گزارش/

کمبود تخت بیمارستانی چالش بخش سلامت آذربایجان شرقی

1401/08/24 - 12:01 - کد خبر: 80568
کادر درمان، ویروس کرونا

نصر: آذربایجان شرقی به عنوان قطب درمان و آموزش پزشکی در منطقه شمال غرب کشور و اهمیت آن برای خدمات دهی به جمعیت فرا استانی، با کمبود تخت‌های بیمارستانی مواجه است که در صورت بی‌توجهی به آن، بخش سلامت این منطقه را به چالش می‌کشد.

به گزارش نصر، هم اکنون تعداد ۴۳ بیمارستان دولتی و غیردولتی با بیش از هشت هزار تخت برای جمعیت چهار میلیون نفری آذربایجان شرقی فعال است و به گفته کارشناسان امر و مسئولان حوزه بهداشت و درمان، این رقم برای مردم استان می تواند قابل قبول باشد، اما وقتی خدمات درمانی استان برای جمعیت بالغ بر ۱۰ میلیون نفری منطقه شمال غرب تعریف شده است، آمارهای مزبور به هیچ عنوان کفاف نمی کند و باید در اسرع وقت نسبت به توسعه مراکز درمانی، ایجاد بیمارستان های جدید و افزایش تخت ها اقدام شود.
بر همین اساس هم اکنون با توجه به گستردگی خدمات درمانی و بهداشتی آذربایجان شرقی و به خصوص کلانشهر تبریز به بیماران استان های آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان و حتی کشورهای همجوار و همسایه همچون جمهوری آذربایجان، جمهوری خودمختار نخجوان، ارمنستان و بخش های شمالی ترک و کردنشین عراق، لزوم توسعه و تجهیز مراکز درمانی بیش از پیش ضروری به نظر می رسد.
با توجه به هزینه های کلان در بخش سلامت که بنا به گفته کارشناسان ایجاد و تجهیز یک تخت بیمارستانی بالغ بر ۲ میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد، از هم اکنون باید دولت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدامات مقتضی و عاجل برای افزایش تخت های بیمارستانی آذربایجان شرقی اتخاذ کند تا در سال های آینده و احتمال بروز انواع بیماری ها و تغییر و تحولات حوزه پزشکی با مشکلات عدیده و انباشته شده مواجه نشویم.
بدون تردید هر گونه هزینه در بخش سلامت و درمان برای آذربایجان شرقی در حقیقت به نوعی سرمایه گذاری برای ارتقای سطح بهداشتی جامعه، رونق اقتصادی منطقه، توسعه گردگشری سلامت و افزایش درآمدهای کشور را به دنبال خواهد داشت.


 رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز: کمبود تخت های بیمارستانی آینده بخش سلامت منطقه را به مخاطره می اندازد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی با توجه به گستردگی و خدمات‌دهی بخش سلامت آن به استان‌های همجوار، به شدت با کمبود تخت‌های بیمارستانی مواجه است، اظهار داشت: این کمبودها بدون همراهی و همکاری دولت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و استانداری آذربایجان شرقی جبران نمی شود و باید همه پای کار بیایند تا در سریع ترین زمان ممکن این مشکل حل و فصل شود.
بهمن نقی پور از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی درخواست کرد در تخصیص بودجه لازم برای رفع این مشکل پیشقدم شوند.
وی کمبود تخت بیمارستانی و تجهیزات بیمارستانی را جزو چالش های اصلی حوزه بهداشت و درمان آذربایجان شرقی برشمرد و افزود: متاسفانه این کمبودها در تمامی شهرستان های ۲۱ گانه استان وجود دارد که در آینده این حوزه مهم امنیت سلامت شهروندان را به مخاطره خواهد انداخت.
وی ابراز امیدواری کرد با حمایت های دولت و مجلس شورای اسلامی، ردیف بودجه ای مشخص برای تعمیرات تجهیزات بیمارستانی و خرید تجهیزات جدید برای آذربایجان شرقی در نظر گرفته شود.
نقی پور خواستار توجه بیش از پیش دولت و مجلس شورای اسلامی به تخصیص بودجه ویژه در حوزه بهداشت و درمان به منظور اثرگذاری در کاهش بار بیماری ها شد و ادامه داد: ارتقای خدمات حوزه بهداشت و درمان در مناطق محروم به عنوان یکی از اصلی ترین دغدغه های دانشگاه علوم پزشکی تبریز است که باید توسط دولت و مجلس پیگیری جدی شود.
وی با اشاره به اینکه طبق برنامه ریزی های صورت گرفته تمام تلاش دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حوزه بهداشت متمرکز بر کاهش بیماری هاست، اضافه کرد: اما متاسفانه تخصیص بودجه به این حوزه متناسب با فعالیت صورت گرفته نبوده و برنامه ریزی های کلان کشوری درمان محور بوده و رفع این مشکل نیازمند توجه ویژه به حوزه بهداشت در سیستم برنامه ریزی و بودجه ریزی های کلان کشوری است.
نقی پور اظهار داشت: با توجه به تعدد مراکز بهداشتی در شهرستان های آذربایجان شرقی و مراجعه مردم منطقه شمالغرب به این مراکز، انتظار می رود دولت و وزارتخانه همراه با مجلس شورای اسلامی در این خصوص پیش قدم بوده و در راستای تخصیص اعتبارات ملی برای رفع مشکلات حوزه بهداشت ما را همراهی کنند.
وی نوسازی، بهسازی و مرمت بیمارستان ها و مراکز درمانی کلانشهر تبریز را نیازمند همکاری و مساعدت شورای اسلامی شهر و شهرداری دانست و ضمن تاکید بر همکاری دو جانبه بین مدیریت شهری و دانشگاه علوم پزشکی، اضافه کرد: حفظ سلامت انسان ها و شهروندان یکی از اساسی ترین ارکان زندگی بشریت به شمار می رود و در این راستا شورای شهر و شهرداری مهمترین یاوران دانشگاه علوم پزشکی در حوزه سلامت به شمار می روند.
نقی پور با بیان اینکه با کمک همدیگر می توان برای سلامتی مردم اقدامات مفیدی انجام داد، افزود: مشکل اصلی ما در برخی از شهرک‌های جدید این است که زمین کافی برای امر بهداشت و پیشگیری پیش‌بینی نشده است که باید مسوولان شهری برای ساخت، نوسازی و بازسازی بیمارستان‌های شهر به دانشگاه علوم پزشکی کمک کنند.
وی فرسودگی ساختمان ها و خرابی تدریجی دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی را از دیگر چالش‌ها و مشکلات مهم بخش سلامت آذربایجان‌ شرقی برشمرد و گفت: با توجه به اینکه در سال های متمادی گذشته از این تجهیزات و لوازم پزشکی و بیمارستانی به طور مداوم استفاده شده است، مشمول مرور زمان شده و اغلب آنها عمر مفید خود را طی کرده اند که این امر مشکلات محوری برای بخش سلامت آذربایجان شرقی ایجاد کرده است.
نقی پور با بیان اینکه دستگاه های فوق هم اکنون به دوران فرسودگی خود نزدیک شده اند، اظهار داشت: کمبود اعتبارات و منابع مالی به همراه بدهی های دانشگاه علوم پزشکی تبریز، امکان هر گونه خریدهای جدید و گران قیمت در اسرع وقت را سلب کرده است.
وی با اشاره به نوسانات بسیار بالای قیمت انواع دستگاه ها و تجهیزات پزشکی طی چند سال اخیر، یادآور شد: دستگاه ۴۰۰ میلیون تومانی چند سال اخیر هم اکنون باید به قیمت هفت تا هشت میلیارد تومان خریداری شود که این روند رشد قیمت ها با توجه به منابع بسیار محدود مالی دانشگاه، هر گونه اقدام برای خرید و نوسازی بیمارستان ها به لحاظ تجهیزاتی را غیرممکن کرده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر اینکه این مجموعه با وجود کمبود امکانات و منابع مالی تمام تلاش خود را برای ارایه خدمات مناسب به مردم در حوزه سلامت به کار می بندد، ادامه داد: تلاش برای برقراری عدالت اجتماعی یکی از وظایف اصلی و مهمترین برنامه دولت سیزدهم در بخش سلامت و بهداشت و درمان است که در این زمینه دانشگاه های علوم پزشکی نقش مهم و تاثیرگذاری دارند و در راستای برقراری عدالت در حوزه سلامت، برنامه‌هایی در مناطق محروم آذربایجان شرقی در دست اجرا داریم که مردم استان به تدریج نتایج این اقدامات را در ماه های آینده لمس می کنند.
نقی پور در عین حال اضافه کرد: با منابع محدود ملی و استانی به هیچ عنوان توانایی ساخت و تجهیز بیمارستان های بزرگ وجود ندارد تا کمبود تخت های بیمارستانی آذربایجان شرقی جبران شود و در این مسیر به کمک و مساعدت نیکوکاران و خیرین بخش سلامت به شدت نیازمندیم.
وی با تاکید بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی تبریز باید بر اساس امکانات، توانمندی ها، نوع خدمات و حجم انبوه مشتریان خود از اعتبارات ویژه برخوردار شود، یادآور شد: اعتبارات کنونی این دانشگاه پاشنه آشیل پیشرفت های علمی و درمانی و بخش سلامت استان است. 


 دکتر جنتی: راه اندازی هر تخت بیمارستانی بیش از ۲ میلیارد تومان هزینه دارد
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با اعلام اینکه ایجاد و راه‌اندازی هر تخت بیمارستانی بیش از ۲ میلیارد تومان با برآوردهای امروز هزینه دارد، گفت: ایجاد و راه اندازی یک تخت بیمارستانی با اشغال زمینی به وسعت استاندارد ۸۵ مترمربع، مستلزم تحمل هزینه های جانبی فراوان است.
علی جنتی اظهار داشت: بر این اساس خدمات نظام سلامت کشور باید به سمت در دسترس بودن امکانات پزشکی و بهداشتی برای آحاد مردم در شهرها، بخش ها و روستاهای مختلف سوق داده شود تا با تجمیع این امکانات زمینه های لازم و کافی برای برخورداری ها فراهم شود.
وی رعایت استاندارد جهانی جمعیت به تخت های بیمارستانی را از الزامات مهم توسعه نظام سلامت در هر جامعه ای دانست و افزود: طبق آخرین استانداردهای جهانی به ازای هر یکهزار نفر، هفت تخت بیمارستانی نیاز است که این رقم در ایران بسیار پایین تر است و باید تلاش شود این استاندارد در زمان بندی مشخص ترمیم شده و ارتقا یابد.
جنتی تجمیع امکانات بیمارستانی و پزشکی در شهرهای بزرگ را یکی از سیاست های کاری مهم دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیان و اضافه کرد: با توجه به منابع مالی پایدار محدود دولتی در شرایط کنونی و تحریمی اولویت بندی در آذربایجان شرقی برای برخورداری از امکانات بیمارستانی در دستور کار قرار گرفته است.
وی فعالیت با ظرفیت کامل نیروی انسانی و تجهیزاتی را یکی از آثار و ثمرات تجمیع امکانات بیمارستانی و پزشکی در کشور و استان برشمرد و ادامه داد: با تحقق این موضوع در دسترس بودن امکانات پزشکی برای آحاد مردم که جزو وظایف ذاتی و اصلی نظام سلامت است، عملیاتی خواهد شد.
جنتی توجه به اقتصاد سلامت را یکی از اولویت ها و رئوس برنامه های دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیان کرد و گفت: چنانچه در برنامه های کلان حوزه سلامت به این موضوع مهم و محوری توجه نشود، بسیاری از سرمایه گذاری ها منجر به حصول نتایج مورد نظر نخواهد شد.
وی با اشاره به ساخت بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی تبریز به عنوان بزرگترین، مجهزترین و مدرن ترین بیمارستان در دست ساخت کشور که خدمات آن می‌تواند منطقه شمالغرب و کل کشور را پوشش دهد، گفت: این پروژه مهم نیازمند توجه جدی و بیش از پیش دولت سیزدهم است که عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۹۵ شروع شده و به رغم محدودیت ها و تنگناهای اعتباری و نیز شرایط تحریمی کشور، همچنان ادامه دارد، اما به دلیل همین مشکلات آن گونه که باید از پیشرفت فیزیکی مناسبی برخوردار نیست.
جنتی با بیان اینکه تکمیل این مرکز جامع بیمارستانی یکی از مطالبات مهم و اصلی مردم آذربایجان در حوزه سلامت است که با بهره برداری از آن بسیاری از مشکلات بهداشتی، درمانی، اجتماعی و حتی ترافیک شهری و هزینه های گزاف رفت و آمد اضافی مردم به شکل چشمگیری کاهش می یابد، یادآور شد: تزریق اعتبارات مناسب و مکفی برای تکمیل این بیمارستان نه تنها برای منطقه شمال غرب، بلکه برای کل کشور منشاء آثار مثبت و مفیدی خواهد بود.
وی افزود: انتظار می رود دولت سیزدهم در راستای توجه به موضوع سلامت به این پروژه مهم ملی توجه بیشتری داشته باشد، چون اهمیت دادن به بخش سلامت یکی از اولویت های اصلی دولت مردمی است که بر همین اساس چنانچه اعتبارات لازم به این طرح تزریق شود، با فاز بندی مناسب می توان تا پایان دولت حداقل فاز اول آن را به بهره برداری رساند که این موضوع دستاوردی بس عظیم برای دولت به شمار می رود.
جنتی پیشرفت فیزیکی فاز نخست بیمارستان بزرگ تبریز را ۵۰ درصد اعلام کرد و گفت: تزریق و اختصاص منابع مالی به این بیمارستان مطالبه جدی و مهم مردم آذربایجان شرقی از دولت مردمی است.
وی میزان پیشرفت فیزیکی کل بیمارستان جامع یکهزار تختخوابی تبریز را حدود ۲۵ درصد اعلام و اضافه کرد:  اگر دولت اعتبارات مناسبی برای سال آینده این پروژه تخصیص دهد و آن را جذب کنیم، بسیار امیدواریم این فاز را به صورت کامل به بهره برداری برسانیم.
جنتی، اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این طرح با احتساب قیمت های امروزی را افزون بر ۲ هزار میلیارد تومان برآورد کرد و ادامه داد: چنانچه این میزان بودجه با زمان بندی مناسب و به صورت مستمر در مدت چهار سال به پروژه تخصیص داده شود و تمامی آن جذب شود، کل پروژه را می توان تا پنج سال آینده به بهره برداری رساند.
به گفته وی با بهره برداری از بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی تبریز بخش بزرگی از کمبود تخت های استان جبران می شود.
جنتی مدیریت هزینه ها و توجه به امکانات بخش خصوصی و خیرین را یکی از راهکارهای مهم دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای ارایه خدمات مناسب به مردم برشمرد و اظهار داشت: با توجه به کمبودهای بودجه ای در بخش های مختلف به خصوص در بخش عمران و ساخت و ساز اماکن بیمارستانی و درمانی، باید از ظرفیت های بسیار وسیع خیرین و سرمایه گذاران بخش خصوصی برای توسعه این بخش به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

 معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز: کمبود تخت در سهند و مرند حادتر است
در همین زمینه معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز آخرین آمار مربوط به تخت های فعال بیمارستانی آذربایجان شرقی را بیش از هشت هزار تخت اعلام کرد و گفت: میانگین بهره مندی جمعیت این استان از تخت های بیمارستانی ۱.۷ و مطابق با ارقام کشوری است، اما اگر جمعیت استان های همجوار که از خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان شرقی استفاده می کنند را در نظر بگیریم بدون تردید این آمارها تنزل پیدا می کند.
دکتر جواد احمدیان با بیان اینکه از مجموع هشت هزار تخت بیمارستانی آذربایجان شرقی تعداد پنج هزار تخت در کلانشهر تبریز است، اظهار داشت: اما کمبودها در شهرهای مرند و سهند نسبت به آمارهای تخت بیمارستانی به نسبت جمعیت حادتر از سایر شهرها است.
وی تعداد بیمارستان های آذربایجان شرقی را ۴۳ مورد اعلام و اضافه کرد: از این تعداد ۲۵ بیمارستان در شهر تبریز و ۱۸ بیمارستان در سایر شهرهای استان قرار دارد و از مجموع ۴۳ بیمارستان، ۳۱ بیمارستان دولتی است و بقیه توسط بخش خصوصی اداره می شود.
احمدیان با اشاره به اینکه هم اکنون با کمبود پنج هزار تخت بیمارستانی در آذربایجان شرقی مواجه هستیم، یادآور شد: بر اساس پیش بینی ها و برآوردهای کارشناسی این کمبودها که هزینه های بسیار بالایی دارد باید تا مدت ۲۰ سال آینده جبران شود.
وی یکی از راهکارهای بسایر مهم و اثرگذار برای افزایش تخت های بیمارستانی استان را اختصاص بودجه مکفی به بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی تبریز بیان کرد و افزود: بیمارستان جامع تبریز در حقیقت یک طرح مگاهاسپیتال ( بیمارستان بزرگ ) است که تمامی خدمات درمانی، بهداشتی و پزشکی از کوچکترین مسایل تا تخصصی ترین اعمال جراحی و مراقبت های مختلف در آن تعریف شده است تا بیمار با انواع مشکلات بدون خروج از محل بیمارستان خدمات مورد نیاز را دریافت کند.
احمدیان با اشاره به اینکه ابتدا قرار بود از این نوع بیمارستان ها به تعداد ۱۰ مورد در استان های مختلف ساخته شود، یادآور شد: اما به دلیل بروز برخی مشکلات این امر تنها برای کلانشهر تبریز تعریف، تدوین و مصوب شد و اکنون لازم است دولت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استانداری و نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی مساعدت های لازم را انجام دهند تا این مگاپروژه به سرانجام برسد.
وی مساحت کلی بیمارستان یکهزار تختخوابی تبریز را ۱۴۵ هزار مترمربع و زیربنای تعریف شده آن را ۱۲۵ هزار مترمربع اعلام کرد و گفت: تاکنون برای اجرای این پروژه حدود ۲۲۰ میلیارد تومان هزینه شده است و به طور متوسط سالانه ۲۰ میلیارد تومان تخصیص داشته ایم، در حالیکه برای رعایت زمان بندی طرح باید سالانه ۵۰۰ میلیارد تومان جذب اعتبار محقق شود.
احمدیان محدودیت های مالی دولت را یکی از موانع مهم کندی پیشرفت فیزیکی طرح دانست و افزود: با وجود این مشکلات دانشگاه علوم پزشکی تبریز تلاش می کند از طریق تهاترهای مالیاتی و نفتی بودجه هایی را تامین کند تا شاهد رکود پروژه نشویم.
 انتهای پیام/

پژوهشیار