گزارش نصر از نحوه برداشت گل زعفران در شهرستان مرند:

مظلومیت طلای سرخ مرند در سایه بی توجهی مسئولین / پتانسیل بالقوه زعفران مرند برای صادرات به اقصی نقاط جهان

1401/08/24 - 17:46 - کد خبر: 80616
زعفران

نصر: متاسفانه مشکلات زیادی در کشت و برداشت زعفران داریم، مسئولین همیشه برای بازدید می آیند و عکس می گیرند! تاکنون هیچ کمکی برای ما نداشته اند، مشکل تسهیلات، بازاریابی محصول و مشاوره در این حوزه نیاز تمامی زعفران کاران منطقه است که متاسفانه مسئولان در این زمینه کمکی نکرده اند.

به گزارش نصر، دوازدهمین تور رسانه‌ای سازمان جهاد کشاورزی استان به همت روابط عمومی این سازمان با حضور دو روزه اصحاب رسانه عصر دیروز دوشنبه آغاز شد. 
سطح زیر کشت زعفران در سال جاری ۴۰۲ هکتار و میزان تولید ۱/۹ تن برآورد می گردد، علی رغم اینکه متوسط عملکرد در واحد سطح استان ۴/۶ کیلو گرم می باشد، بیشترین سطح زیر کشت زعفران در استان در شهرستان‌های مرند، میانه و اهر واقع شده است. 
شهرستان مرند با دارا بودن ۲۲۲ هکتار سطح زیر کشت و تولید ۱۱۰۰ کیلو گرم زعفران در سال رتبه اول را به خود اختصاص داده است. قیمت گل تر زعفران در حال حاضر ۵۰۰-۴۵۰ هزارتومان می باشد و قیمت هر کیلو زعفران خشک ۶۰-۵۵ میلیون تومان تخمین زده می شود. 
سطح زیر کشت زعفران در کشور 121 هزار هکتار می باشد و استان آذربایجان شرقی با دارا بودن ۰/۳ درصد سطح زیر کشت کشور، حائز رتبه ۱۱ است.
پیازهای مورد نیاز جهت توسعه زعفران از استان خراسان و شهر بناب مرند (جهت استفاده خود شهرستان) تامین شده است. 
میزان مصرف پیاز ۱۰-۷ تن در هکتار می باشد و نیاز آبی زعفران ۳۵۰۰-۳۰۰۰ متر مکعب در هکتار بوده و آبیاری آن معمولا" زمانی است که سایر محصولات باغی و زراعی به مصرف آب نیازی ندارند.  


 
"محمد باقر بی پرور" مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان در ابتدای این بازدید در جمع خبرنگاران گفت: در کل استان 2 هکتار مزرعه زعفران داریم که نزدیک به دو تن محصول برداشت می کنیم.
وی ادامه داد: کشت زعفران در استان ما حدود 12 سال پیش آغاز شده است.
بی پرور با اعلام اینکه این محصول یکی از محصولاتی است که کمترین مصرف آبی را دارد، گفت: شهرستان مرند با 22 هکتار رتبه اول کاشت زعفران را دارد که هر ساله در حال توسعه است.
وی در ادامه افزود: خراسان جنوبی، شمالی و رضوی بیشترین تولید زعفران در کشور را دارند. 
بی پرور اظهار داشت: متاسفانه زعفران کاران ما در حوزه فرآوری مشکل دارند، زعفران استان ما در مشهد با هزینه بالایی خرید و فروش می شود، چرا که مرغوبیت و خالصی آن نسبت به آب و هوای منطقه متفاوت است. 
وی خاطرنشان کرد: بسته بندی این محصول در شهرستان مرند آغاز شده است، در بحث صادرات مشکلاتی داریم، زعفران این شهرستان به اروپا بنام دیگر کشورها با بسته بندی خاصی صادر می‌شود.
 
 


"میر عین اله طیب" پیرمرد مرندی بود که مدعی شد برای اولین بار به استان زعفران آورد و کشت آن را با کمک دوستی که از مشهد داشت آغاز کرد.
وی با بیان اینکه امسال توانسته است 8 کیلو برداشت داشته باشد، گفت: از 70 کیلو گل زعفران تنها یک کیلو گرم زعفران بدست می آید. 
وی در ادامه به مشکلات زعفران کاران اشاره کرد و افزود: متاسفانه مشکلات زیادی داریم، مسئولین همیشه برای بازدید می آیند و عکس می گیرند! تاکنون هیچ کمکی برای ما نداشته اند، مشکل تسهیلات، بازاریابی محصول و مشاوره در این حوزه نیاز تمامی زعفران کاران منطقه است که متاسفانه مسئولان در این زمینه کمکی نکرده اند. 
طیب گفت: هزینه و حق الزحمه نیروی کاری که در این زمین مشغول برداشت هستند به سختی در می آید و سود کمتری داریم. 
وی در پایان گفت: در حوزه صادرات هیچ فعالیتی نداریم و در مسئله بسته بندی با مشکل روبه‌رو هستیم.
انتهای پیام/

پژوهشیار