خبر/

تاکید معاون اول قوه قضاییه بر پاسخگویی به افکار عمومی در پرونده‌های قضایی

1401/08/24 - 14:06 - کد خبر: 80590
محمد مصدق

نصر: معاون اول قوه قضاییه گفت: ارائه گزارش درباره نحوه پیگیری پرونده‌های قضایی به صورت موثر در افکار عمومی باید انجام شود؛ بسیاری از افراد بیش از ۱۰ درصد اقدامات قوه قضاییه با خبر نیستند و فکر می‌کنند که قاضی صبح می‌آید و ظهر به خانه می‌رود و سختی‌ها و مشکلات شغل قضاوت را درک نمی‌کنند.  

به گزارش نصر، حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق در چهارمین جلسه قرارگاه پیگیری تدابیر و رهنمودهای هشت‌گانه مقام معظم رهبری در قوه قضاییه افزود: در مورد پرونده‌ها و موضوعات مهم دو وظیفه پیگیری و اقدام قانونی و قضایی تا حصول نتیجه و اطلاع رسانی صحیح به مردم در مورد اقدامات را برعهده داریم.
وی با بیان اینکه پیگیری پرونده‌های مهم تا حصول نتیجه، یکی از فرامین رهبر انقلاب در جلسه هفتم تیر سال جاری بود، اظهار کرد: از مدت‌ها قبل به دنبال این بودیم تا ارائه گزارش درباره نحوه پیگیری پرونده‌های قضایی به صورت موثر در افکار عمومی انجام شود.
مصدق تصریح کرد: به صورت کلی اطلاع رسانی برای مردم برای اینکه از وضعیت دستگاه عدلیه آگاه شوند، مطلوب نیست باید راهکار اجرایی مناسبی برای تقویت اطلاع رسانی در نظر گرفته شود.  
معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: همکاران ما پرونده‌های بسیار حجیم و مهمی رسیدگی می‌کنند که در مواردی آرای صادره تأثیر بسیار زیادی دارد و ما باید مبنا و راهکاری را پیدا کنیم تا مردم بدانند که قضات دستگاه قضایی چه میزان زحمت می‌کشند.  
وی افزود: اگر به دادگاه‌ها و دادسراها مراجعه کنیم با حجم انبوهی از پرونده‌های بسیار مهم مواجه خواهیم بود و قضات شبانه‌روز کار می‌کنند؛ بنابراین باید به دنبال این باشیم که چگونه می‌توانیم بابت عملکرد قوه قضاییه برای مردم آگاهی‌سازی کنیم.  
مصدق تصریح کرد: بسیاری از افراد بیش از ۱۰ درصد اقدامات قوه قضاییه با خبر نیستند و فکر می‌کنند که قاضی صبح می‌آید و ظهر به خانه می‌رود و سختی‌ها و مشکلات شغل قضا را درک نمی‌کنند.  
وی افزود: اطلاع رسانی اقدامات دستگاه قضایی باید به صورت خاص و عام انجام شود یعنی برای پرونده‌های خاص به صورت اختصاصی اطلاع رسانی جداگانه صورت گیرد و برای عموم اقدامات نیز باید به صورت کلی برنامه‌ریزی برای اطلاع رسانی انجام شود.  
معاون اول قوه قضاییه اضافه کرد: رسانه درباره ارائه گزارش و ارتباط گیری با افکار عمومی باید در جریان فرایند رسیدگی به پرونده‌ها قرار گیرد.
 
اطلاع رسانی پرونده‌های مهم، صحیح و دقیق انجام شود
آزاد ابراهیم زادگان رئیس مرکز رسانه قوه قضاییه با اشاره به اینکه مهمترین مسئله رسانه‌ای برخورد با افکار عمومی و احساس رضایت از قوه‌ قضاییه است، افزود: تفکر بر این است که در مورد این موضوع مشکلات اساسی وجود دارد که باید به نحو مقتضی حل شود.  
وی افزود: درباره پرونده‌های ذهنی مردم در حوزه قضا، پرونده‌هایی وجود دارد که در رابطه با آنها کامل شفاف سازی نشده است یا اینکه پرونده‌ای مختومه یا باز مانده اما نتیجه این رسیدگی‌ها به طور صحیح اطلاع رسانی نشده است بنابراین ممکن است در ذهن مردم باز باشد و باید اطلاع رسانی پرونده‌های مهم، صحیح و دقیق انجام شود.  
ابراهیم زادگان تاکید کرد: باید به مردم بگوییم که اختتامیه پرونده به چه صورت بوده و خروجی آن چیست.  
رئیس مرکز رسانه قوه قضاییه ادامه داد: توضیح پرونده‌ها برای مردم کار سختی است، تشکیلات مرکز رسانه در قوه قضاییه از سال ۹۷ ابلاغ شده است و تا قبل از این سال مسئول متمرکز در قوه ‌قضاییه در حوزه رسانه نداشتیم.  
وی افزود: رسانه در ارائه گزارش و در رابطه با ارتباط گیری با افکار عمومی باید در فرایند پرونده قرار گیرد تا در ادامه بتواند در این راه اطلاع رسانی کند.  
ابراهیم زادگان با بیان اینکه در زمینه رسانه موضوعی داریم به نام پیوست رسانه‌ای که قبل از وقوع، خبر را بیان می‌کند، گفت: اگر فرایند را طی نکنیم به صورت قطع نمی‌توانیم اطلاع رسانی درست انجام دهیم.  
در پایان این نشست مصوب شد که ظرف دو هفته وضعیت پرونده‌های مهم در کل کشور رصد و آمار این پرونده‌ها استخراج و سازوکار مدیریت و نظارت و پیگیری در داستانی کل کشور و معاونت اول ایجاد شود همچنین مقرر شد در هر دادگستری استان یک شورای مدیریت برای پیگیری موضوعات و پرونده‌های مهم تشکیل و با ایجاد ساز و کار مشورتی علمی، این قبیل پرونده‌ها پیگیری و بر اساس دستورالعمل‌های مصوب رئیس قوه قضاییه، اطلاع رسانی انجام شود.
ایجاد سامانه های الکترونیکی مناسب برای راهکار و پایش پرونده‌های مهم و موضوعات تأثیرگذار بر افکار عمومی و مصادیق آنها از دیگر مصوبات قرارگاه بود همچنین مقرر شد، شیوه‌نامه خاص اطلاع‌رسانی این قبیل موضوعات ظرف دو هفته آینده ایجاد شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار