هوشیار وعده بررسی داد؛

نان بیات شهرداران سابق در سفره هوشیار

1401/08/23 - 22:02 - کد خبر: 80523
پروژه میدان آذربایجان

نصر: پروژه میدان آذربایجان در دوره چهار ساله شهین باهر هم به نتیجه نرسید و نیمه تمام به حال خود رها شد. این نان بیات صادق نجفی حالا در سفره هوشیار قرار گرفته است تا شاید او بتواند این کشتی طوفان زده و شکسته را به ساحل بهره برداری و سرمنزل مقصود برساند.

به گزارش نصر، طرح عظیم میدان آذربایجان یکی از پروزه های پرهزینه و چه بسا غیرضروری شهرداری تبریز در طی دو دهه اخیر محسوب می شود که در دوره صادق نجفی (شهردار اسبق تبریز) و توسط برخی از پیمانکاران! در شمالغرب تبریز کلید زده شد. اما علیرغم ماکت زیبا و فریبنده آن، در ادامه کار با مشکلات بزرگ فنی، اجرایی و مالی روبرو شد.
این پروژه که مورد انتقاد بسیاری از مهندسان، طراحان و برنامه ریزان شهری قرار گرفت اما بنا به اصرار خود نجفی ادامه پیدا کرد و حتی در مقطعی برخی از اعضای شورای شهر قبلی و فعلی به روند اجرای آن اعتراض و انتقاد کردند. چرا که اصلا ضرورتی برای اجرای این پروژه حداقل در این حد بزرگ و وسیع دیده نمی شد و به ادعای مهندسان، با یک طرح ترافیکی مدون می شد بار ترافیکی محدوده را حل کرد و نیازی به این همه هزینه نبود. اما حالا سالهاست که مردم ساکن این منطقه و همه شهروندان و هم استانی هایی که هر روز یا هر هفته از این منطقه عبور می کنند با طرحی شلخته و بی در و پیکر روبرو می شوند و اگر مسافری ناوارد از این منطقه عبور کند چه بسا که ممکن است مسیر عبوری خود را گم کند.

شهردار سابق: کسی که دستور تغییر طراحی پروژه را داده پاسخگو باشد!
شهردار سابق تبریز هم چند سال پیش در صحن علنی شورای شهر تقریبا نگاهی انتقادی به پروژه و تغییرات آن دارد. باید متوجه باشیم که این پروژه به هر شکل ممکن اجرا شده و مثل هر پروژه دیگری، دارای نقاط مثبت و منفی است و به چالش‌کشیدن هر پروژه‌ای، می‌تواند نقاط منفی آن را برجسته‌تر از نقاط مثبت اش نشان دهد.
ایرج شهین باهر در مورد تغییرات بعدی در اجرای پروژه می گوید: این پروژه باید بدون بر هم خوردن بافت میدان اجرا می شد و اضافه‌شدن شمع به پروژه نیز، برای تحمل پوشش میدان و برای جلوگیری از به هم خوردن فضای میدان بوده است و در این راستا هر کسی که دستور تغییر طراحی پروژه را داده باید پاسخگو باشد.

شورای قبلی هم مخالف بود!
تقی پور عضو شورای پنجم تبریز هم با اشاره به برآورد ۵۲۰ میلیارد ریالی برای اجرای این پروژه در دو سال پیش می گوید: اگر هزینه ۴۲۰ میلیارد ریالی را به آن اضافه کنیم، هزینه های تحمیل شده بر تبریز بالاتر از یکهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال می شود و طبق بررسی های شکل گرفته مبتنی بر ایجاد بار ترافیک ۳۰ درصدی، همان گره کور ایجاد شده همچنان پا برجا خواهد بود.
فریدون بابایی عضو شورای پنجم و فعلی شهر تبریز اما دیدگاه متفاوتی دارد. او معتقد است این پروژه جزو نیازهای روز آن دوره بوده و در آن زمان برای اجرای این پروژه، انتخاب سه طرح برتر به شکل مسابقه ای مطرح شد و طرح در معرض دید عموم مردم گذاشته شد و به عنوان پروژه ای عظیم برآورد شده است.
فریدون بابایی اقدم با تاکید بر لزوم پرهیز از شتاب زدگی در اتمام این پروژه خاطر نشان کرد: نباید با عجله به آسفالت ریزی و سایر مباحث مرتبط با آن بپردازیم.
شهرام دبیری دیگر عضو شورای شهر تبریز که چندین دوره عضو این شورا بوده در یکی از جلسات شورای پنجم با بیان اینکه مراحل قانونی این پروژه بررسی شده و شمع کوبی های این پروژه نیز در راستای حفظ این میدان بوده است اظهار می کند: ظاهراً تغییر برای کاهش هزینه ها ایجاد شده، و متأسفانه در جریان نیستم که چه کسی این تغییرات را ایجاد کرده است.

ننگین ترین پروژه!
سونیا اندیش، نائب رئیس شورای پنجم شهر تبریز اما در یک حمله و انتقاد صریح از این پروژه به عنوان ننگین ترین پروزه شهر تبریز یاد کرده و در صحن علنی شورای وقت گفت: می گویند نقشه مصوب میدان آذربایجان اجرا شده، اما سوال این است که کدام مصوبه اجرایی شده؟ میدان آذربایجان جزو ننگین‌ترین پروژه‌های تبریز بوده و اشکالات فنی زیادی دارد.

کاش نام میدان، آذربایجان نبود!
زعفرانچیلر عضو شورای ششم شهر تبریز به ضرورت ورود این شورا به موضوع میدان آذربایجان تاکید کرده و گفت: باید چشم خود را باز کنیم، شورای ششم تمام می شود. ای کاش نام آذربایجان برای این میدان انتخاب نمی شد چون شأن نام آذربایجان زیاد است.
وی ادامه می دهد: این پروژه در صورت تکمیل جزو بزرگ ترین میدان ها و آبروی شهر تبریز آبرو حساب می شد. گردشگرانی در این میدان با فاجعه روبرو می شوند و این پروژه آبروی شهر تبریز را برده است.
براساس اطلاعات اعلام شده از سوی مراجع رسمی، ۱۲ هزار خودرو در هر ساعت از میدان‌ آذربایجان عبور می کنند.
پروژه میدان آذربایجان در دوره چهار ساله شهین باهر هم به نتیجه نرسید و نیمه تمام به حال خود رها شد.
این نان بیات صادق نجفی حالا در سفره هوشیار قرار گرفته است تا شاید او بتواند این کشتی طوفان زده و شکسته را به ساحل بهره برداری و سرمنزل مقصود برساند.
شهردار فعلی تبریز حالا از بررسی طراحی دوباره ورودی و نمای میدان آذربایجان خبر داده و می گوید: مباحث ترافیکی این میدان مورد مطالعه قرار می‌گیرد.
یعقوب هوشیار اظهار کرد: با توجه به وضعیت میدان آذربایجان به عنوان یکی از مبادی ورودی شهر تبریز، شهرداری نسبت به بررسی و طراحی مجدد نمای این میدان اقدام می‌کند.
وی ادامه داد: در این راستا ۵۰۰ متر مربع نماکاری میدان انجام شده و مقدار باقی‌مانده از نمای میدان نیز طی روزهای آتی انجام خواهد شد.
شهردار تبریز با تاکید بر لزوم توجه به مباحث ترافیکی میدان آذربایجان، عنوان کرد: به دنبال مطالعه موضوع اصلی ترافیک میدان آذربایجان هستیم و امکان اجرای مباحث ترافیکی نیز بررسی خواهد شد.
وی همچنین افزود: با دستور مقام قضایی، حمام تاریخی نوبر به زودی به شهرداری تبریز تحویل داده می‌شود.
هوشیار، اظهار کرد: شهرداری تبریز در صدد حفظ دیگر خانه‌های تاریخی و ساماندهی و نگهداری شایسته این فضاهای فرهنگی با کاربری‌های مرتبط است.
وی افزود: مخاطرات زیادی در این رابطه وجود داشت که در حال حاضر به طور مورد به مورد مشکلات مربوط به این ابنیه تاریخی و فرهنگی برطرف خواهد شد.

محمد امین خوش نیت
انتهای پیام/

پژوهشیار