گرفتن حداقل حریم هستند تا شاید  بتوانند از این طریق و کسب درآمد به شیوه برزن ها خود را برای انتخابات آینده آماده کرده و جایگاهشان را در دور هفتم تمدید کنند! 

درمانگاه تبدیل به بخشداری نشده است
"احمد مردی" رییس مرکز بهداشت شهرستان تبریز در گفتگو با نصر گفت: نگاه ما این است که در باسمنج به مردم خدمت کنیم و این خدمت را در قالب مرکز جدید ادامه می دهیم. 
وی در پاسخ به سوال نصر گفت: درمانگاه تبدیل به بخشداری نشده است؛ این محل از طرف فرمانداری اعلام نیاز شده بود که با توجه به اینکه بخشداری در باسمنج مستاجر است می خواهیم از مرکز بهداشت استفاده کنیم.
وی ادامه داد: مرکز شبانه روزی در همان محل قبلی مستقر خواهد بود، باتوجه به اینکه چندین اتاق خالی داشتیم دانشگاه علوم پزشکی با موضوع استقرار بخشداری در بخشی از درمانگاه موافقت شد.
وی با بیان اینکه هیچ خدمت درمانی در باسمنج تعطیل نشده است، گفت: طبق قانون این محل فضای دولتی است و می‌توان در اختیار دیگر ارگان دولتی گذاشت. 
مردی اظهار داشت: در نامه فرمانداری آمده است که باتوجه به اینکه محلی را برای ساختمان بخشداری باسمنج در نظر گرفته ایم بهتر است تا زمان ساخت ساختمان جدید بخشداری موقتا در آن جا استقرار یابد، با این اتفاق بخشداری نیز متحمل هزینه اجاره نمی‌شود و موقتا در آن جا استقرار می یابد.

چراغ سبز شورا برای ساختمان بخشداری 
"علی جعفری آذر" فرماندار شهرستان تبریز در این رابطه توضیح داد: زمانی که بخشداری در باسمنج مستقر شد شورای شهر و شهرداری باسمنج محلی را اجاره کرده بودند تا بخشداری در آن جا مستقر شود.
وی ادامه داد: در اکثر جا ها برای چنین مسائلی شهرداری ها به دولت کمک می کنند که البته دولت نیز به شهرداری ها حمایت هایی دارد که در باسمنج هم حمایت هایی از شهرداری باسمنج بابت پرداخت اجاره بهای بخشداری داشته است، در آن زمان شورا و شهرداری باسمنج قبول کرده اند که با بخش شدن این منطقه حاضرند تا ساختمان بخش را نیز تامین کنند. 
وی در رابطه با اینکه مرکز بهداشت به بخشداری تبدیل شده است، گفت: با توجه به اینکه در آن بخش فعلا ساختمان دولتی برای بخشداری وجود نداشت، به علوم پزشکی نامه نوشته و از آن ها خواستیم با توجه به اینکه چند اتاق در آن جا خالی بود از آن ها استفاده کنیم که موافقت شده است، با این کار توانستیم هزینه های شهرداری باسمنج از بابت اجاره بهای ساختمان بخشداری را بکاهیم.
گزارش نصر می افزاید؛ اهالی منطقه خواستار شده اند در شرایط فعلی که تاسیس بخشداری باسمنج مورد اقبال ساکنین  منطقه قرار نگرفته و به غیر از تحمیل هزینه به شهروندان و شهرداری باسمنج، کمترین تغییری در منطقه  ایجاد نکرده و  روند توسعه ی منطقه و تبریز را سد نموده  است این تاسیس ضرورت خود را از دست داده و لزوم  باز نگری در این تصمیم احساس می شود، از طرفی در آخرین سفر وزیر کشور به تبریز وی صراحتا اعلام کرده بود که  در زمینه الحاق شهر باسمنج به کلانشهر تبریز باید از مردم نظر خواهی شود، موضوعی که تا این لحظه انجام نشده است. 
گزارش نصر در پایان اضافه می کند؛ نوزاد نارسی که توسط عده ای بی اطلاع از امکانات و موقعیت منطقه، با روش سزارین متولد شده و نام‌بخش باسمنج بر آن نهادند اکنون خود سد راهی برای بهبود رفاه شهروندان باسمنجی شده است و وسعت کلانشهر تبریز را هم‌به شدت تحدید کرده است؛ فرماندار قبلی تبریز هم بعنوان‌نماینده دولت در آن مقطع هیچ توجیه قانع کننده ای به افکار عمومی  ارائه نداد و اکنون بدلیل عدم‌تامین هزینه های محل قبلی، بخشداری به مرکز بهداشت باسمنج نقل مکان کرده است و این‌درحالی است که  اهالی به شدت نیازمند دریافت خدمات بهداشتی وسیع از این مرکز  هستند.
انتهای پیام/

پژوهشیار