وزیر خارجه فنلاند:

فاصله زیادی تا توافق درباره ازسرگیری اجرای برجام وجود ندارد

1401/08/23 - 15:20 - کد خبر: 80485
برجام

نصر: وزیر امور خارجه فنلاند با اشاره به سابقه مذاکرات وین تصریح کرد که فاصله زیادی تا توافق درباره ازسرگیری اجرای برجام وجود ندارد.

به گزارش نصر، «پکا هاویستو» روز دوشنبه در آستانه نشست شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل به خبرنگاران گفت: موضوع برجام از حوادث اخیر و ادعای مشارکت نظامی ایران و روسیه جداست. 
وی با بیان اینکه «مذاکرات برجام از سابقه طولانی برخوردار است» گفت: از نظر من فاصله زیادی تا رسیدن به توافق درباره برجام وجود ندارد.
مذاکرات رفع تحریم‌ها پس از ماه‌ها گفت‌ وگوهای فشرده در وین به مرحله‌ای رسیده است که چنانچه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده برجام مطالبات منطقی ایران و الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکاء را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.
تجربه ماه‌ها مذاکرات در وین ثابت کرد کاخ سفید به دلیل مشکلات داخلی و فشار رژیم صهیونیستی قدرت تصمیم‌گیری برای بازگشت به توافق هسته‌ای را ندارد و از این منظر، به تاکتیک مقصرنمایی و تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی علیه ایران متوسل شده است.
قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان هفته پیش در گفت‌وگوی تلفنی با جوسپ بورل نماینده عالی سیاست خارجی ضمن تاکید بر آمادگی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار تصریح کرد: نظرات خود را با رویکردی سازنده و رو به جلو به طرف آمریکایی ارائه کردیم.
جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم‌ها به صورت حداکثری رفع و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار