گزارش/

نشست استاندار آذربایجان شرقی با تشکل‌های دانشجویی

1401/08/23 - 13:50 - کد خبر: 80472
جلسه

نصر: سومین نشست فعالان دانشجویی و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی با حضور استاندار آذربایجان شرقی برگزار شد.

به گزارش نصر،استاندار آذربایجان شرقی با تقدیر از برگزاری این نشست که زمینه هم‌اندیشی با دانشجویان را فراهم می‌کند، اظهار کرد: زمانی که در دهه ۶۰‌، در جبهه‌های جنگ حضور داشتیم فضا بسیار غبارآلود و بغرنج بود به طوریکه گاهاً از تغییر شرایط ناامید می شدیم ولی جوانانی از همین دانشگاه‌ها در میدان حضور داشتند که معتقد بودند کار امروزشان برای به دست آوردن امنیت با تفنگ است، بعد از جنگ نیز کارشان با کلنگ(سازندگی و ساختار اقتصادی) و پس فردا نیز با فرهنگ یعنی در دهه‌ی چهارم و پنج انقلاب شروع می‌شود، این افکار یک جوان دانشجوی دهه ۶۰ بود که با همسالان خود با تمامی منافقان انقلاب می‌جنگیدند.
عابدین خرم با بیان این‌که امنیت روح و روان مردم و دانشجو و کسانی که در جامعه زندگی می‌کنند، با فکر و اندیشه ایجاد می‌شود، گفت: در جامعه ای که اساتید، نخبگان، فرهیختگان، علما و معلمانش نتوانند فضای فکری و فرهنگی را امن کنند؛ آن موقع است که جنگ از میدان حقیقی به فضای فکر و فرهنگ منتقل می‌شود و دقیقا امروز جنگ، جنگ میدان حقیقی و میدانی نیست بلکه به جنگ فکر، روح و روان تعبیر می‌شود.
وی با تاکید بر امید آفرینی در جامعه، گفت: در شرایط فعلی باید باور پذیر باشیم و بتوانیم با همه گفت‌وگو کنیم، نظام جمهوری اسلامی امروز در فضای فکری، روحی و روانی در یک جنگ نابرابر وحشتناک قرار دارد، یک طرف با جنگ جهانی رسانه ای مواجه هستیم که تمامی امکانات را در اختیار دارد و می‌تواند در آن واحد جمعیت اعظمی را تحت تاثیر خود قرار دهد و هر لحظه موضوعی با قدرت رسانه در جوامع بشری به سرعت رشد پیدا می‌کند.
وی با بیان این‌که دشمن در اوضاع کنونی و دهه پنجم انقلاب، چند کار را شروع کرده است، افزود: همگام با گام دوم انقلاب و انتخاب دولت سیزدهم مطابقت و توازنی شکل گرفت و این امر هنوز هم ادامه دارد، ما دوباره به مبانی و شعارها و اصالت هایی برگشتیم که انقلاب برای آن شکل گرفته است.
استاندار آذربایجان شرقی، گفت: در دنیای سلطه می‌توان تنها دو انتخاب داشت یا باید سلطه گر بود یا سلطه پذیر. 
وی با تاکید بر اینکه دشمنان بخش نفوذ را در کشور جدی گرفته بودند به طوریکه در سال ۱۳۹۷ در کشور بیش از ۷۰ نفر آدم نفوذی در حوزه‌ی دانشگاه‌ها، اقتصاد و سیاست دستگیر شدند، گفت: دشمن با اینکه نفوذ کرد اما موفق نشد کاری از پیش ببرد.
وی ادامه داد: مسیر مذاکره یک مسیر خطرناک بود که شخص مقام معظم رهبری اجازه ندادند از مسیر خود منحرف شود، همین دشمنان در قضیه‌ی کرونا دل بسته بودند تا ملت تسلیم شوند و کشور در درمان دچار کمبود شود در حالی که چنین چیزی محقق نشد.
خرم تصریح کرد: یا باید منزوی، ضعیف و کشته شویم یا باید قوی باشیم تا بتوانیم روی پای خود بایستیم یا اینکه با دنیا بسازیم و هر آنچه که گفتند گوش به فرمان آنها باشیم.
 وی ادامه داد: دشمنان برای کشورهایی مانند ایران، عراق و جهان اسلام بیش از میلیاردها دلار هزینه کرده‌اند اما خون شهید سلیمانی اجازه نداد تا این منطقه دچار فروپاشی شود، ضمن اینکه متوجه شدند موفق نمی‌شوند و این بار تلاش کردند در جریان پیاده‌روی اربعین اختلال ایجاد کنند.
وی با بیان این‌که حرکت مردم مسلمان در جریان اربعین افق تمدن سازی ایران اسلامی بود، گفت: دشمنان در سال ۱۴۰۱ با ناامن کردن عراق و اختلاف اندازی تلاش کردند پیاده روی اربعین انجام نشود، اگر می‌توانستند در این مورد موفق شوند و حرکت اربعین رخ ندهد وضع جهان اسلام به هم می‌ریخت و همه تار و پود ارتباطات از هم گسسته می شد، به طوری‌که در این جریان به یک تفرقه قومی، ملی، دینی و اسلامی در جهان اسلام فکر کرده بودند و برای تحقق آن نیز کم هزینه نکرده بودند.
به گزارش ایسنا، استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگر از سخنان خود با بیان این‌که مسئله اغتشاش در کشور ما ناراحت کننده بود، گفت: فرزندانمان را باید به خانه برگردانیم، نباید اجازه دهیم فرزندانمان به قتلگاه دشمن بیافتند، اجازه ندهیم جوانان در منجلاب دشمن قرار بگیرند، دشمنان ظرف را آماده کرده‌اند فقط می‌خواهند جوانان را به داخل این ظرف هل دهند .
وی با تاکید براین‌که دشمن به هرچیزی از جمله خشونت، فحاشی، مسایل جنسی و هر رذیلت دیگری فکر کرده‌ است، گفت: اصحاب شیطان جهت صحنه‌آرایی نقشه کشیدند، میدان مبارزه و جهاد در مقابل تفنگ و توپ نیست، جنگ امروز هم نوع دیگری است که اتفاقا بسیار خطرناک‌تر است‌.
وی با بیان این‌که ما اسرای بیشماری در فضای مجازی داریم که باید آن‌ها را آزاد کنیم، گفت: قطعا آزادسازی اسرای فضای مجازی با روشنگری، آگاه سازی و تبیین انجام می‌شود.
خرم ادامه داد: انسانیت از انسان‌ها دور شده است به طوریکه ۵۰ یا ۶۰ نفر می ریزیند سر یک نفر بسیجی و او را تا حد مرگ کتک می‌زنند، آدمی که برای اینکار هزینه کرده از روی تفریح خرج نکرده است بلکه نشسته روی آن کار تربیتی کرده است، فردی در این شهر بوده که در طول یک شب به بیش از ۱۰۰۰ نفر فراخوان داده است، چه انگیزه ای پشت این اقدام بوده است؟ مشخص است جنگ کاملا جنگ جدی و مداوم است.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان این‌که ما در حوزه فرهنگی اجتماعی علمی و سیاسی افرادی که برای ایجاد امنیت روح و روان عملیات کنند، کم داریم، گفت باید این مشکل و کمبود را جبران کنیم.
وی با تاکید بر اینکه مسئولان را پای کار می‌آوریم تا در تریبون ها و کرسی‌های آزاداندیشی حضور داشته باشند، گفت: هر مدیرکل و مسئولی باید به دانشکده مربوط حوزه‌ی خود مراجعه کند، بنده نیز در دانشگاه خدمت دانشجویان عزیز خواهم رسید حتی مخالفان ما نیز حضور داشته باشند تا سخنانشان را بشنویم‌.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این نشست با بیان اینکه گفت‌وگو با اقشار مختلف از جوانان گرفته تا افراد انقلابی و غیرانقلابی را شروع کردیم تا نفاق بین دانشجویان ایجاد نشود، اظهار کرد: با محبت و بصیرت افزایی، افراد مخالف را باید جذب سیستم نظام کنیم و سعه صبر داشته باشیم تا بتوانیم حرف حتی ناحق جوانان مخالف را بشنویم.
تراب محمدی با تاکید بر ضرورت گفتمان سازی دولت در لایه‌های مختلف مردم، گفت: این دوران‌ها را ما نیز گذرانده‌ایم، دوران ما دوران خاص انقلابی بود، در آن زمان جریان جبهه دفاع مقدس و انقلابی بود و تمام نیروهای انقلابی تشکل‌های دانشجویی را اداره می‌کردند.
در ادامه نشست دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در مورد موضوعات و وقایع اخیر در دانشگاه ها به صحبت پرداختند.
علی نقدی - دانشجوی مقطع دکتری از دانشگاه تبریز در این نشست با اشاره به شکل گیری تجمعات در دانشگاه تبریز از ۹ مهر ماه، تصریح کرد: اعضای هیات علمی یکی دیگر از دلایل ریشه دار شدن این تجمعات در دانشگاه بودند که متاسفانه به این موضوع تا کنون پرداخت نشده است، پس از مدتی با پیاده سازی تریبون مذاکرات و کرسی آزاد اندیشی توانستیم جلسات را هر روز به طور منظم برگزار کنیم که آخر سر به نتایج خوبی دست یافتیم، ولی دو انتقاد اساسی در اینجا مطرح است یکی اینکه حراست دانشگاه فاقد نیرو از نظر تعداد و تخصص است، در برخی موارد به حراست اعلام می‌کردیم فلان دانشجو در تجمع سه بار لباس تعویض کرده و لیدر است، ولی به دلیل اینکه قوای فیزیکی حراست تحلیل رفته بود نسبت به این موضوعات اقدام نمی‌شد.
وی ادامه داد: در برخورد با دانشجویان که جزو سطح پایین ترین برخوردهاست، می توانیم بهتر از این نیز برخورد کنیم، در حالیکه با برخی از اعضای هیات علمی که بیانیه ها را امضا می‌کنند هیچ گونه برخوردی نمی شود و دلیل این کار را هزینه دار بودن برای بدنه مدیریتی دانشگاه می‌دانم. چرا که حاضر نیستند با هم قشر یا هم قطار خود برخورد کنند، امیدواریم در این راستا کمیته‌ای تشکیل شود تا مدیریت اعضای هیات علمی را به طور مدون برعهده داشته باشد وگرنه برخورد با دانشجو به مرتب راحت‌تر از هر چیز دیگری است.
جواد غلامی- دبیر تشکل اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، نیز در این نشست با بیان این‌که موضوع و مبحث جامعه فعلی ما اعتراض و اغتشاشات است، گفت: اگر بخواهیم نسبت به این موضوعات در حوزه‌ی دانشگاه فرهنگی ورود کنیم باید بگویم که ما در مدارس نتوانستیم به خوبی اهداف جامعه اسلامی را تبیین کنیم و این به این مفهوم است که معلم ما نتوانسته سرکلاس به خوبی برای دانش آموز تبیین کند که این معلمان نیز تربیت یافته‌ی همین دانشگاه‌ها بوده‌اند.
وی با بیان این‌که از نظر بنده همه حتی قشر ارزشی و انقلابی دیواری دور خود کشیده و نتوانسته ایم با مردم خود به خوبی ارتباط برقرار کنیم، خاطرنشان کرد: باید این دیوارها را از بین برده و تک‌بعدی پیش نرویم.
طیبه حبیبی - نماینده بسیج دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، با بیان که برای برگزاری تریبون و کرسی‌های آزاد اندیشی برای مدیریت اغتشاشات و حوادث اخیر در دانشگاه ها به ویژه در دانشگاه علوم پزشکی تبریز دیر اقدام شد، گفت: با شروع اغتشاشات زمانی که حکمی از سوی حراست یا امور فرهنگی برای عدم حضور دانشجویان در فضای دانشگاه ارائه شد متاسفانه بعد از مدت کوتاهی این ممنوعیت برای دانشجویان کنار گذاشته و آن حکم نیز پس گرفته شد، در این حالت دانشجو به دلیل پایبند نبودن به قانون به ریش ما می‌خندد از مسئولان درخواست می‌کنیم نسبت به این وضعیت رسیدگی کنند.
علی محمد توکلی - مسوول بسیج دانشگاه فرهنگیان، نیز در این نشست اظهار کرد: قبلا هم بارها در مورد دانشگاه فرهنگیان و مسایل مربوط به آموزش و پرورش صحبت کرده‌ بودیم اما در بحث اغتشاشات وضعیتی پیش آمد که بسیاری از ما به ریشه‌ی اصلی مشکلات کشور رسیدیم اکنون نیز معتقدیم باید به صورت اساسی یکبار مشکل اصلی ممکلت را برآورد کنیم و ببینیم کجای کار می لنگد و چرا راه را اشتباهی می رویم،چرا دچار چنین وضعیتی شده ایم؟.
وی با بیان این‌که مشکل اساسی کشور نظام تعلیم و تربیت است، گفت: اغتشاشات اخیر متفاوت‌تر از اغتشاشات دهه‌های قبلی است و این به نقصان آموزش و پرورش برمی‌گردد.
توکلی در ادامه با بیان انتقاداتی تند نسبت به عملکرد دانشگاه فرهنگیان افزود: مسئولی که اکنون نیز نقش مدیریتی در اختیار دارد نباید در دفاع از انقلاب سکوت کند، چرا باید مسئولان سکوت کنند در حالی که همه چیز خود را مدیون انقلاب و نظام هستند.
مهدی بایرامی - مسئول بقیه الله دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، نیز در این نشست، گفت: خدارا شاکریم که بعد از گذشت یکسال دوباره این جلسه تشکیل شد، آقای استاندار وعده‌هایی که در جلسات قبلی به دانشجویان داده بودید چه شد، دغدغه های دانشجویان رفع شد یا نه؟
وی در ادامه با اشاره به اعتراضات، اظهار کرد: جایگاه اعتراض در سطح جامعه ما کجاست؟ فرق اغتشاش و اعتراض در چیست، مردم وجوانان ما در کدام تریبون خواسته های خود را مطالبه کنند؟ چرا در فضای شهر فضای گفت‌وگو وجود ندارد، ما منطق و توانایی دفاع از آرمان و حقوق و ایدلوژی و انقلابمان را داریم، پس خواهشمندیم فضای گفت و گو فراهم شود.
وی افزود: فضای گفت‌وگو در دانشگاه تبریز بعد از درگیری، خود به خود شکل گرفت و بعد از آن نیز ادامه پیدا کرده است به طوریکه دانشجویان می‌توانند به راحتی سخنان خود را مطرح کنند.
امیرحسین رنجبری - مسئول تشکل بسیج دانشجویی دانشگاه هنر تبریز، با بیان این‌که از ۹ مهر ماه هشت تجمع در دانشگاه اتفاق افتاد، اظهار کرد: هیچ کدام از مسئولین دانشگاه در هیچ یک از تجمعات حضور نیافتند حتی به طوریکه از ۴۰ روز گذشته هیچ نوع کمیته انضباطی تشکیل نشده است با اینکه ۸۰ نفر را معرفی کردند ولی در جلسات اظهار می‌کنند نتوانستیم کسی را شناسایی کنیم و با حضور ۱۰ نفر لیدر در دانشگاه تاکنون کسی برخورد نکرده است، به طوری که لیدرها آزادانه در دانشگاه می‌گردند.
محمد امین زنده دل - دانشجوی واحد علوم پزشکی دانشگاه آزادتبریز، نیز اظهار کرد: دانشگاه آزاد تجمع زیادی به خود ندید چون اکثر دانشجویان بومی بودند، ولی وضعیت دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد این‌گونه نبود. چرا که دانشجویان خارجی تبار نیز در این دانشکده تحصیل می‌کنند.
وی ادعا کرد: دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد از وجود اساتید انقلابی محروم است چرا که اکثر اساتید یا چپی هستند یا بی طرف، خواهشمندیم تحقیق و بررسی لازم در این مورد انجام شود. متاسفانه رفتار برخی از اساتید دور از رفتار و شأن یک استاد است، به طوری که در موردی از درس‌ها استاد از عمد دانشجوی انقلابی را مردود می‌کند.
امیرحسین شادمان - مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه شهید مدنی که در تجمعات اخیر دانشجویان نیز از ناحیه گردن دچار آسیب شده است نیز در این نشست اظهار کرد: از قبل مطرح کرده بودیم که جامعه به سمت دو قطبی شدن پیش می رود، امروزه این اتفاقات یک پدیده فرهنگی است و دشمن روی فرهنگ کشور دست گذاشته است، شاید بعدها دشمن بخواهد دست روی مستضعفان بگذارد، ترس از این داریم که این سری مستضعفان پا به عرضه بگذارند، تا زمانی که تضاد منافع وجود دارد، نمی شود کاری انجام داد.
محمدحسین پارسا - دبیر کل تشکل اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز، اظهار کرد: از ۹ مهرماه، اولین اعتراضات دانشگاه تبریز شکل گرفت، ما در همین اعتراضات کلی فحش خوردیم، ولی باز همچنان هدفمان در بسیج دانشجویی شکل گیری گفتمان و تریبون برای دانشجویان بود، کل اعتراضات چهار روز بود ولی رسانه های معاند هنوز هم روی آن مانور می‌دهد.
وی با بیان اینکه دشمن از تریبون ها و گفت وگو هراس دارد، تصریح کرد: ما به سختی توانستیم این تریبون را در دانشگاه حفظ کنیم، اگر مسولان استانی در این تریبون آزاد حضور نداشته باشند، قطعا در کوتاه مدت این تریبون گفت و گو تبدیل به راهپیمایی و اعتراضات خواهد شد.
وی با بیان این‌که عدم حضور نمایندگان مجلس در تریبون دانشگاه برای دانشجویان سوال است، گفت: همه مسئولان ۱۶ آذر روز دانشجو در دانشگاه حضور می‌یابند، ولی هیچ کدام در این مدت در تریبون و فضای گفت و گوی دانشگاه تبریز حضور نداشته‌اند، ما بسیجیان به جای مسئولان کتک می‌خوریم، هرچقدر هم در این تریبون ها صحبت می‌کنیم به ما می‌گویند شما چاپلوسی می‌کنید، اخیرا یکی از دانشجویان در جریان اعتراضات واقعا کتک خورد و از ناحیه گردن نیز دچار آسیب شد، ولی برخی هنوز باور نکرده و ادعا می‌کنند صحنه سازی کرده‌ایم.
انتهای پیام/

پژوهشیار