شهردار تبریز؛

«کیسه‌کشی و دلّاکی» دستاورد اقتصاد و دیپلماسی شهری تبریز

1398/09/09 - 12:54 - کد خبر: 8069
کیسه کشی

نصر: ایرج شهین‌باهر طی سخنانی که چند روزی است در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود، از احیاء مشاغل سنتی سخن گفته اما از میان ده‌ها حرفه سنتی و فراموش‌ شده تبریز گفته «بیایید پیشه دلاکی و کیسه‌کشی را احیا کنیم!»

به گزارش نصر به نقل از فارس، ایرج شهین‌باهر طی سخنانی که چند روزی است در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود، از احیاء مشاغل سنتی سخن گفته اما از میان ده‌ها حرفه سنتی و فراموش‌ شده تبریز گفته «بیایید پیشه دلاکی و کیسه‌کشی را احیا کنیم؟!»

در این وانفسای اقتصادی و اجتماعی کشور، معلوم نیست این حرف را باید به حساب راهبرد اقتصادی شهردار یک کلان‌شهر بگذاریم، یا به حساب شوخی میان‌ وعده در یک جلسه رسمی، یا دست‌انداختن برنامه‌های اشتغال.

 

قطعاً کیسه‌کشی و دلاکی، یک شغل شریف و سنتی در فرهنگ کشورمان است.

این پیشه از دیرباز در میان مردم محترم بوده و به‌ هیچ‌‌عنوان، وجهه دون و قبیح نداشته‌است. اما در شرایطی که جوانان نخبه و تحصیل‌کرده مملکت، برای یک شغل با حقوق بخور و نمیر، صبح تا شب به هر دری می‌زنند، چنین پیشنهاداتی تنها نمک به زخم بیکاری جوانان می‌گذارد.

 این در حالی است که استخدام فامیلی اقوام، خویشان و نزدیکان در شهرداری تبریز، هر روز نقل محافل است

.

شهین‌باهر همچنین گریزی هم به حرفه کیسه‌کشی در سایر کشورها زده‌ است.

شهردار تبریز که ظاهراً خاطرات پرباری از این سفرها دارد، از کیسه‌کشی و دلاکی در ترکیه و اروپا با آب‌ و تاب، یاد می‌کند و می‌گوید: ترکیه با همین شغل کیسه‌کشی، در هتل‌های پنج‌ ستاره اروپا حمام‌ ترک ایجاد کرده‌ است.

الگوبرداری از راهکارهای موجه کشورهای مختلف، عیب چندانی ندارد، اما عجیب است که از میان ده‌ها شاخص شهری نظیر خدمات شهری، حاشیه‌نشینی، آسفالت و فضای‌سبز که در ترکیه و کشورهای همسایه، سرآمد است، شهردار تبریز از «جان‌سوتماخ» به عنوان یکی از راهکارهای اشتغال و اقتصاد و دیپلماسی شهری تبریز و ترکیه یاد می‌کند.

انتهای پیام/

پژوهشیار